R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Männän sorvaus.  (Luettu 10872 kertaa)

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #15 : 08 Huhtikuu, 2019, 13:18:35 »

lehti ola vanha mitä siitä tulkihti pikkusenkaan,ossuuspankin merkkejä ja kolmosia väärinpäin,sisällä männässä ol vihreet maali täplät..öljyrenkaat yks osaset..hyvin meni mäntä sylinteriin ilman renkaita,tuntuu "pikkunen" välys..piää nuo merkinnät laitella paperille ja mitata renkaat.
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #16 : 08 Huhtikuu, 2019, 14:37:26 »

Veli VWK todistaa mielestäni oikeasti.  On tullut ajeltua kylläkin M-72:lla todella paljon.  Lopetin kilometrien laskemisen 40 000km:n kohdalla ja se oli 90-luvulla.  Kone on edelleen sama.  Mäntien kanssa vähän ongelmia.  Pitää myös muistaa että venäläiset, niin 4-tahtiset kuin 2-tahtisetkin on bensajäähdytteisiä.  Suurimmat ongelmat on ollut kuskista johtuvia.  Vian ilmetessä en heti korjannut.  Esimerkki: Kotkan Ural ralliin mennessä meni männänrengas poikki.  Ei tullut korjattua.  Repan kanssa lähdettiin kohta rallinjälkeen muistaakseni Latviaan.  Takaisin tullessa, moottoritietä ei vielä ollut Lahti-Hki välillä, Orimattilassa kone junttasi kiinni ja takapyörä kans.  Kone leipoi ns kiinni.  Varamäntä oli mukana mutta kun oli yö ja satoi kaatamalla.  Tarina on muuten varsin hupaisa ja pitkä.
Saimme liftit kotiin pyörinemme.  Avasin pytyn ja vedin pois.  Ropina kuului kun männänrenkaan palasia tippui.  Olivat menneet pännän ja kannen väliin.  Joten kone ei pyörinyt.  Hyvä etten alkanut yöllä sepittämään.  Mäntä joka oli mukana oli liian suuri eikä se mennyt pyttyyn. ;D
Tuo männän päässä oleva sorvaus on mitä todennäköisesti irtisorvaus.  Jos laitat sen niin sorvauta ainakin sileäksi.  Muuten se kerää karstaa ja alkaa hehkumaan.  Kokemusta on.
Muutenkin tuo mäntäjuttu on on oma tieteen alansa.  En suosittele myöskään kaventamista mikäli mitat ovat oikeat.  Voin ottaa joku päivä kuvia "palkinto kaapista".  Suurin osa on mäntiä, on siellä perän ja vähän muitakin osia.
Siitä kannattaa pitää kiinni ettei laita liian tiukkaa mäntää.  Varsinkin jos on kyseessä suuren ja mahtavan pytty ja mäntä.  Niiden välys on osoittanut käytännössä sen että se on suurempi kuin länsi/japsi versioissa.  Laitan muutaman kuvan tosiaan palkintokaapista.  Niissä jutuissa on ihmettelemistä.  Kaikki syy-seuraus jutut eivät ole vieläkään selvinneet.
Männistä vielä sen verran että valan niitä myös itse.  Koneistan myös jonkin verran niitä kilpakuskeille.
Tuossa kuvassa muutama huippu mäntä jotka eivät mahtuneet venttiileiden kanssa samaan tilaan.  Tehtiin venttiileille vähän tilaa.  Miten venttiilit mahtuu liikkumaan porauksessa jos niiden yhteenlaskettu leikkaus on sama kuin sylinterin?
Tehoa myllystä pitäisi lähteä 278-290 täysikokoista ravihevosta.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #17 : 08 Huhtikuu, 2019, 14:40:55 »

Se vihreä maalitäplä on männän tapin toleranssi merkki.  Suurin osa tapeista osuu vihreälle alueelle.  Maalimerkintä myös kertoo sen että kyseessä on neuvosto tuote.  En muista että muilla olisi samaa merkintää.  Koskee siis kyseisen merkin mäntiä.
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #18 : 08 Huhtikuu, 2019, 19:27:14 »

..en paa minä näitä mäntiä,liika tivakat..kokkeilin noita 1000km ajettuja "vanhoja" niin ne on hyvät,tännäin tul postinmatkassa Almotin rengassarja,niillä noihin mäntiin.
Kirjattu

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #19 : 08 Huhtikuu, 2019, 22:04:29 »

Kylläpä tuli tuolla edellä VWK:lta minulle uutta tietoa näistä mäntä asioista.Olen ajatellut mitsin männistä jotakin tuon suuntaista kun tuolta Saksasta tilaa eri liikkeistä noita mäntiä.Olen ollut tähän asti siinä lapsen uskossa että kun mittaa männänrenkaitten päittäisvälyksen että kun se on oikea niin homma on siinä.Nyt muutan kantaani,ne voi olla mitä sattuu ja varmaan vaatisi tuon männän lämpö sovituksen,jos meinaa viimeisen päälle laittaa.Viime kesänä kun ajelin mitsillä niin epäilin ylikuumenemista ja kun aukaisin ja katsoin mäntää,olihan siinä leikkaamista (alla kuva siintä männästä).Tilasin saman koon männän ja huomasin että männän tappi meni melkein sormin painaen paikalleen.Toki tuolla kuvan männällä minulla oli pääsuutin liian pieni,kävi laihalla seoksella.En kylläkään nyt ole huomannut yli kuumenimisen merkkiä,saa nyt nähdä kesän mittaan tuleeko ongelmia.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6255
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #20 : 08 Huhtikuu, 2019, 23:17:36 »

onko tuossa mitsin männässä halkio pakopuolella....iiseessä on....

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2019, 23:22:43 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #21 : 08 Huhtikuu, 2019, 23:54:22 »

En tunne MZ:n mäntiä.  Markku, ei tuo mäntä kovin paha ole.  Pidä tallessa jos joskus tulee tarve.  Kiinnileikkautumisissa usein jää sylinteriin alumiinia joko sulaen tai hankautuen.  Sen poistaminen on ensiaroisen tärkeää.  Hyvä konsti on raaka lipeä.  Kannattaa varoa roiskimasta silmiin.  Ja varoa kaasuja, tulee mm vetyä ja vähän muutakin.  Eteeni on tuotu monia sylinterejä kun ovat "leikanneet kiinni" ja on niitä itsellekin sattunut.  Useat luulevat että pytty on porattava.  Jos naarmuja ei ole lipeä poiston jälkeen, niin porausta ei välttämättä tarvi.  Usein hoonaus hyvillä kivillä ja oikeilla nesteillä riittää.
Jos vastaan tulee ylimääräisiä alumiinimäntiä niin kiitos tänne.  Palasetkin ja kiinnileikanneet yms käy hyvin.  Katselen itse mitä ne on ja kelvollisista teen uusia mäntiä vehkeisiin joihin niitä ei enää saa.  Siis valamalla.
Markku! Yritän saada sun työkalun tällä viikolla postiin.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 508
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #22 : 09 Huhtikuu, 2019, 08:49:19 »

Joo, niin kuin toveri motorova tuossa kirjoitti ,on alumiini jäämät sylinterin pinnassa kuin katalyytti seuraavallle leikkaantumiselle, Jos sylinteri on somasti hoonattu on alumiinijäämää paha huomata,kun kaikki on niin metallinkiiltävää, mutta itse kiivaampina leikkausaikoina (Ural 2000...2002) käytin oksaalihappoa sylinterin putkessa, Oksaalihappo tummensi raudan ja "kiillotti" alumiinin, ja sitä alutäppiä sitten kaavattiin ja syövytettiin ja hiottiin kunnes sylinteriputken pinnassa ei näkynyt lainkaa alumiinijäämiä. Aika vaikea on tuota huomata jos ei osaa varautua sitä etsimään.
Kirjattu
Matti

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #23 : 09 Huhtikuu, 2019, 09:17:32 »

Ei ole mitsin männässä tuota Karpan mainitsemaa halkiota.
Kyllä meinaankin tuon kuvan männän pitää tallessa,se on täysin käyttökelpoinen,hijoo kevyesti kiinniottaneesta kohdasta.
Tuosta olinkin tietoinen kun alumiiniä jää sylinteriin leikkauskohdasta,tuossa minunkin tapauksessa oli vähän jäänyt,pyöräytin hoonilla ja hyvä tuli koska tuossahan ei ollut kun pieni laappi.Tuo oli taas hyvä tieto Motorovalta että lipeä on alumiinin sylinteri pinnan puhdistukseen käypä aine,myös tuo että oksalihappo hyvä alumiinin etsintään.Mitsin korjauskirjat kertoo olevan tärkeän että kannen ja männän yläkuolokohdan väli on oikea eli minimi 0.9 maximi 1.2 mm, passataan oikeaksi eri vahvuisilla kansitiivisteillä.
Kuva kertoo kuinka tinalangalla asia tarkistetaan tulpan reijän kautten.
Minullahan on kaksi paksua kirjaa jotka kertoo kuvin ja sanoin MZ TS 250/1  sielunelämän läpikotaisin korjauksineen ja lisäksi varaosakirja mutta itse en ymmärrä niistä kun kuvista,ovat Saksankielisiä.Googlen kääntäjällä taas on selvänottaminen sitäsuntätä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu, 2019, 09:23:51 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #24 : 09 Huhtikuu, 2019, 09:36:21 »

On hyvää tietoa Miehillä,paljon oppinu taas. :) ..näillä kun pistää pytyn/kannen jne kiinni niin pysy,VR.n kone hommissa näitten kaa pelattiin,on kyllä lyömätön prikka,pirun arvokkaita vaan.tietysti kimppatilaus helpottas kummasti..oisko innokkaita?. https://www.nord-lock.com/fi-fi/nord-lock/tuotteet/x-sarjan-aluslevyt/
« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu, 2019, 09:49:44 kirjoittanut Arsti vaan. »
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #25 : 09 Huhtikuu, 2019, 10:16:09 »

kappas..IKH.lla on näitä,kymmenen setti riittää M10.iä,saa pytyt lohkoon kiinni ja laturin..sinne! :) https://www.ikh.fi/fi/search/nord-lock
« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu, 2019, 10:23:55 kirjoittanut Arsti vaan. »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6255
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #26 : 09 Huhtikuu, 2019, 11:18:23 »

Arsti...mulla pitäs olla karkastuja prikkoja kannenpultin alle..kattelen ko meen tallille....pistän muutaman tuleen jos kelepaa....

turkin pojat on tehny MZ Kanuunin mäntään reikiä ko ei ollu muuta tekemistä...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

arska

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 144
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #27 : 09 Huhtikuu, 2019, 19:39:58 »

Motorova minulla on traktorin mäntiä 4 kpl, pystyisikö niistä valamaan laadukkaat lättäpään orkkismukit?
Kirjattu

Mikko63

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 2
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #28 : 09 Huhtikuu, 2019, 20:49:20 »

Tässä IC M49 voimakoneen mäntä. voimalinja varustettu läppärungolla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu, 2019, 21:16:18 kirjoittanut karppa »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6255
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Männän sorvaus.
« Vastaus #29 : 09 Huhtikuu, 2019, 21:17:14 »

pikkasen isommat reiät ko Turkin poikien männässä...ei laajene lämmitessään...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta