R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja  (Luettu 2268 kertaa)

Late

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 67
  • Erikoisyleismies
Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« : 11 Kesäkuu, 2019, 14:06:50 »

Tulipa tehtyä pärekattoa. Virtain Perinnekylän aitankatot uusittiin pari viikkoa sitten. Neljä aittaa kahdessa viikossa. Linkistä löytyy kuvia, pitäis toimia vaikkei olis kirjautunut facebookkiin...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155958674166986&id=580056985
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #1 : 11 Kesäkuu, 2019, 15:37:53 »

hienoa kun opettelet vanhoja taitoja, katto kestää taas vähintään 50 vuotta...tuleeko vielä terva päälle....
......älä polta päreitäs.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Late

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 67
  • Erikoisyleismies
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #2 : 12 Kesäkuu, 2019, 02:01:45 »

Pärekaton keskimääräinen vaihtoväli on kuulemma 22 vuotta, tiheässä metsässä lyhyempi, aukealla pidempi. Tervaa ei tule, "opettajani" on perinnerakentamiseen perehtynyt teorian tasolla ja oli sitä mieltä että pärekattoja ei kannata tervata, ettei roskat tartu tahmeaan pintaan. Paanut sen sijaan on lähestulkoon kyllästetty tervassa.

Vanhat työtavat on mielenkiintoisia. Pärekatonkin salat on aika yksinkertaisia kun miettii sään vaikitusta rakenteisiin ja puun syitä. Eniten olen oppinut juuri katsomalla ja miettimällä, miksi näin.

Perinnekylässä olis kuulenma tarvetta myös multamaalin keittäjälle jossain välissä, sitäkin vois harkita... ja muistaakseni elokuun ensimäisenä viikonloppuna poltetaan tervahauta, lupasin olosuhteiden salliessa mennä talkoilemaan ja oppimaan.

Muutenkin lähden mielelläni talkooväeksi oppimaan uutta vanhaa.
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #3 : 12 Kesäkuu, 2019, 11:01:10 »

Meillä on porukassa ystävämme kuka keittänyt tervaa itse ja toivosin että jatkas hommaa,viime viikonlopun rompepäivillä ostin häneltä pilttipurkillisen pikiöljyä,oon saanu ihan rauhassa emännän pyörää nyt rakenella ulkona,ei oo innin inniä tullu lähellekkään,pikku sipasu riittää..nyt nää verenimijät on oppinu että jo pelkkä purkin esille ottaminen riittää. :D
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu, 2019, 17:26:24 »

Itekkin oon ollut tervanpoltossa.  Olin Kalle Nevantakasen opissa 70-luvulla Lehtimäellä.  Silloin oli isoja hautoja.  Yli 10 kuutioisia.  5-7 päivää poltettiin.  Nyt keräilen kaikki tervakset poltto- ynnä muiden puiden joukosta.  Pari vuotta sitten viimeksi poltin tynnyrissä.  Tuolla puuhamaassa on tervakset vähissä kun 4 savun kylässä on kolmessa poltettu tervaa.  Siinä tulee kaikki aineet käyttöön, kusi, terva ja hiilet.  Savu käytetään parfyyminä vaatteissa, joissa on kielletty menemästä kylille. 
Monessa paikassa kun polttavat näytösluontoisesti niin hiilet on jätettä.  Kannattaa olla paikalla kun purkavat ja ilmoittautua pois viejäksi.  Eihän niitä oikein grilliin kannata laittaa, mutta esim ahjoon ovat ihan käypästä tavaraa.
Kirjattu

Late

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 67
  • Erikoisyleismies
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu, 2019, 10:13:36 »

Tuon perinnekylän haudan hiilet luvattiin jo mulle, ja edellisistäkin sain kuution verran. Täälä on ollut harrastelijaseppä joka on aiemmin hiilet ottanut, mutta nyt ilmeisesti olen lähiseutujen ainoa tarvitsija.
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Isiemme työt eli perinteisiä työtapoja
« Vastaus #6 : 14 Kesäkuu, 2019, 14:20:29 »

Joo, kannattaa kerätä talteen.  Jos ovat kuivia niin laita muovi säkkiin, ei kerää niin kosteutta.  Kosteina vuodenaikoina on ominaista että niihin kertyy vähän kosteutta.  Kyllähän niitä voi kuivatakkin ja kuivuvat kyllä kun saa syttymään.  On vaan mukavampi kun ovat kuivia.  Paperisäkit lienee paras säilytyspaikka jos niitä jostain onnistuu saamaan.
Kirjattu