R.I.F

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Uusia alueita avattu kerhon jäsenille! Kirjautumalla pääset näkemään ne.

Kirjoittaja Aihe: neuvostoaikaisia kilpapyöriä  (Luettu 8747 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #30 : 02 Marraskuu, 2019, 09:04:03 »

tuossa kuvateksti traslaterilla...
Uskomattoman epätavallista varten tehtaalle: 250 cm moottori. kuutio.,
Ja myös 6-vaihteinen tarkastuspiste, jossa on toinen lähetys! -!..
Kaikki kuilut ja rattaat olivat golf-laakerit ilman erottimet. Ei se ole sellaista!

Se on 1968, heillä Neuvostoliiton kansallinen joukkue meni 43 kansainväliseen kilpailuun Espanjassa ("kuuden päivän"), ja toi muuten kultaa mitalit
Euroopan mestaruudesta oli myös on varten lähtöön.
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #31 : 03 Marraskuu, 2019, 00:20:08 »

Joo uskotaan. Ovat kyllä tehneet muistakin pyöristä "väärän kokoisia".  Itäblokissa oli aikanaan suunnitelmatalous.  Järjestelmään kuului heidän keskeinen kansainvälinen taloutta säätelevä ja "apua" antava elin joka määritteli mm missä tehtaissa ja missä maissa saatiin valmistaa tiettyjä tuotteita, nimeltään COMECON (lyhenne englanninkielisestä versiosta).  Tämä koski erityisesti moottoriajoneuvoja, autoja ja moottoripyöriä.  Esim DDRssä sai valmistaa vain kaksitahtisia korkeintaan 300 kuutioisia yksisylinterisiä.  Tsekkoslovakiassa korkeintaan 350cc kaksitahtisia.  500 cc nelitahtiset saivat poikkeusluvan muutamaksi vuodeksi.  Mm Unkari poloinen sai valmistaa vain 250 cc kaksitahtisia joissa piti olla mangneetto jne.  Joissakin tehtaissa valmistettiin salaa spesiaalisia tuotteita.  Serpuhovissa oleva Vniimotoprom tehdas oli se joka sai valmistaa ja suunnitella kilpamoottoripyörien moottoreita, myös 4-tahtisia.  Kaikki Vostokit tulivat sieltä.  IZ tehdas sai valmistaa vain 350 cc kaksitahtisia.  Koko järjestelmässä ei saanut valmistaa yli 750cc moottorilla olevia pyöriä.  Miliisit saivat erikoisnopeita pyöriä jne. Siis tehtiinhän siellä myös paljon luvatta ja ihan luvallakin erilaisia kokeiluja.  Baltit eivät saaneet valmistaa moottoreita moottoripyöriin, mutta hehän eivät olleetkaan itsenäisiä.  Latvialaiset tekivät mopoja.  Virolaiset saivat tehdä Vihureita (mutta ei moottoreita niihin) ja formuloita.  Ko formuloita löytyy hakukoneesta esim haulla Formula Estonia ja Kavor Estonia. Kannattaa käydä katsomassa, ovat varsin mielenkiintoisia.  Kavor- mikroautoja tuotiin Suomeenkin.  Kävin tehtaalla muutaman kerran, oli keskellä Tallinnaa, pääpostikonttorin lähellä.  Oli tarkoitus ostaa sieltä mikroautoja Suomeen.  Puihin meni se projekti.
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #32 : 03 Marraskuu, 2019, 00:42:45 »

Tossa Minskin juniori spewa:
http://www.autosoviet.altervista.org/lms.jpg
Ja tossa trial versio:
http://www.autosoviet.altervista.org/MINSK-TRIAL3-232.JPG
Ihan käypäisen näköinen laite.
Ja kun otsikossa mainittiin: "Neuvostoaikaisia kilpapyöriä":
https://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_8163842.jpg
https://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_8163843.jpg
On merkkiä "Sport Sossee", myytiin suomessa mm merkillä "Pääskynen", Harkovassa tehty.
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu, 2019, 00:54:43 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #33 : 03 Marraskuu, 2019, 15:47:52 »

Tuo Karpan laittama Kuukeli-käännös on hauska.  Vastaavia löytyy kauppallisista jutuista.  Mm Suomessa toimiva firma nimeltä Instanko, Vantaalla.  Firma venäläinen.  Koneistustavaraa pieniin koneisiin. Heillä on nettisivut jotka on osaksi käännetty ko menetelmällä.  Joitakin juttuja sieltä on hankala ostaa kun ei oikein ymmärrä mitä teksteissä tarkoitetaan.  Onneksi on kuvat.  Yhden digi-kulmamitan olen tilannut.  On alallaan ehdottomasti maan halvin.  Kiinan tavaraa Suomesta nopealla toimituksella.  Tuossa esimerkki:  (Ostajan pitää tietää aika paljon laitteesta.)
  http://instanko.fi/index.php?route=product/product&path=75_81&product_id=303

Tuosta etusivulle:
http://www.instanko.fi/

Huom tämä ei ole todellakaan mainos.

PS  Jos venäjästä haluaa kääntää valmiiksi järkevää tekstiä, niin kannattaa käännättää se ensin englanniksi ja sitten Suomeksi niin saa vaikestakin tekstistä selkeän, ellei sitten ole jo Brexit-kieli hallussa.
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu, 2019, 15:51:44 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #34 : 02 Joulukuu, 2019, 12:13:36 »

jäärataa...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #35 : 02 Joulukuu, 2019, 15:29:59 »

Huomioitavaa tuossa IC:ssä on erillisvaihteisto.
Tuossa tytöt vähän näyttää setille mallia, ja pojatkin.  Huomioikaa pojan polvisuoja.

https://www.youtube.com/watch?v=bp1cn0L7g88

 Naapurissa on junnuluokille omat kisansa ja sarjansa.  Yleensä aloitetaan 125 cc koneilla joissa on Minskin vartavasten suunniteltu junnuspewa kone.  Tosin ihan lapsille on perinteisesti tehty itse 50cc koneilla olevia minikokoisia pyöriä.  Niissä on käytetty Vairas/Riga yms koneita.
 Sitten ajetaan kansallisella tasolla "vasta alkajissa" ic koneella.  Huipulla ajetaan ja kautta aikain on ajettu 4-tahti koneilla.  Etupäässä Jawalla ja Esollakin.  Jawa on edelleenkin kehittynyt huippukone.

Naapurissa jää spewa on ollut aikoinaan hyvin suosittu laji.  Myös katsojien puolella. Paikallisia kisoja ajettiin paljon.  Nykyään vähän vähemmän.  Siellä on käytössä ns liigasysteemi.  Eli ajetaan joukkueina.  Näin on tosin muuallakin.

Tuossa esittelyssä ?? 6.218:
https://www.youtube.com/watch?v=WxT03oNqLPs

Tässä tosimiesten menoa Shadrinskissa huhtikuussa 2006:
 https://www.youtube.com/watch?v=fFVd8GpbaR0
« Viimeksi muokattu: 02 Joulukuu, 2019, 15:44:07 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #36 : 02 Joulukuu, 2019, 16:19:35 »

Tuossa vähän nopeampi sivari.  Kannattaa huomioida kardaanitunneli.
https://www.youtube.com/watch?v=Ckh2eO4YWN8
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #37 : 02 Joulukuu, 2019, 19:45:13 »

hieno Honekkerin kilvanajokone...kelpais päästellä...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #38 : 11 Joulukuu, 2019, 20:13:44 »

ic..

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #39 : 12 Joulukuu, 2019, 00:03:59 »

Tällainen oli Markolla Tallinnassa myynnissä muutama vuosi sitten.  Tuli Suomeen.  Ei mulle vaan etelämmäksi.    Tässä kuvassa oleva on rakennettu vähän sinnepäin.  Mulla oleva malli on toi vaalean sininen.  Kuvassa oleva ei mun yksilö.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2019, 00:10:19 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #40 : 26 Joulukuu, 2019, 09:23:15 »

Puolan grossitaivaan valovoimaisin tähti...Junak

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #41 : 29 Joulukuu, 2019, 11:03:54 »

Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #42 : 30 Tammikuu, 2020, 18:43:19 »

harvinaisempi maaratapyörä SHCHEGLOVA 175...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #43 : 04 Maaliskuu, 2020, 08:13:55 »

radalle uudella 750 koneella....

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5401
    • kyläseppä-ämcee
Vs: neuvostoaikaisia kilpapyöriä
« Vastaus #44 : 03 Toukokuu, 2020, 09:09:19 »

pieni ja siro....Riga 15 S....

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta