Nyt olisi aika alkaa kirjottamaan erään ajoneuvon stooria.
Kyseessähän on uutena venäjän karjalasta soolona suomeen tuotu -92 vuosimallin "6.114-020-01" tyypin pyörä, jonka kylkeen on asennettu jo -93 vuonna "
9.203/sputnik3" mallin sivuvaunu.
Ostin tämän pyörän viime elokuussa ja sillä oli ajettu 24vuoden aikana huimat 214km, joista suurin osa vuonna -97, kun se oli siirtokilvillä ajettu kajaanista joutsenoon. Tällä hetkellä mittarissa on jo 1500km.
Pitkällisen selvittelyn, soitteluiden, neljännen katsastuskonttorin ja viime syksynä tulleen lakiuudistuksen myötä tämäkin yksilö saatiin ensirekisteröityä maaliskuussa 2017.
Yleisin kommentti asian tiimoilta hoitaneiden viranhaltijoiden puolesta on ollut "ei tämmöisiä uusia kilvittämättömiä ajoneuvoja ole suomessa" ja yleensä naurua päälle
Pyörällä on ollut kahdeksan omistajaa, joista kolme on kuollut omistamisen aikana(teinit eivät oletettavasti harrasta tämän genren ajoneuvoja), eli siis toinen mokoma kuolinpesiä, yksi keräilijä jne...
Oli hauska metsästää ja soitella pyörän edellisille omistajille, koska tarvitsin kilvitykseen katkeamattoman omistus historian tullauksesta tähän päivään asti.
Kaikesta päätellen kyseinen pyörä on tällä hetkellä ensimmäinen käyttöönotettu(-92) ja rekisteröity ic sitten vuoden -90, kun edellisen pyörämallin tyyppihyväksyntä on päättynyt.
Ensimmäinen kyseisen pyörän omistaja, joka oli heittänyt lusikan nurkaan kesken prosessin, oli hankkinut suoraan tehtaalta vuonna -93 paperin, jossa on listattuna E-normien mukaiset tekniset asiat.
Ic on leimattu kaksikäyttöpyöräksi, joten voin pudottaa tuon sivuvaunun pois tarvittaessa ja vetää soolona.
Pyörä on tällä hetkellä arkikäytössä espoossa ja jatkuvaa pikku näpertelyä on tiedossa.
Tähän mennessä tehtyä:
-vapen virtavehkeet
-ohjauslaakerin purku, putsaus kovettuneista rasvoista ja kasaus kunnos rasvoilla
-vaunun tukiväntilöiden purku-putsaus ja kasaus kunnolla rasvattuna
Do to listalla:
-Koson kaasutin kiinni; odottaa varastossa toisen imukaulan kanssa.
-vaunusta puuttuu sähköt: kokonaan uusiksi ja pikaliittimellä pyörän puolelle
-ensiövedon ketjunkiristin rallatusta poistamaan: valmis ja odottaa masennusta
-polttoaine hana joka ei vuotaisi ilman silikoni tiivistystä
-vaunun jarrulle vaijeri
-tiuhemmat välitykset, että jaksaa vetää vaunun kanssa
-selvittää missä menee nykyään moottorin vaihdon soveltamisen rajat.... iskutilavuus/teho/muut reunaehdot
Lisäilen tänne sitten kuvia ja muuta infoa sitä mukaa kun vaan kerkeän.
[ylläpito on poistanut liitteen]