R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Ic Jupiter5 -92  (Luettu 11824 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #15 : 24 Joulukuu, 2017, 09:38:28 »

paino/tehosuhteella läpi vois mennä 500 Suzuki gs kone..siinon vissiin liki 40 kw nelarivääntöä..ja jos ic sivariverisiona painaa 320 kg niin jakolasku on 40:320=0,125 ja suhde saa olla 0,3...
soolona ei mene läpi...kannattaa käydä konttorilla kysymässä...
veto on väärällä puolella mutta se ei ole ongelma..värkkäsin justiinsa samaisen gässän ic-mönkijään...
muutamalla satasella löytyy koko pyörä...
joku ykspyttynen  japsinelari olis pramea mutta niittä ku ei liiku irrallaan missään...
jos haluut niin voin laittaa semmosen katsurin yhteystiedot joka tietää nää jutut eikä kysy joka asiaa trafilta...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #16 : 24 Joulukuu, 2017, 14:28:46 »

Tässä parilla nopealla liikkeellä hieman tongin tuota asiaa ja alkaa hahmottumaan nyky rajat tekniikan vaihdolle. Kaveri linkkasi autoharrastajien puolen koosteeseen vuodelta -15, jossa oli hyvin niputettu/avattu selkokielelle tämän päivän rajat. http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf
Tuon pohjalta selviää mm, että iskutilavuus saa kasvaa korkeintaan 25%, eli 437cc olisi suurin sallittu moottorikoko tuon 350cc tilalle. Tuo rajaa järkeviä konevaihtoehtoja aika rajusti pois ei niinkään tehopolitiikka.

Koska haluan säilyttää tuon soolo ajomahdollisuuden, niin joudun laskemaan pyörän kuiva/omapainolla, eli 162kg:lla suurinta sallittua tehoa.
Orkkis vehkeen kg/kw suhde on 8.85kg/kW(162kg/18,36kW) ja se saa pienentyä 30%, jolla päästään 6,19kg/kW suhteeseen, joka tarkoittaa n.26kW suurinta tehoa.
Koska trafi hyväksyy moottorin kuristamisen puoleen alkuperäisestä tehosta, teoriassa voisin käyttää jotain alle 52kW konetta, kuristaa sen ja käydä hakemassa siitä teholapun alle tuon 26kW rajalla.
Käytännössä tuon teho asia ei ole mikään ongelma, vaan ongelmana on tuo rajoittuva iskutilavuus ja sitä kautta todella rajallinen järkevien tekniikka vaihtoehtojen määrä.

Itselläni on varastossa tosiaankin 650cc suzukin tekniikka, joka menisi heittämällä tehon puolesta tuohon, mutta kuutiot menee rankasti yli ja moottorin putkittamisessa pienemmälle iskutilavuudelle ei taas ole mitään mieltä.
Hauskoja kone vaihtoehtoja olisi mm. suzukin drz 400cc(29kW/35Nm) ja kawasaki zxr 400(49kW/39Nm) mutta kummatkin harvinaisia ja pitäisi ostaa koko pyörä 1.5k€:lla, että saisi tekniikan.
Jotenkin alan kallistumaan tekniikassa johonkin 300-400cc vinkuintiassa tuotetun ketjuvetoisen tieliikenne mönkijän koneeseen. Tehot pyörii 15-20kW välissä ja ne on aika kustannus tehokkaita. Ajokuntosia tekniikan luovuttajia löytyy reilus alle tonnilla ja irto tekniikoitakin irto satasilla. Ja plussaa on mahdollinen pakki :P

Pitää varmaan laittaa tuo suzukin sp46 tekniikka paketti myyntiin johonkin...


Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #17 : 24 Joulukuu, 2017, 15:45:12 »

tuossa Trafin asetuksessa pykälä 16...joko 20% tai vaihtoehtoisesti teho/painosuhde...silloin sallitaan  moottorin tilavuuden ylitys...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #18 : 25 Joulukuu, 2017, 12:41:45 »

tuossa Trafin asetuksessa pykälä 16...joko 20% tai vaihtoehtoisesti teho/painosuhde...silloin sallitaan  moottorin tilavuuden ylitys...

No nyt löyty hauskoja pykäliä.  :o
Jos vaikka aloitetaan tuosta "3§ Muutoskatsastusvelvollisuus". " Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11§:n osalta, jos... 16§:ssä tarkoitetun vähemmän kuin 10 % moottorin tehon kasvun johdosta..."
Koska tuo 16§ artikla sisältää sekä alkuperäisen moottorin muuttamisen, kuten myös moottorin vaihdon, teoriassa moottoripyörään saa siis vaihtaa toisen valmistajan moottorin, ilman muutoskatsastamista tuon alle 10% tehomuutoksen puitteissa.
Edellyttää tietysti, että runkoa ei muuteta hitsaamalla ja härvelistä ei löyty harrastuksia haittaavia E-merkintöjä alunperin.

Ajatus takaisin omaan projektiin.
16§ 4a = Tekniikan vaihdon myötä teho saa nousta 20% tai alkuperäisen moottorin tehon saa tuplata tehopainorajaan 0,30 kW/1 kg asti. = valitaan tekniikan vaihto, koska haluan neitinapin aamu lähtöjä varten ja tuon 2t koneen virittäminen ei ainakaan kasvata sen luotettavuutta(anteeksi cccp -insinöörit)
16§ 4c = Iskutilavuuden kasvattamisella ei ole enää ylärajaa, jos voi todistaa ulkupuolisen tahon lausunnolla että kyseisen moottorin anto teho pysyy tuon 20% sisällä alkuperäisestä vertailu koneesta. Joten voin siis laittaa tuon suzukin 650cc sp46 moottorin 350cc koneen tilalle, vaikka iskutilavuus kasvaa 80%, kunhan esitän muutoskatsastuksessa teholapun n.20kW teholla.

Mielen kiinnosta olisikin hauska kysyä katsastajalta, että poistuuko muutoskatsastus velvollisuus todellisuudessa kokonaan, jos teho muutos jää alle 10% ja ajoneuvon rakenteisiin ei tarvitse puuttua muutoksessa.
Tällöin voisi laittaa suoraan kiinni vaikka tälläisen https://www.wandamotor.fi/moottori-lifan-250cc-pakilla-p-22776.html keneltäkään mitään kyselemättä ja ilmoittamatta. Etenkin kun viimeisten joukossa 90-luvulla jupiter5 on varustettu suzukin 250cc 4t koneella, joka on tuo lifan kiinakopion alkuperäis malli.

Kiitos karppa muuten lakikuponki ohjauksesta  ;D
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #19 : 25 Joulukuu, 2017, 15:10:21 »

tuolla teho/painosuhteela täälläpäin pelataan...883 Sporsterin kone meni Ämmään vaikka oli liikaa tehoa, 1200 menis vielä...tonnisia koneita saa myös ja nyt mennee yhellä pelottomalla Saabin V4 Neeprin runkoon...
tuon asetuksen  mukaan on sallittua vaihtaa Uralin uudemmat 750 koneet 650 tilalle jos tehonlisäys pysyy 10% sisällä muuten vaatii katsastuksen...
neitinappi on kiva jos ahistaa  ylenmääräinen polokeminen....ja muutenkin se tuo harrastuksen tälle vuosituhannelle...
runkohitsauksista pitää olla todistus, menetelmä ja lisäaineet sekä muutoksessa käytetyn runkoputken raaka-ainetodistus, sen saa liikkeestä josta putken ostaa...
mitään paskarautaa ei kannata käyttää koska on omasta hengestä kyse ja en ainakaan minä kehtaa myydä valmistetta jossa on fuskattu materiaalisssa..
jossaki IC-ajoissa oon  takavuosina nähäny 49-issikan johon oli tällätty 125 Hondan kakspyttynen nelari...en ennää löytäny siittä kuvaa...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #20 : 13 Tammikuu, 2018, 20:32:26 »

Pikkuhiljaa asiat etenee. Pitää vaan saada muita projekteja ensin alta pois.
Tausta tutkimuksena tuo jupiter5 ilmajäähykone on täydellisenä(kone öljyineen,kaasari,ilmanputsari, lataussäädin) puolen kilon tarkkuudella samanpainoinen kuin suzukin sp46 kone https://i.ebayimg.com/images/g/01IAAOSwQaJXRGnZ/s-l1600.jpg vastaavilla osilla. Siis puhutaan n.44kg painosta.
Toisena asiana pyörän penkitys/säätö sopivalle teholapulle sovittu sitten tulevaisuuden puolesta.(samin autopaja/espoo)
Enää ei puutu kuin tekemistä :D
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #21 : 13 Tammikuu, 2018, 21:14:51 »

näppärän olonen kone 8)...takapyörän voi vissiin asentaa takasvingissä toiselle puolelle ni tarvi miettiä sen enenpää...kuha ketjulinja passaa ja kone on lähellä keskilinjaa...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #22 : 13 Tammikuu, 2018, 21:59:13 »

Miettinyt kanssa tuota takapyörän kääntöä. Pyörä itsessäänhän pyörähtää näppärästi, mutta tuon takajarrun kanssa taitaa joutua pari vippas konstia tekemään, kun jarrukilpi jne pitää myös kääntää... Pienemmältä ongelmalta tuo jarrun käyttötanko vaikuttaa, kun se että ketjuvedon pitäisi vaihtaa puolelta toiselle lennossa :D
Itselläni on tuosta suzukin sp46 koneesta tuplakaasarimalli; xf:stä peräisin oleva siis, mutta siinä on sama sylinteri ja alakerta kuin dr:ssä yhdellä kaasarilla.
Pitää ensin saada tuosta koneesta savut irti ja sitten alkaa sovittamaan. Eli tällä hetkellä irto kone, kaikki sähköt eri laatikossa(staattori, johtosarja, cdi, mittaristo, startti), öljynlaudutin puuttuu mutta letkut ja putket on, kaasarit putsata jne.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #23 : 13 Tammikuu, 2018, 22:11:10 »

vihjeenä..unohda issikan takapyörä ja kattele jonku japsin levyjarrullinen takanakki....siinon ratas missä pitääkin ja katsuri tykkää ko takajarru on muutettu nesteelle...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #24 : 03 Helmikuu, 2018, 22:20:00 »

Huomenna hakemaan paluumatkalla suzukin 18" pinnavanne täydellisenä, jarrusatulaa sille ja öljyjäähyn kennoa xf:n koneelle. Sitten alkaisi olemaan oleellisimmat osat kasassa tekniikan vaihtoon.
Toissa päivänä kävin ic:llä töissä ja havaintoja hieman hankalahko käynnistyvyys. Lähti käyntiin oikean puoleinen pytty ensin, lämpeni minuutin ja sitten heräsi myös vasuri. Tehnyt tuota muuten todennäköisesti aika monesti aikaisemminkin, mutta nyt korostui ihan.
Aikaisemmin alkutalvelvesta(nolla kelillä) kun ajelin, niin havaintona oli sylinterin välinen noin 30 asteen käyntilämpötilaero, oikea pytty kuumempi n.150 asteinen ja vasuri sen 120astetta. Pitää varmaan mitata vielä puristuspaineet tuosta 500km ajetusta koneesta...
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #25 : 03 Helmikuu, 2018, 22:23:47 »

homma etenee.....mielenkiinnolla oottelen jatkoa...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #26 : 04 Helmikuu, 2018, 20:27:37 »

messuilla oli tommonen Mash..löytyy 400 kuutioinen 29 hevosvoimainen...selvittelen mitä maksaa pelekkä kone....

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #27 : 19 Helmikuu, 2018, 20:15:21 »

Pikku hiljaa alkaa saamaan edellistä projektia(https://photos.app.goo.gl/T8vztOFOrTvVy7uD3 pois alta ja voi alkaa siirtämään ajatuksia tähän kotteroon.
Kävin varastosta tonkimassa osia...
- Öljynjäädytin letkuineen; kaasaripaketti, sen tupla vaijerit + kaasukapula + ryypyn vaijeri; ilmaputsari kokonaisuudessaan(tuota joutuu kyllä teurastaa aika karkeasti jos meinaa saada mahtumaan)
- 18" suzukin takavanne ja siihen jarrusatula kannattimineen. Purkaamolta tulossa tuohon vielä orkkis akseli ja väliholkit, ei tarvii kaikkia alkaa itte sorvaa. Ajatus tasolla katselin jo että tuo jarru on helppo saada kiinni, koska kannatin tukeutuu akseliin ja kiertoliikkeen estävän kappaleen saa kiinni ic:n takahaarukkaan samoilla pulteilla mitä orkkis rumpujarrun kilpi kiinnitetään. Ehkä :)

Seuraava vaihe taitaa olla saada irtokoneesta savut irti, joka vaatii hieman johtojen kanssa näpräämistä, jakoketjun kiristimen kiinnityksen ja samalla voisi korjata pakoputken katkaistut pinnapultit.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6246
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #28 : 19 Helmikuu, 2018, 21:12:40 »

ei tuu näläkä eikä jano tuon  halakomakoneen kans ko o pöytäkin tehty.... 
siittä se issikkarojekti etenee ja kesäksi ehtii vielä komiasti...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #29 : 01 Huhtikuu, 2018, 22:41:34 »

Tänään kävin pulttaamassa jollan pois kyljestä, jos ens viikolla kerkeisi alkaa purkamaan orkkis konetta pois edestä ja mallailemaan onko sitä mitään toivoa :D
Samalla tuli päivällä orkkis koneesta mitattua puristukset; kummassakin aika tarkalleen 8bar ja tulpat oli hieman nokiset, niin kuin kuuluukin olla noilla öljymäärillä. Edelleen ihmetyttää tuo käyntiin lähtö, eli lähtee oikea pytty ensin käymään ja puolen minuutin päästä ehkä vasen, tai minuutin päästä. Ja tarvii yli 30 kenkäsyä että alkaa heräilemään etes... Ihme vehje :)
Kirjattu