R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: malandio - 01 Huhtikuu, 2017, 21:28:19

Otsikko: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 01 Huhtikuu, 2017, 21:28:19
Nyt olisi aika alkaa kirjottamaan erään ajoneuvon stooria.

(http://i1.aijaa.com/t/00282/14360373.t.jpg) (http://aijaa.com/AU1mA4)

Kyseessähän on uutena venäjän karjalasta soolona suomeen tuotu -92 vuosimallin "6.114-020-01" tyypin pyörä, jonka kylkeen on asennettu jo -93 vuonna "??? 9.203/sputnik3" mallin sivuvaunu.
Ostin tämän pyörän viime elokuussa ja sillä oli ajettu 24vuoden aikana huimat 214km, joista suurin osa vuonna -97, kun se oli siirtokilvillä ajettu kajaanista joutsenoon. Tällä hetkellä mittarissa on jo 1500km.

Pitkällisen selvittelyn, soitteluiden, neljännen katsastuskonttorin ja viime syksynä tulleen lakiuudistuksen myötä tämäkin yksilö saatiin ensirekisteröityä maaliskuussa 2017.
Yleisin kommentti asian tiimoilta hoitaneiden viranhaltijoiden puolesta on ollut "ei tämmöisiä uusia kilvittämättömiä ajoneuvoja ole suomessa" ja yleensä naurua päälle  :D
Pyörällä on ollut kahdeksan omistajaa, joista kolme on kuollut omistamisen aikana(teinit eivät oletettavasti harrasta tämän genren ajoneuvoja), eli siis toinen mokoma kuolinpesiä, yksi keräilijä jne...
Oli hauska metsästää ja soitella pyörän edellisille omistajille, koska tarvitsin kilvitykseen katkeamattoman omistus historian tullauksesta tähän päivään asti.

Kaikesta päätellen kyseinen pyörä on tällä hetkellä ensimmäinen käyttöönotettu(-92) ja rekisteröity ic sitten vuoden -90, kun edellisen pyörämallin tyyppihyväksyntä on päättynyt.
Ensimmäinen kyseisen pyörän omistaja, joka oli heittänyt lusikan nurkaan kesken prosessin, oli hankkinut suoraan tehtaalta vuonna -93 paperin, jossa on listattuna E-normien mukaiset tekniset asiat.
Ic on leimattu kaksikäyttöpyöräksi, joten voin pudottaa tuon sivuvaunun pois tarvittaessa ja vetää soolona.

Pyörä on tällä hetkellä arkikäytössä espoossa ja jatkuvaa pikku näpertelyä on tiedossa.

Tähän mennessä tehtyä:
-vapen virtavehkeet
-ohjauslaakerin purku, putsaus kovettuneista rasvoista ja kasaus kunnos rasvoilla
-vaunun tukiväntilöiden purku-putsaus ja kasaus kunnolla rasvattuna

Do to listalla:
-Koson kaasutin kiinni; odottaa varastossa toisen imukaulan kanssa.
-vaunusta puuttuu sähköt: kokonaan uusiksi ja pikaliittimellä pyörän puolelle
-ensiövedon ketjunkiristin rallatusta poistamaan: valmis ja odottaa masennusta
-polttoaine hana joka ei vuotaisi ilman silikoni tiivistystä
-vaunun jarrulle vaijeri
-tiuhemmat välitykset, että jaksaa vetää vaunun kanssa
-selvittää missä menee nykyään moottorin vaihdon soveltamisen rajat.... iskutilavuus/teho/muut reunaehdot

Lisäilen tänne sitten kuvia ja muuta infoa sitä mukaa kun vaan kerkeän.



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 01 Huhtikuu, 2017, 22:30:08
hieno harvinainen rojekti....
miun mielestä tuohon sopis yksmukinen japsinelari....alta kolkytheppanen menis läpi katsastuksesta...teho/painosuhde ratkaisee ja kun pelkkä vaunupyörä niin voi olla pikkasen tehokkaampi kone tai sitte laittaa "rajoittimen" ja käy hakemasa penkistä teholaput ko menee muutoskatastukseen...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 03 Huhtikuu, 2017, 13:54:08
Tuolta (https://russianironfinland.fi/huoltokirjoja-ja-teknista-tietoa/) löytyy IC-riderssin sivuilta iicee-manuaalit ja paljon muuta... 8)
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 04 Huhtikuu, 2017, 20:06:02
Tuo sivuvaunuhan olikin tarkalta malliltaan "???/VMZ 9.203" ja mukava huomata että sitä saa vaikka tänäpäivänäkin uutena, kuten myös kiinnityssarjoja aika moneen muuhunkin pyörään. http://www.motorbike-trade.ru/goods/38807121-bokovoy_pritsep_vmz_9_203_sputnik (http://www.motorbike-trade.ru/goods/38807121-bokovoy_pritsep_vmz_9_203_sputnik) ja http://www.dmcsidecars.com/sidecars/sputnik-sidecars/ (http://www.dmcsidecars.com/sidecars/sputnik-sidecars/)

Itselläni olisi vapaasti varastossa yksi kone, jota voisi alkaa hieman sovittelemaan ajatuspuolelta jo tähän issikkaan. Suzuki xf:n yksi mukinen 650cc ilma/öljy jäähynen kone(sp46 type), ajettu jotain 17tkm tjsp.
Piti mennä nykyiseen käyttöpyörään (suzuki dr650 rse -95, sp43 type) uudempana koneena, koska tuota valmistetaan edelleenkin maailmalla uudemman 650 DR:n koneeksi, joten osia saa helposti toisin kuin tuohon vanhempaan koneeseen.
Olisi kuitenkin aika täysi setti valmiina: kone, johtosarja, orkkis kaasarit(2x32mm mikuni), puolat, cdi.

Teholappuhan tuosta pitäisi ottaa kuristettuna, koska kuristamaton kone antaa pihalle 35kW. Nöyrän käytöksen sais varmaan tuolla koneella, koska vääntöä kuitenkin 52nm. Ei tuohon ic:n runkoon hillittömiä voimia etes kaipaa, mutta sen verran että pysyis muun liikenteen mukana ilman huudattamista. Tarkoitus on kuitenkin pitää tuo pyörä kaksikäyttöpyöränä, että voi ottaa tuon vaunun tarvittaessa pois.
Jos vaihtaa tuollaisen ikiliikkuja koneen, matalavireisen ilma/öljy japani nelarin, tekee kaikki sähköt uusiksi, niin tuolla uskaltaa lähteä jo aika kauas kotoa, tosin kuin nyt :D Niin ja lähtee kuumalla koneella helpommin käyntiin...

Onneksi tuon jupiterin moottorikehto on todella tilava, saattaa mennä paikoilleen tuollainen kone aika helpostikkin. Samassa rungossahan on tuoreemmista mm suzukin 250cc ohv pataa. Yksi merkittävä hommahan on vaan että ketjuveto pitää siirtää oikealta vasemmalle. En ole ollenkaan vielä perehtynyt tuon vaatimiin muutoksiin ja paljonko niistä tulisi prosentteja. Koneestahan tulisi 28% ja pakoputkistosta 2%
Teoriassa jos ja kun samaa pyörää on uudempana versiona vasemmanpuoleisella ketjuvedolla, niin bolt-on osia pitäisi periaatteessa olemassa.
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 04 Huhtikuu, 2017, 20:53:17
takapyörän voi kääntää toiselle puolelle..... pikkasen vaatii askaretta mutta onnistuu..
alueen yläreunassa on prosenttilaskuri muutoskatsastukseen...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 10 Huhtikuu, 2017, 20:28:27
Eilen tuli hieman puuhasteltua tämän tiimoilta.
Käytin kytkimen puoleisen kopan auki, kun haaveena oli asennella ensiövedon ketjulle laahainta. Olin tehnyt yhdenlaisen laahaimen käyttämällä yhtä -80luvun alun jupiter4 konetta mallina.
Yllätyksenä olikin, että tämä kone olikin aivan eriluokkaa tuon ensiovedon toteutuksen kannalta, siis huomattavasti järeämpi. En tullut mitattua uudemman koneen ketjun tarkkaa leveyttä, mutta varmaan lähes kolmanneksen leveämpi se oli, kuten myös rattaat hammasleveydeltään. https://goo.gl/photos/7jUq5yt2qGQobCxVA (https://goo.gl/photos/7jUq5yt2qGQobCxVA)
Eihän se tekemäni laahain mahtunut tuonne sekaan ja myös uupu leveydestä, kun tuo olikin niin paljon leveempi. Pitää jostain taikoa mallia tuon uudemman koneen kelvollisesta laahaimesta, saisi hieman tuota ylimääräistä mekaanista ääntä pois...
Hyvin myös näkyy ketjusta mikä on ollut alin/ylin kohta varastoinnin aikana, kun päässyt ruostumaan.

Olin vaihtanut kytkimen ja askin puolelle 150km sitten uudet öljyt vanhojen tehdasöljyjen tilalle ja nyt ne oli yhtä vedensekaista kuraa: https://goo.gl/photos/4Z7Ef9WdThPatmxz7 (https://goo.gl/photos/4Z7Ef9WdThPatmxz7)
Uudet liemen menee näppärästi sisään perämoottorin peräöljypumpulla, mallia Biltema: https://goo.gl/photos/Y2zTYJqRz9PDkZuq5 (https://goo.gl/photos/Y2zTYJqRz9PDkZuq5)

Viimesenä linkasin yhden Keihinin kopio kaasarin kiinni, 30mm tekele. Perään vaahtomuovi filtteri, joka pakko vaihtaa orkkikseen. Imuääniä ei jaksa kuunnella....
https://goo.gl/photos/VqPE6bzPP6c4ejsy9 (https://goo.gl/photos/VqPE6bzPP6c4ejsy9)
Suuttimia pitäisi vielä käydä hakemassa motosportilta, kun kaasarissa oli kiinni 120 pääsuutin ja kaasu vastaa puoleen väliin asti.
Orkkin K65 kaasarissa näytti olevan suutin kokoa 260, mitäköhän tuohon hieman tarkemmin työstettyyn alkasi yrittämään?
Nyt tuo liikkuu jo osakaasulla ilosemmin mitä orkkissotkijalla tuppinurin. :)
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 10 Huhtikuu, 2017, 21:05:01
tuo kaksrivinen ensiöketju o vahvan olonen..suuttimet on vaan ajettava ja kokeiltava...ei tullu sillo omasta katottua mitkä ne oli siinnä dellortossa...täytyy kaivella netistä jos löytys piikin Riejun suuttimen koot...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 10 Huhtikuu, 2017, 21:11:26
riejun (http://www.motot.net/wiki/Rieju_Marathon) tiedot...30 keihin-pääsuutin 125-145...pitäs kulkea tarpeeks kovaa..
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: Teemu - 11 Huhtikuu, 2017, 23:13:29
Jos karppa puhut siitä dellortosta mikä multa tuli, niin siinä oli pääsuuttimena 260-290 väliltä.
Tyhjäkäynti oli 30,35 tai 40.
Voin kokeilla penkoa noita suuttimia jostain niin näkisin mitkä niistä puuttuu jos tarvetta.
Mutta se oli viilatussa täystehosessa Yamaha DT:ssä kiinni.
Ja se kaasarin koko oli 28mm
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 11 Huhtikuu, 2017, 23:22:05
Sen kaasarin istutin iiseehen...Hyvä ku kerroit suuttimen koot...ei taho muistaa enää kaikkien pyörien juttuja....jostaki jäänny se rieju päähän...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 12 Huhtikuu, 2017, 21:55:03
Tuossa Kosossa oli kiinni oli siis suutin 122, joka liian pieni, puolet kaasusta "tyhjää". 
Tänään kävin hakemassa moposportilta suuttimia, no sain vaan yhden järkevän kokosen nro:162. Muut koot oli loppu hyllystä 140-180 väliltä...

Yllärinä tukehtuu reilummalla kaasulla, joten mukamas suutin olisi liian iso. Pitää nyt pyhinä linkasta tuo Bilteman ilmanputsari menemään ja tehdä sovite viritelmä tuohon orkkisputsarille.
Kun vertailee noita suuttimia vierekkäin, niin mukana tullut 122 on naurettavan pieni virtaus reiältään verrattuna tuohon 162:seen. Omasta mielestäni tuon annettu 162 on samaa reikäkokoa kuin orkkis k65:sen nro:260 suutin.
Samoin kuin vertaili toisen pyörän (suzukin mikunia), niin sen 170 oli pienempi silmin nähden reiältään, kuin tuon Keihinin stansattu 162-kokonen...
Jotenkin jäi tuntuma, että mulle myyty suutin on eri kokonen kuin siinä lukee kyljessä :D
Jotain positiivistakin, oletettavasti tyhjäkäyntisuutin nro:35 on sopiva, kun seosruuvin säätö vaikuttaa käytiin  ::)

Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 13 Huhtikuu, 2017, 10:50:13
vanha konsti on tinata suutin ja porata auki..poria (http://www.jarimatrading.fi/Porat%20ja%20jyrsimet.htm) löytyy kympin välein, aikoinaan ko ostin ni makso toista kymppiä satsi...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 21 Huhtikuu, 2017, 23:09:28
Toissa päivänä sain kerkesin käydä hakemassa Stormilta välikoon suuttimen. Kaasuttimen mukana tullut 122 oli pieni, ekana hankkimani 162 taas törky iso. Otin laarista 135:sen, joka vaikuttaa vallan käypäseltä valinnalta :)
Pari päivää töissä käymistä(5km suuntaansa) ja tänään illalla sitten kaverin kanssa lenkille, n.40km lenkki espoossa antoi luottoa kulkineeseen. Hyvin jaksaa liikuttaa soolovälityksillä; pyörä + kuski80kg + vaunukyytiläinen 100kg + lidlistä perjantai kaljat mukaan.
80km/h pystyy pitämään ilman tuskaa tuolla kokonaismassalla, laskennallisesti jotain 450kg ja mukavasti huomasi, että jarrut riittää tuon paketin pysähtymiseen ilman suurta dramatiikkaan, vaikka vaunun renkaan jarrusta puuttuu vaijeri.
Eturumpujarrun pystyy yllättävästi puristamaan järkevällä voimalla ihan lukkoon asti.

Havaintona reissulta voisi sanoa että kun on säätänyt vaunun kulkukulmaa kevyeen kuormaan, niin tuolla kuormalla ohjaustangosta joutuu ihan tosissaan kääntämään kurveihin. Suoraan kulkee kivasti :)
Jarrutuksiin ja kiihdytyksiin pitää olla määrätietoiset otteen kampeamisten takia.

Orkkis kaasuttimella vei muuten tankatusta laskettuna lähes 12l/100km soppaa vaunun kanssa, silmin nähden uudella kaasarilla menee vähemmän :D
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 22 Huhtikuu, 2017, 10:17:47
muutaman tonnin ko ajaa ni kasarin hinnan säästää...
tuo minun issikka vei jopa alta viiden soolona dellortolla ko maltto ajaa alle kaheksaakymppiä...aikoinaan ko laitoin ekaan uraliin dellorton 35 vaakaimun ni kulutus putos kuuteen litraan, veto parani ja käyntiinlähtö myös..pienellä rahalla ja vaivalla käyttövarmuutta.......
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 23 Joulukuu, 2017, 23:59:50
Paketti on ollut enemmän ja vähemmän säännöllisessä ajossa ja kaikki on toiminut noin suurinpiirtein. Kuumalla koneella käyntiin lähteminen on edelleen ongelmallista, pitää antaa itse koneen jäähtyä. Nyt kelien jäähdyttyä ei enää oikeestaan haittaa käyttöä. Tuo käytössä oleva koson 30mm kaasarin ryyppy tuntuu olevan alimitoitettu näin viileämmillä keleillä. Saa polkea aika pitkään, että heräilee henkiin.
Toinen mikä tuossa hieman on ihmetyttänyt, on sylinterin käyntilämpötila erot. Oikean puoleinen sylinteri käy laitanaan 20-30 astetta kuumempana vasempaan verrattuna. Imuvuotoa ei ole ainakaan pilotilla imukaulan liitoksiin ruikkimalla. Mietin että vetääköhän ilmaa kampuran tiivisteeltä lohkojen välistä tjms. Soppa kelpaa muuten edelleen reippaasti, noin 10l/100km.

Pohtinut tuossa tuota tekniikan vaihtoa, mutta hieman epäselvää mitkä on tänä päivänä mm. iskutilavuuden muuttamisen raja, päteekö edelleen 20% muutos alkuperäiseen. Jos pätee, niin 420cc olisi suurin mahdollinen ja kelvollisen kokoisia tekniikoita hieman heikosti tarjolla. Tietysti joku 300cc 4t kone mönkijästä pakilla varustettuna olisi aika porno.
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 24 Joulukuu, 2017, 09:38:28
paino/tehosuhteella läpi vois mennä 500 Suzuki gs kone..siinon vissiin liki 40 kw nelarivääntöä..ja jos ic sivariverisiona painaa 320 kg niin jakolasku on 40:320=0,125 ja suhde saa olla 0,3...
soolona ei mene läpi...kannattaa käydä konttorilla kysymässä...
veto on väärällä puolella mutta se ei ole ongelma..värkkäsin justiinsa samaisen gässän ic-mönkijään...
muutamalla satasella löytyy koko pyörä...
joku ykspyttynen  japsinelari olis pramea mutta niittä ku ei liiku irrallaan missään...
jos haluut niin voin laittaa semmosen katsurin yhteystiedot joka tietää nää jutut eikä kysy joka asiaa trafilta...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 24 Joulukuu, 2017, 14:28:46
Tässä parilla nopealla liikkeellä hieman tongin tuota asiaa ja alkaa hahmottumaan nyky rajat tekniikan vaihdolle. Kaveri linkkasi autoharrastajien puolen koosteeseen vuodelta -15, jossa oli hyvin niputettu/avattu selkokielelle tämän päivän rajat. http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf (http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf)
Tuon pohjalta selviää mm, että iskutilavuus saa kasvaa korkeintaan 25%, eli 437cc olisi suurin sallittu moottorikoko tuon 350cc tilalle. Tuo rajaa järkeviä konevaihtoehtoja aika rajusti pois ei niinkään tehopolitiikka.

Koska haluan säilyttää tuon soolo ajomahdollisuuden, niin joudun laskemaan pyörän kuiva/omapainolla, eli 162kg:lla suurinta sallittua tehoa.
Orkkis vehkeen kg/kw suhde on 8.85kg/kW(162kg/18,36kW) ja se saa pienentyä 30%, jolla päästään 6,19kg/kW suhteeseen, joka tarkoittaa n.26kW suurinta tehoa.
Koska trafi hyväksyy moottorin kuristamisen puoleen alkuperäisestä tehosta, teoriassa voisin käyttää jotain alle 52kW konetta, kuristaa sen ja käydä hakemassa siitä teholapun alle tuon 26kW rajalla.
Käytännössä tuon teho asia ei ole mikään ongelma, vaan ongelmana on tuo rajoittuva iskutilavuus ja sitä kautta todella rajallinen järkevien tekniikka vaihtoehtojen määrä.

Itselläni on varastossa tosiaankin 650cc suzukin tekniikka, joka menisi heittämällä tehon puolesta tuohon, mutta kuutiot menee rankasti yli ja moottorin putkittamisessa pienemmälle iskutilavuudelle ei taas ole mitään mieltä.
Hauskoja kone vaihtoehtoja olisi mm. suzukin drz 400cc(29kW/35Nm) ja kawasaki zxr 400(49kW/39Nm) mutta kummatkin harvinaisia ja pitäisi ostaa koko pyörä 1.5k€:lla, että saisi tekniikan.
Jotenkin alan kallistumaan tekniikassa johonkin 300-400cc vinkuintiassa tuotetun ketjuvetoisen tieliikenne mönkijän koneeseen. Tehot pyörii 15-20kW välissä ja ne on aika kustannus tehokkaita. Ajokuntosia tekniikan luovuttajia löytyy reilus alle tonnilla ja irto tekniikoitakin irto satasilla. Ja plussaa on mahdollinen pakki :P

Pitää varmaan laittaa tuo suzukin sp46 tekniikka paketti myyntiin johonkin...


Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 24 Joulukuu, 2017, 15:45:12
tuossa Trafin (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078) asetuksessa pykälä 16...joko 20% tai vaihtoehtoisesti teho/painosuhde...silloin sallitaan  moottorin tilavuuden ylitys...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 25 Joulukuu, 2017, 12:41:45
tuossa Trafin (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078) asetuksessa pykälä 16...joko 20% tai vaihtoehtoisesti teho/painosuhde...silloin sallitaan  moottorin tilavuuden ylitys...

No nyt löyty hauskoja pykäliä.  :o
Jos vaikka aloitetaan tuosta "3§ Muutoskatsastusvelvollisuus". " Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11§:n osalta, jos... 16§:ssä tarkoitetun vähemmän kuin 10 % moottorin tehon kasvun johdosta..."
Koska tuo 16§ artikla sisältää sekä alkuperäisen moottorin muuttamisen, kuten myös moottorin vaihdon, teoriassa moottoripyörään saa siis vaihtaa toisen valmistajan moottorin, ilman muutoskatsastamista tuon alle 10% tehomuutoksen puitteissa.
Edellyttää tietysti, että runkoa ei muuteta hitsaamalla ja härvelistä ei löyty harrastuksia haittaavia E-merkintöjä alunperin.

Ajatus takaisin omaan projektiin.
16§ 4a = Tekniikan vaihdon myötä teho saa nousta 20% tai alkuperäisen moottorin tehon saa tuplata tehopainorajaan 0,30 kW/1 kg asti. = valitaan tekniikan vaihto, koska haluan neitinapin aamu lähtöjä varten ja tuon 2t koneen virittäminen ei ainakaan kasvata sen luotettavuutta(anteeksi cccp -insinöörit)
16§ 4c = Iskutilavuuden kasvattamisella ei ole enää ylärajaa, jos voi todistaa ulkupuolisen tahon lausunnolla että kyseisen moottorin anto teho pysyy tuon 20% sisällä alkuperäisestä vertailu koneesta. Joten voin siis laittaa tuon suzukin 650cc sp46 moottorin 350cc koneen tilalle, vaikka iskutilavuus kasvaa 80%, kunhan esitän muutoskatsastuksessa teholapun n.20kW teholla.

Mielen kiinnosta olisikin hauska kysyä katsastajalta, että poistuuko muutoskatsastus velvollisuus todellisuudessa kokonaan, jos teho muutos jää alle 10% ja ajoneuvon rakenteisiin ei tarvitse puuttua muutoksessa.
Tällöin voisi laittaa suoraan kiinni vaikka tälläisen https://www.wandamotor.fi/moottori-lifan-250cc-pakilla-p-22776.html (https://www.wandamotor.fi/moottori-lifan-250cc-pakilla-p-22776.html) keneltäkään mitään kyselemättä ja ilmoittamatta. Etenkin kun viimeisten joukossa 90-luvulla jupiter5 on varustettu suzukin 250cc 4t koneella, joka on tuo lifan kiinakopion alkuperäis malli.

Kiitos karppa muuten lakikuponki ohjauksesta  ;D
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 25 Joulukuu, 2017, 15:10:21
tuolla teho/painosuhteela täälläpäin pelataan...883 Sporsterin kone meni Ämmään vaikka oli liikaa tehoa, 1200 menis vielä...tonnisia koneita saa myös ja nyt mennee yhellä pelottomalla Saabin V4 Neeprin runkoon...
tuon asetuksen  mukaan on sallittua vaihtaa Uralin uudemmat 750 koneet 650 tilalle jos tehonlisäys pysyy 10% sisällä muuten vaatii katsastuksen...
neitinappi on kiva jos ahistaa  ylenmääräinen polokeminen....ja muutenkin se tuo harrastuksen tälle vuosituhannelle...
runkohitsauksista pitää olla todistus, menetelmä ja lisäaineet sekä muutoksessa käytetyn runkoputken raaka-ainetodistus, sen saa liikkeestä josta putken ostaa...
mitään paskarautaa ei kannata käyttää koska on omasta hengestä kyse ja en ainakaan minä kehtaa myydä valmistetta jossa on fuskattu materiaalisssa..
jossaki IC-ajoissa oon  takavuosina nähäny 49-issikan johon oli tällätty 125 Hondan kakspyttynen nelari...en ennää löytäny siittä kuvaa...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 13 Tammikuu, 2018, 20:32:26
Pikkuhiljaa asiat etenee. Pitää vaan saada muita projekteja ensin alta pois.
Tausta tutkimuksena tuo jupiter5 ilmajäähykone on täydellisenä(kone öljyineen,kaasari,ilmanputsari, lataussäädin) puolen kilon tarkkuudella samanpainoinen kuin suzukin sp46 kone https://i.ebayimg.com/images/g/01IAAOSwQaJXRGnZ/s-l1600.jpg (https://i.ebayimg.com/images/g/01IAAOSwQaJXRGnZ/s-l1600.jpg) vastaavilla osilla. Siis puhutaan n.44kg painosta.
Toisena asiana pyörän penkitys/säätö sopivalle teholapulle sovittu sitten tulevaisuuden puolesta.(samin autopaja/espoo)
Enää ei puutu kuin tekemistä :D
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 13 Tammikuu, 2018, 21:14:51
näppärän olonen kone 8)...takapyörän voi vissiin asentaa takasvingissä toiselle puolelle ni tarvi miettiä sen enenpää...kuha ketjulinja passaa ja kone on lähellä keskilinjaa...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 13 Tammikuu, 2018, 21:59:13
Miettinyt kanssa tuota takapyörän kääntöä. Pyörä itsessäänhän pyörähtää näppärästi, mutta tuon takajarrun kanssa taitaa joutua pari vippas konstia tekemään, kun jarrukilpi jne pitää myös kääntää... Pienemmältä ongelmalta tuo jarrun käyttötanko vaikuttaa, kun se että ketjuvedon pitäisi vaihtaa puolelta toiselle lennossa :D
Itselläni on tuosta suzukin sp46 koneesta tuplakaasarimalli; xf:stä peräisin oleva siis, mutta siinä on sama sylinteri ja alakerta kuin dr:ssä yhdellä kaasarilla.
Pitää ensin saada tuosta koneesta savut irti ja sitten alkaa sovittamaan. Eli tällä hetkellä irto kone, kaikki sähköt eri laatikossa(staattori, johtosarja, cdi, mittaristo, startti), öljynlaudutin puuttuu mutta letkut ja putket on, kaasarit putsata jne.
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 13 Tammikuu, 2018, 22:11:10
vihjeenä..unohda issikan takapyörä ja kattele jonku japsin levyjarrullinen takanakki....siinon ratas missä pitääkin ja katsuri tykkää ko takajarru on muutettu nesteelle...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 03 Helmikuu, 2018, 22:20:00
Huomenna hakemaan paluumatkalla suzukin 18" pinnavanne täydellisenä, jarrusatulaa sille ja öljyjäähyn kennoa xf:n koneelle. Sitten alkaisi olemaan oleellisimmat osat kasassa tekniikan vaihtoon.
Toissa päivänä kävin ic:llä töissä ja havaintoja hieman hankalahko käynnistyvyys. Lähti käyntiin oikean puoleinen pytty ensin, lämpeni minuutin ja sitten heräsi myös vasuri. Tehnyt tuota muuten todennäköisesti aika monesti aikaisemminkin, mutta nyt korostui ihan.
Aikaisemmin alkutalvelvesta(nolla kelillä) kun ajelin, niin havaintona oli sylinterin välinen noin 30 asteen käyntilämpötilaero, oikea pytty kuumempi n.150 asteinen ja vasuri sen 120astetta. Pitää varmaan mitata vielä puristuspaineet tuosta 500km ajetusta koneesta...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 03 Helmikuu, 2018, 22:23:47
homma etenee.....mielenkiinnolla oottelen jatkoa...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 04 Helmikuu, 2018, 20:27:37
messuilla oli tommonen Mash..löytyy 400 kuutioinen 29 hevosvoimainen...selvittelen mitä maksaa pelekkä kone....

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 19 Helmikuu, 2018, 20:15:21
Pikku hiljaa alkaa saamaan edellistä projektia(https://photos.app.goo.gl/T8vztOFOrTvVy7uD3 (https://photos.app.goo.gl/T8vztOFOrTvVy7uD3) pois alta ja voi alkaa siirtämään ajatuksia tähän kotteroon.
Kävin varastosta tonkimassa osia...
- Öljynjäädytin letkuineen; kaasaripaketti, sen tupla vaijerit + kaasukapula + ryypyn vaijeri; ilmaputsari kokonaisuudessaan(tuota joutuu kyllä teurastaa aika karkeasti jos meinaa saada mahtumaan)
- 18" suzukin takavanne ja siihen jarrusatula kannattimineen. Purkaamolta tulossa tuohon vielä orkkis akseli ja väliholkit, ei tarvii kaikkia alkaa itte sorvaa. Ajatus tasolla katselin jo että tuo jarru on helppo saada kiinni, koska kannatin tukeutuu akseliin ja kiertoliikkeen estävän kappaleen saa kiinni ic:n takahaarukkaan samoilla pulteilla mitä orkkis rumpujarrun kilpi kiinnitetään. Ehkä :)

Seuraava vaihe taitaa olla saada irtokoneesta savut irti, joka vaatii hieman johtojen kanssa näpräämistä, jakoketjun kiristimen kiinnityksen ja samalla voisi korjata pakoputken katkaistut pinnapultit.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 19 Helmikuu, 2018, 21:12:40
ei tuu näläkä eikä jano tuon  halakomakoneen kans ko o pöytäkin tehty.... 
siittä se issikkarojekti etenee ja kesäksi ehtii vielä komiasti...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 01 Huhtikuu, 2018, 22:41:34
Tänään kävin pulttaamassa jollan pois kyljestä, jos ens viikolla kerkeisi alkaa purkamaan orkkis konetta pois edestä ja mallailemaan onko sitä mitään toivoa :D
Samalla tuli päivällä orkkis koneesta mitattua puristukset; kummassakin aika tarkalleen 8bar ja tulpat oli hieman nokiset, niin kuin kuuluukin olla noilla öljymäärillä. Edelleen ihmetyttää tuo käyntiin lähtö, eli lähtee oikea pytty ensin käymään ja puolen minuutin päästä ehkä vasen, tai minuutin päästä. Ja tarvii yli 30 kenkäsyä että alkaa heräilemään etes... Ihme vehje :)
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 02 Huhtikuu, 2018, 09:33:53
oliskohan kaasarivaiva...hyvät on puristukset...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: neepperi - 02 Huhtikuu, 2018, 10:03:15
Ootko kokeillu vaihtaa uudet tulpat
tai imusarja vuoto
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 04 Huhtikuu, 2018, 20:56:08
Aikaisemmin vuoti imusarja ja sen stefan jo vaihton uuteen ja lopetti kierroksien reagoinnin mm jarrukliineri sprayhin. No kaasarina on Koson 30mm, joka kumikurkulla kiinni orkkis imusarjassa ja toimii pirun hyvin käyntiin lähdettyään. Jotenkin itse kallistuihin kampuran tiivisteisiin, jotka varmasti saattaneet ottaa osumaa tuon 25vuoden pääsääntöisen seisomisen takia. Vähemmälläkin menettää elastisuutensa.

Mutta turha tuota on nyt sen enempää murehtia, kun rojekti etenee muuten.
Töiden jälkeen tuli ruuvattua suzukin koneeseen jakopään kiristin paikoillee ja öljyletkut kennon kanssa, joten pääsee ekaa kertaa yleensä ottaen etes startilla pyörittämään konetta.
Todistettavasti pyörii ja äänestä päätellen on myös puristuksia: https://photos.app.goo.gl/8sr9yZ0Upir5yHt93 (https://photos.app.goo.gl/8sr9yZ0Upir5yHt93)
Ja alkaa se muutenkin näyttämään korvaavalta tekniikalta, eikä enää pelkältä osa kasalta.
Pitää kaivaa luovuttajan sähkökuvat, että pääsee ylimääräiset siivoamaan tuosta johtosarjasta pois. Tosin kävi kyllä mielessä riipiä ic:n kaikki orkkis sähköt pois ja laittaa semmoisenaan tuo suzukin johtosarja pyörään. Saattaa olla himpun verran varmatoimisempi... :D
Sen verran kun sais sähköjä, että saisi koneen hörähtämään, niin voisi varmemmin mielin edistää rojektia. En ole siis koskaan kuullut tuon koneen käyvän oikeasti, koska pata patonkimaasta purkaamolta ja sähköt suomesta.
Pako puolella on nimittäin pientä puuhaa liian laiskan purkajan takia.
Varmaan naputella suoraan tuo pultin reikä ja vetää tigillä nippuun. Ylempään pulttiin hitsata mutteri josko sillä irtoaisi.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 04 Huhtikuu, 2018, 22:03:39
mielenkiinnolla seuraan...
hankalia nuo pinnapulttien jämien poisto ja korjaukset...mutteri ja lämpö auttaa...mutta kyllä siittä kestävän saa ja pinnapulttia ei tartte olla kokoajan aukomassa...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 31 Tammikuu, 2019, 09:39:19
jokos saa kohta savut....
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: malandio - 14 Huhtikuu, 2019, 23:04:50
Rojekti on hieman viivästynyt tässä erinäistä sattuneista syistä  :o
https://aijaa.com/6kZAEO (https://aijaa.com/6kZAEO)
Mutta ei asia ole nyt ihan kokonaan jäissä. Johto sarja nakottaa tuossa pöydällä, eli kun vaan jää aikaa niin suzukin johtosarjasta leivotaan uudet sähköt ic:n kaveriksi.
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 15 Huhtikuu, 2019, 07:51:03
asiat tärkeysjärjestykseen...onnea ...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 28 Huhtikuu, 2019, 12:06:35
kaveri kilvittää juuri Virosta tuotua vaunullista Jupiter5 vm 90...pitäs saada suomikilpiin, ei estettä....
vanha oppi taas uutta, desi oljyä laitetaan koneeseen, voitelee kuulemma stefoja...
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: orhi - 04 Toukokuu, 2023, 22:25:42
Vaikka ketju on jo vanha, niin lisään tähän kuvan omasta planeta 5 pyörästä  :). (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Orhi/IMG_20220723_152033.jpg/_smaller.jpg) (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Orhi/IMG_20220723_152033.jpg)
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 04 Toukokuu, 2023, 22:53:40
tuosta ko laittaa koneen 49siin ni alakaa matka taittuun.....
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: orhi - 05 Toukokuu, 2023, 11:56:24
Eipä oo tälläkään palijoo kerinny ajelemaan, mutta hyvä "varapyörä" kuitenki  :D
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: Tapani Virtanen - 05 Kesäkuu, 2023, 21:59:55
Sovitin omaan Jupiteriin CZ.n Jikov kaasarin. Pelittää mainiosti ja herkeää laakin potkulla tulille. Kipinää siihen jakaa Sovek. Ajoin sunnuntaina noin 200 km lenkin ja kuluttaa selvästi vähemmän, kuin orkkis kaasarilla. Pieni suunnitelma on purkaa tuo kone ensi talvena ja pikkuisen kehitellä  siihen lisätehoa. Tuon kokoisen 2-t koneen lukemat saisi olla selvästi nykyistä paremmalla tasolla.
Otsikko: Vs: Ic Jupiter5 -92
Kirjoitti: karppa - 05 Kesäkuu, 2023, 22:15:05
Mikon Issikassa on läppärunkokaasari ja tehoputket, kulekee heleposti sataa niin että ihan hirvittää...kyyti tasasta ja kulutus kohtuullinen, taitaa olla pikkasen muutenkin viilattu, Vääräsen Asko aikoinaan tehny..
ajo kerran eellä, katos savun hälvyttyä horisonttiin, ei pysyny sivariUrrella kyydissä mukana...

pienellä laitolla saa Iiceestä toimivan ja varman pelin..-