Veli VWK todistaa mielestäni oikeasti. On tullut ajeltua kylläkin M-72:lla todella paljon. Lopetin kilometrien laskemisen 40 000km:n kohdalla ja se oli 90-luvulla. Kone on edelleen sama. Mäntien kanssa vähän ongelmia. Pitää myös muistaa että venäläiset, niin 4-tahtiset kuin 2-tahtisetkin on bensajäähdytteisiä. Suurimmat ongelmat on ollut kuskista johtuvia. Vian ilmetessä en heti korjannut. Esimerkki: Kotkan Ural ralliin mennessä meni männänrengas poikki. Ei tullut korjattua. Repan kanssa lähdettiin kohta rallinjälkeen muistaakseni Latviaan. Takaisin tullessa, moottoritietä ei vielä ollut Lahti-Hki välillä, Orimattilassa kone junttasi kiinni ja takapyörä kans. Kone leipoi ns kiinni. Varamäntä oli mukana mutta kun oli yö ja satoi kaatamalla. Tarina on muuten varsin hupaisa ja pitkä.
Saimme liftit kotiin pyörinemme. Avasin pytyn ja vedin pois. Ropina kuului kun männänrenkaan palasia tippui. Olivat menneet pännän ja kannen väliin. Joten kone ei pyörinyt. Hyvä etten alkanut yöllä sepittämään. Mäntä joka oli mukana oli liian suuri eikä se mennyt pyttyyn.

Tuo männän päässä oleva sorvaus on mitä todennäköisesti irtisorvaus. Jos laitat sen niin sorvauta ainakin sileäksi. Muuten se kerää karstaa ja alkaa hehkumaan. Kokemusta on.
Muutenkin tuo mäntäjuttu on on oma tieteen alansa. En suosittele myöskään kaventamista mikäli mitat ovat oikeat. Voin ottaa joku päivä kuvia "palkinto kaapista". Suurin osa on mäntiä, on siellä perän ja vähän muitakin osia.
Siitä kannattaa pitää kiinni ettei laita liian tiukkaa mäntää. Varsinkin jos on kyseessä suuren ja mahtavan pytty ja mäntä. Niiden välys on osoittanut käytännössä sen että se on suurempi kuin länsi/japsi versioissa. Laitan muutaman kuvan tosiaan palkintokaapista. Niissä jutuissa on ihmettelemistä. Kaikki syy-seuraus jutut eivät ole vieläkään selvinneet.
Männistä vielä sen verran että valan niitä myös itse. Koneistan myös jonkin verran niitä kilpakuskeille.
Tuossa kuvassa muutama huippu mäntä jotka eivät mahtuneet venttiileiden kanssa samaan tilaan. Tehtiin venttiileille vähän tilaa. Miten venttiilit mahtuu liikkumaan porauksessa jos niiden yhteenlaskettu leikkaus on sama kuin sylinterin?
Tehoa myllystä pitäisi lähteä 278-290 täysikokoista ravihevosta.
[ylläpito on poistanut liitteen]