R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kuvat ja liitteet näkyvät vain rekisteröityneille. Kirjaudu siis sisään nähdäksesi liitteet.

Kirjoittaja Aihe: Ruosteisen tankin käsittelyä  (Luettu 2335 kertaa)

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 690
  • Suutari-evp
Ruosteisen tankin käsittelyä
« : 28 Tammikuu, 2023, 10:49:37 »

Sehän on kaikille tuttua vanhojen pyörien ruostuneet tankit sisäpuolelta.Seuraavat on vain minun mielipiteitä ja osa asiasta  omiin kokemuksiin liittyvää.Itse en ole ammattimies millään alalla,ainut asia minkä osaan tehdä tyydyttävästi,valmiista leivästä paskaa...

Olen testannut,sepeliä tankkiin mutta käsin heiluttamalla aika turhauttavaa hommaa,sittenhän se toimii kun saa tankin kiinni esim.petonimyllyyn.Myös sitruunahappo toimii,ainakin pienempiin ruostemääriin.Oksaalihaposta ei kokemusta.

Itse tehtynä olen päässyt parhaaseen tulokseen Dinitrol eli Fosforihapolla käsittelemällä,tämä tekee fosvaattikerroksen tankin pintaan.Myös ruosteisten osien puhdistukseen mainio aine ja valmis pinta maalaukseen käsittelyn jälkeen.
Fosforihappoa saa useista paikoista esim.Kärkkäisellä  1 litra 17.90€ (on valmiiksi lantrattu).Ainakin IKH myy 85% fosforihappoa 49€ litra,saa laimennettua itse.Happo puree parhaiten lämpimässä,ei yli 60+astetta.

Kaikkein parhaampaan tulokseen olen päässyt niin että olen teettänyt kahteen tankiin sisäpuolen alaan erikoistuneella miehellä joka on pinnoittanut erilaisia vanhoja tankkia yli 20 vuotta,sillä on pelit ja vehkeet näihen hommiin.Puhdistaa tankin perusteellisesti lasikuula puhalluksella ja maalaa sitten,ei irtoa maali,ei ole valumia ja pinta peilimäisen tasaisen valkea.
Minulla on ollut näin käsiteltynä MZ tankki 4 vuotta ja mitään irtoamista tai kuplimista tankiin ei ole ilmennyt.
Mies on veloittanut 100€ tankistaan ja muuta ei ole tarvinnut tehdä kun sen että tankkia on pitänyt vielä kuivattaa huoneen lämmössä 2 viikkoa kun se on palautunut itselle.

Jonkin aikaa on jo mennyt kun hän on tehnyt minulle viimeisen tankin,joten en tiedä vieläkö tekee,oli jo ikämies ja harrasti myös itse museopyöriä,kysymällähän selviää jos jotakin kiinnostaa.
Hän asuu Kellokoskella ja minulta saa yhteystiedot mikäli kiinnostusta.En tohdi jakaa yhteystietoja yleisesti kun en ole kysynyt häneltä lupaa.Sain itsekkin yhteystiedot yksityishenkilön kautten.
« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu, 2023, 20:16:41 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #1 : 29 Tammikuu, 2023, 11:01:05 »

kerhon nuorimman jäsenen Ämmää ko laitettiin niin tankkiin sisälle laitettu pinnoite irtoili...siihen ei pystyny ei suolahappo eikä fosforihappo, piti laittaa betonimyllyyn pyörimään ja karkiaa sepeliliä sisään ja silti ei lähteny vielä kaikki....
kenenkään ei pitäis laitta sitä pinnotetta vallankaan jos ei tee pohjatyötä kunnolla...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 690
  • Suutari-evp
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #2 : 29 Tammikuu, 2023, 11:34:55 »

Olen nähnyt myös Harrikan tankin josta pinnoite hilseili mutta epäilen näissä tapauksissa tekijän ammattitaitamuutta.Perustuu tuo pinnoitteen laittaminen että tankin sisäpinta on 100 % puhdas(käsitykseni mukaan) ja sen puhtauden tarkistaminen joka nurkasta ei ole mahdollista meikäläisen työkaluin.Eikä se pinnoitteen levittäminen kyllä ole sitä että heitetään vaan sisään.Kyllähän noita pinnoitemaalia on myynnissä mutta itse en edes ajatellut että rupean tutraamaan koska siintähän ei tule kun sutta ja sekundaa.

Minulla oli tosiaan tuo viimeinen MZ 4 vuotta ennenkä myin pois ja kyllä siinä ei tullut sisäpinnoitteen kanssa mitään ongelmaa,tarkastin kirkkaalla valolla ajoittan,koska minäkin epäilin kestävyyttä.

Toinen tankin sisäpinnoite oli 125 MZ:tassa mutta se pyörä ei ollut minulla kun vajaan 3 vuotta mutta ainakin tuon ajan pinnoite kesti muuttumattomana.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #3 : 29 Tammikuu, 2023, 12:14:28 »

Noita pinnotteita saa liotettua asetooniin.
Tankki täyteen moista ja muutama vuorokausi odottelua. Välillä kannattaa hölskytellä.
Muutama tullut liotettua ja todettua ettei koskaan omaan tankkiin tuu moisia.
Kirjattu

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #4 : 29 Tammikuu, 2023, 12:17:46 »

Olen nähnyt myös Harrikan tankin josta pinnoite hilseili mutta epäilen näissä tapauksissa tekijän ammattitaitamuutta.Perustuu tuo pinnoitteen laittaminen että tankin sisäpinta on 100 % puhdas(käsitykseni mukaan) ja sen puhtauden tarkistaminen joka nurkasta ei ole mahdollista meikäläisen työkaluin.Eikä se pinnoitteen levittäminen kyllä ole sitä että heitetään vaan sisään.

Tämä. Se pitää olla todella 100% puhdas, ei yhtään ruostetta, rasvaa tai muuta.
Muuten saa katsella niitä komeita palasia mitkä kelluu bensan joukossa.
Eli ammattimies tai sitten uusi tankki. Tosin se uusikin tankki kannattaa käsitellä ennen pinnoitusta
Kirjattu

neepperi

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 324
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #5 : 29 Tammikuu, 2023, 13:12:34 »

Tankkiin vaan fosforihappoa litra, kääntelee sitä sitten parin tunnin välein, että joka paikkaan saa happo käsittelyn
Ruoste irtoaa ja puhtaalle pinnalle muodostuu kemiallisen reaktion aiheuttama ohut suojakerros.
Tälleen oon tankit puhdistanu. Pinnotteen laitto on mulle liian työläs, eikä se onnistu helpolla.
Ei oo vielä ruosteet tulleet läpi.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #6 : 09 Helmikuu, 2023, 15:40:45 »

sitten ko ei enää muu auta niin messinkijuotos...oli pikkasen päässy 500T-Sutsan tankki ruostuun pitsiksi...muutaman kerran sai lisätä ainetta ennenko alako pitään....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #7 : 16 Helmikuu, 2023, 16:15:10 »

nyt vuorossa jytäjammun tankki, seisonu vinossa vuoskymmenen ja toinen sivu tankista pitsiä....fosforilla sisältä putsaus ja messinkiä peliin....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Artturi

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 6
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #8 : 06 Huhtikuu, 2023, 21:24:18 »

Minustakin fosforihappo (annitrol) paras aine omien kokeilujen perusteella.
Kirjattu

Tapani Virtanen

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 9
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #9 : 09 Toukokuu, 2023, 22:14:39 »

Elektrolyysi puhdistus on kätevä tapa poistaa ruoste tankista. Tankkiin vain soodaa kourallinen ja lämmintä vettä täyteen. Korkin reijästä mustaa rautaa anodiksi, niin ettei kosketa tankkia. sitten akkulaturin plus johto anodiin ja miinus tankkiin ja virta päälle. Ruoste siirtyy yön aikana anodin pintaan. Prosessissa syntyy vetyä, joten röökin kanssa on oltava varovainen ja homma mieluiten ulkoilmassa.
Kirjattu

rojektori

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 205
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #10 : 09 Toukokuu, 2023, 23:07:15 »

Tulee vetymopo
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #11 : 10 Toukokuu, 2023, 08:48:03 »

tuota pitää koittaa latolöydön tankille...kelepaako ihan ruokasooda.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Tapani Virtanen

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 9
Vs: Ruosteisen tankin käsittelyä
« Vastaus #12 : 19 Toukokuu, 2023, 22:47:10 »

Jo vain. Samaa tavaraa se on.
Kirjattu