R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kuvat ja liitteet näkyvät vain rekisteröityneille. Kirjaudu siis sisään nähdäksesi liitteet.

Kirjoittaja Aihe: Rikkinäiset valuosat  (Luettu 20471 kertaa)

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #45 : 22 Toukokuu, 2019, 00:03:18 »

Nuo käy monneen paikkaan..tankinkorkkiin,sytkän koppaan,vaihekepin nupiksi,,. Hienoa kun o nin montaa lajia,voipi valita mielietittynsä,voi olla vaikka oma "voimaeläin". :)
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 742
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #46 : 22 Toukokuu, 2019, 00:15:01 »

Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #47 : 26 Toukokuu, 2019, 18:19:17 »

Ootko late nähnyt sellaista öljypoltinta käytössä?  Ollaan kokeiltu kaikenlaisia.  Valurimestari on tehnyt vuosikymmeniä sulatuksia öljypolttimilla ja todennut ne parhaiksi.  Jäteöljyssä on kokemuksen mukaan muutama ongelma ja ne ovat:
1. Lika joka ei tule suuttimista läpi.
2. Jäteöljy vaatii notkistuksen, samasta syystä.
3. Viskositeetti.  Ei mene pienestä reijästä.
4. Suuri kulutus jos suuri suutin.
Mutta kokeile ja kerro kokemukset.  Jäteöljyä voi laimentaa polttoöljyllä, mutta suhde on luokkaa 1-2/10.
Tavallinen Olilon Junior (omakotitalokoko)ja suuttimeksi 0,75-0,8 niin toimii hyvin.  Eikä tarvi paineilmaa.  Oma puhallus riittää ja sitä on helppo säätää.  Tommonen n 5L keraaminen upokas ja alumiini toimii ihan hyvin.  Pronssikin menee ton kokoisella upokkaalla ihan hyvin.  Suuret sitten erikseen.
Uushopean ongelmana on tietenkin mmtuo korkeahko sulamislämpötila.
Voisin Markku, sulta ostaa muutamia erilaisia jos myyt.  Niitä voisi käyttää mallina.  Kun ovat Kiinantuotantoa = vapaata riistaa.
Patse ! Voisin kans ostaa muutaman terän.  Toijalassa tulee käytyä n kerran kahdessa kuussa.
Noita vaihdekepin päitä ja sivuvaunun nokkakoristeita löytyy valmiina: Vileeneitä, jos on tarvetta.
Alumiiniset 25€ ja pronssiset 40€. 
Tuli vielä miellen, että löytyis sulle huippuimuri.  Mätin niitä useita jo romukuormaan, muuta pari jäi.  Ovat toimivia ja 1-vaiheisia. Purettiin suoraan katolta kun tehtiin remonttia.  Kanavaputkiakin löytyis jotain.
Laitoin sulle sen numeron YVllä.  Se sun korttis on mulla verstaalla.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 26 Toukokuu, 2019, 18:31:53 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 690
  • Suutari-evp
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #48 : 26 Toukokuu, 2019, 19:50:52 »

Kyllä Motorova onnistuu,saat kaikki viimeiset puukon ylähelat mitä minulla on.
1 kpl pieni hevosenpää,3 kpl isompia hevosenpäitä,2 kpl linnun päitä,2 kpl lohenpäitä,2 kpl tasasia levymäisiä yläheloja,1 kpl karhunpää,1kpl jossa koko lohi ja 1 kpl hirvenpäitä.yhteensä 13 kpl.Pässinpäät on mennyt Arstille.Nuo hevosenpäät ja kaksi linnunpäätä on leikattu valupuusta ja niissä on valmiiksi puukon terän ruodon reikä.
Jos Motorva onnistuu niin teet minulle yhden Mitsin laakerin ulosvetäjän,tehdään vaihtokauppa.Voin pökätä Sinulle piirustuksen laakerin ulosvetäjästä ja sitten voit katsoa mitä olet mieltä.Laitan Sinulle sähköpostia.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 26 Toukokuu, 2019, 21:48:22 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #49 : 26 Toukokuu, 2019, 20:29:29 »

OK.  Piirustukset tuli.
Kirjattu

Late

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 67
  • Erikoisyleismies
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #50 : 28 Toukokuu, 2019, 01:37:50 »

Motorova en ole livenä nähnyt, ameriikkalaisten valuharrastajien youtube -videoissa kylläkin. Öljy piti olla suodatettu, oli maininta myös suodattimen suodatustehosta mutten muista, mikä. Notkistus tapahtui tuossa lämmittämällä jäteöljyä säiliössään, taisi olla jopa johdettu jotenkin upokasuunin hukkalämmöstä putkilla.

Paikalliselta putkiasentajalta voisin saada edullisesti käytetyn öljypolttimen, se voisi olla helpompi vaihtoehto kuin ruveta askartelemaan suuttimia ihan itse. Kiitos vinkistä! Pitää ruveta tekemään kokeita. Ainahan systeemiä voi muuttaa, jos ei toimi.

Upokkaitahan ymmärtääkseni olisi hyvä olla joka lejeeringille omansa, korjatkaa jos arvaukseni ei pidä paikkaansa. Ensialkuun taitaa mun sulattelukokeilut tapahtua ahjolla hiilillä lämmittämällä, alumiinia palosammutinupokkaassa sulatellen. Alumiinissa oli muistaakseni alhaisempi sulanispiste kuin pronssissa, messingissä, kuparissa?

Booraxi oli muistaakseni hyvä käyttää sulan kuonanpoistossa ja hapettumisen estoon, sitä hankin ahjohitsauksia varten muutaman kilon. Puhallussoodaa muistaakseni lisättiin myös, olisiko ollut juoksutteeksi notkistamaan sulaa? Edelleen, on toivottavaa korjata jos olen väärässä...

Kipsivaluja varten meinasin kokeilla, saisinko vanhasta kylmäkoneen kompurasta ja parista palosammuttimesta, palloventtiilistä rakennettua alipainekojeen... jos tämmösestä löytyy tarkempia ohjeita tai vinkkejä, olen kiitollinen.

Muiden kiireideni vuoksi metallipajahomma on toistaiseksi hyvin teoreettista, mutta ainakin asiasta jutteleminen pitää asian mielessä ja aina saa vähän eteenpäin. Nyt olis projektina tehdä ihan hitsaamalla kaverille pari vinyylilevytelinettä, saan samalla kokemusta työn suunnittelusta, materiaalien laskennasta ja ideaa, millä työkaluilla sais tuotantoa nopeutettua ja mitä ainesterästä olis hyvä olla varastossa. Jonkinlainen konejiirisaha vois olla tarpeellinen. Eli saha jolla pätkiä isompia määriä lattaa, putkea, tankoa määrämittaansa ja mielellään tarvittaessa määrättyyn kulmaan. Kai tämmöisiäkin on olemassa?

Oliskohan sillä valurimestarilla kiinnostusta ottaa työharjoittelijaa? Työharjoittelujaksojakin koulutukseen kuuluu ja ensimäinen muistaakseni loppuvuodesta. Paras olis, jos pääsis valu- tai takohommiin harjoitteluun.
Kanavapuhaltimet ja kanavat kiinnostaa vaikka käytettyinäkin. Olen yhteydessä.
Kirjattu

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #51 : 28 Toukokuu, 2019, 12:53:35 »

Tee öljypolttimesta.  Paljon yksinkertaisempi ja varmempi.  Kyllä ne tavan öljypolttimetkin temppuilee ihan riittämiin.  Jos automatiikka alkaa temppuilemaan niin ne voi karsia pois.  Jättää vain öljypumpun ja puhalluksen.  Automaatti sytytykset ja muut on turhia jos alkavat temppuilemaan.

Alumiinin sulamislämpötila on noin 660 astetta.  Valulämpötila 750-820.
Olen kokeillut myös sammuttimen runkoja upokkaana.  Ei toimi mulla.  Paras kesti 3 kertaa.  Loput kerran tai 2.  Öljypolttimen liekki on kuuma ja tehokas vaikkei se tulisikaan suoraan upokkaan kylkeen.  Hylkäsin ajatuksen nopeasti ja käytän keraamisia.  Ovat tietenkin kalliimpia, mutta kesto on huomattavasti parempi ellei kolhi.
Joka metallille kannattaa olla oma upokas, ja ainakin yksi varalla.

Ei siinä kuonanpoistossa booraxia tarvi.  Kuonan saa kaavittua helposti pinnasta pois mekaanisesti "kauhalla".
Kaasujenpoistoon (lähinnä vety) jotkut käyttävät soodaa ja suolaa.  Mielestäni aika turhaa sekin. 
Kokeillut olen.  Sula alumiini juoksee kyllä hyvin.  Löytää kyllä muoteista vuodot turhankin hyvin.  Alumiinifoliotakin tulee välillä yrittämättäkin.

Kipsimuotteihin valut tehdään yleensä ns vahatekniikalla.  Siinä ei alipainetta tarvita.  Alipaine valu on ihan oma juttunsa.  Sitä käytetään sarjatuotannossa teollisissa valuissa.  Lähes samoihin lopputuloksiin pääsee painovoimaisella tekniikalla paljon yksinkertaisemmin ja halvemmalla.

Metallin katkaisuun ja muotoiluun on hyvä iso rälläkkä.  Mulla on iso kylmäpyörösaha.  Harvennin tulee käytettyä, ja alumiinille ona pysty vannesaha 4200 mm terällä.  Se ei käy raudalle, mutta alumiinille tosi hyvä.  Suosittelen katkaisuun vaaka vannesahaa.  niillä saa jiiritkin.  Siellä sun lähellä on ainakin ollut "myynnissä" iso metallisaha.  Tasarahaan, muuta on niin suuri etten ottanut.  Korkeutta n 2,5m ja pöydän kanssa muut mitat noin 1,5x2,5m.  Olis kyllä hyvä.

Onhan sillä niitä oppipoikia ollut.  Tulleet koulun kautta.  Mutta se on ihan oma juttunsa.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #52 : 18 Kesäkuu, 2019, 13:14:11 »

kas kas, upokas.....ehjänä perille...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 690
  • Suutari-evp
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #53 : 18 Kesäkuu, 2019, 17:51:27 »

Tuuria oli,mitenkähän olis käynyt jos en olisi antanut tuota upokasta Tuurin Keskisellä Sinun kyytiin.Se oli minulla repussa ja sen kanssa kun olisin sitten tehnyt sen voltin siellä hiekkatiellä.Loppu hyvin kaikki hyvin.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

arska

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 144
Vs: Rikkinäiset valuosat
« Vastaus #54 : 30 Joulukuu, 2022, 18:09:19 »

Late laitoin sinulle YV:tä
Kirjattu