Vielä hieman tästä mäntäasiasta..tuossa reilun 15 vuotta takaperin oli näiden uralien mäntien kanssa aikamoista jumppaa,,,silloin sai sellaista mäntää (vaikka varaosana myytiin) että parhaat ..skat leikkas kiinni jo parin kiihdytyksen jälkeen. Silloin oli opittava jotenkin tulkitsee mitä sinne koneeseen kannatti laittaa , jotta sillä olisi edes teoreettiset mahdollisuudet toimia. Mäntien mitta merkinnät oli ihan vitsi ..pienempi mittainen saattoi olla lämpimänä isompi kun seuraava ylikoko! Silloin piti alkaa sovittelee mäntiä...mäntää lämmitettiin portaittain , 80,,100,110, 120 *C ja mäntää tarjottiin (ilman renkaita) kylmään sylinteriin. Pahimmat leikkipyssyvalu männät turposi jo 80*c lämmössä niin ettei niitä saanut sylinteriin lainkaan...hyvä materiaaliset ja oikean suuntaisella laajenemisalueella olevat männät kesti hyvinkin lämmittää 100--110 astetta ja ne sai sylinteriin vielä nahkeasti menemään, silloin oltiin siinä että niistä kannatti alkaa tekee ajomäntää. Oikealla käyntivälyksellä olevaan sylinteri mäntä kokeilun jäleen jos helmaalueella tai varsinkin helmaalueen ja laajenemisalueen kulmissa oli suurempia hankaumajälkiä, ne somasti viilattiin/hiottiin pois, ja sitten uudelleen sovitettiin kunnes mäntä meni somasti pyttyyn ja hankauma jälki oli vain helma-alueella ja tasainen. Rengasalueella mäntä on niin pieni että sen ei pitäisi siellä leikkaantua ,jos mäntä on oikean laatuinen siihen koneeseen , esim puristuskorkeus ja männän laen ja rengasalueen eromitta on oikea. 2-tahtisissa on joskus ollut rengasalueen leikaumaa , mutta 4-tahtisissa harvemmin. Mutta kumminkin jo varmaan reilut 5 vuotta on uraliin ja neppariin saanut ihan hyvälaatuisia (luotettavasta tehtaasta tulevia) mäntiä joilla päästää siihen että mäntä asennetaan vai oikealla käyntivälyksellä oikein päin ja sillä selvä. Nämä toimivat männät maksaa kotimaislta osatoimittajalta ostettuna kaiketi jotain 30--40 eur kpl renkaineen ja tappeineen! Näillä männillä on otettu koneesta ulos ihan kiitettäviä tehoja ilman mitään ongelmia, että aika hyvät pitää perusteet /into olla jos haluu alkaa sorvailee jotain arpamäntää koneeseen sopivaksi...tietysti jos haluu jännitystä koneen kestoa ja toimintaa ajatellen, eikä niinkään ajokonetta.,,,niin ja taas vaan omia kokemuksia ja mielipiteitä..jokainen tekee mielensä mukaan...