Russian Iron Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Russian Iron Finland on saanut uusia yhteistyökumppaneita!

Kirjoittaja Aihe: Ic laakeri  (Luettu 487 kertaa)

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 100
Ic laakeri
« : 15 Toukokuu, 2020, 18:02:38 »

Ajatuksen tasolla oleva projekti, tallinnurkassa pölyttyvästä 56 mallisesta koneesta varamoottori ajopyörään ( 49 ) konerikon varalle.
Kaikki muu on peruskauraa, mutta vetorattaan laakerointi on jäänyt vähän mysteeriksi, mitä osia siihen voi soveltaa?
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4546
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #1 : 15 Toukokuu, 2020, 19:01:31 »

rullalaakeria 30,3x47x16,5 ja 32x52x7 stefaa tarjoo varaosakirja...ja akselin toiseen päähän 20x47x14 kuulalaakeri...
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2020, 19:04:57 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 100
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #2 : 15 Toukokuu, 2020, 19:29:45 »

Voiko olla noin helppoa?
Koskaan en ole moista purkanut, mutta valistuneemmat harrastajat kertoneet että tekemätön paikka, pronssiholkkia, stefaa ja mistäänsaamatonta laakeria täynnä koko nippu.

Noh, aika näyttää miten käy.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4546
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #3 : 15 Toukokuu, 2020, 19:47:33 »

49sin osakuvissa on rattaissa pronssiholkit...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 263
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #4 : 05 Elokuu, 2020, 18:23:53 »

Se laakeri on alunperin jotain "valkometalli" sotkua.  Monelle on käynyt niin, että kun on koneen purkanut ja ottanut akselin pois; niin muutaman viikon päästä kun on koneen koonnut niin akseli ei menekkään enään laakerin sisään.  Ko alkuperäinen on niin huokosta ja kovaa että se särkyy helposti.  Sitä ei esim saa yleensä ehjänä pois.  Kun se laakeri kuivuu eikä siinä ole akseli paikallaan niin se turpoaa.  Vastaan on tullut myös sellaisia että akseli on jumissa kun se on otettu kannen kanssa irti ja jätetty kuivumaan.  Eri pronssiseoksia niihin on laitettu jos ei rulla sellaista ole ollut saatavissa.  Vetorattaan laalerointi joutuu koville tuossa paikassa kun kuormitus on radiaalinen.  Hyvästä laakeripronssista tehty on tuossa paikassa mielestäni paras.  Tekijöitä vain on harvassa.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 377
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #5 : 05 Elokuu, 2020, 21:42:38 »

Olen joskus lajitoverille tuollaiset liukulaakerit IC:hen pronssista sorvannut ,,ei ainakaan vielä ole kuulunut mitään toimintaongelmista.
Kirjattu
Matti

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 263
Vs: Ic laakeri
« Vastaus #6 : 12 Elokuu, 2020, 17:49:40 »

Sama täällä.  Kaikkiin omiini joilla on ajettu, olen sen uusinut ja monelle muulekin.
Kirjattu