Tässä parilla nopealla liikkeellä hieman tongin tuota asiaa ja alkaa hahmottumaan nyky rajat tekniikan vaihdolle. Kaveri linkkasi autoharrastajien puolen koosteeseen vuodelta -15, jossa oli hyvin niputettu/avattu selkokielelle tämän päivän rajat.
http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdfTuon pohjalta selviää mm, että iskutilavuus saa kasvaa korkeintaan 25%, eli 437cc olisi suurin sallittu moottorikoko tuon 350cc tilalle. Tuo rajaa järkeviä konevaihtoehtoja aika rajusti pois ei niinkään tehopolitiikka.
Koska haluan säilyttää tuon soolo ajomahdollisuuden, niin joudun laskemaan pyörän kuiva/omapainolla, eli 162kg:lla suurinta sallittua tehoa.
Orkkis vehkeen kg/kw suhde on 8.85kg/kW(162kg/18,36kW) ja se saa pienentyä 30%, jolla päästään 6,19kg/kW suhteeseen, joka tarkoittaa n.26kW suurinta tehoa.
Koska trafi hyväksyy moottorin kuristamisen puoleen alkuperäisestä tehosta, teoriassa voisin käyttää jotain alle 52kW konetta, kuristaa sen ja käydä hakemassa siitä teholapun alle tuon 26kW rajalla.
Käytännössä tuon teho asia ei ole mikään ongelma, vaan ongelmana on tuo rajoittuva iskutilavuus ja sitä kautta todella rajallinen järkevien tekniikka vaihtoehtojen määrä.
Itselläni on varastossa tosiaankin 650cc suzukin tekniikka, joka menisi heittämällä tehon puolesta tuohon, mutta kuutiot menee rankasti yli ja moottorin putkittamisessa pienemmälle iskutilavuudelle ei taas ole mitään mieltä.
Hauskoja kone vaihtoehtoja olisi mm. suzukin drz 400cc(29kW/35Nm) ja kawasaki zxr 400(49kW/39Nm) mutta kummatkin harvinaisia ja pitäisi ostaa koko pyörä 1.5k€:lla, että saisi tekniikan.
Jotenkin alan kallistumaan tekniikassa johonkin 300-400cc vinkuintiassa tuotetun ketjuvetoisen tieliikenne mönkijän koneeseen. Tehot pyörii 15-20kW välissä ja ne on aika kustannus tehokkaita. Ajokuntosia tekniikan luovuttajia löytyy reilus alle tonnilla ja irto tekniikoitakin irto satasilla. Ja plussaa on mahdollinen pakki
Pitää varmaan laittaa tuo suzukin sp46 tekniikka paketti myyntiin johonkin...