Sehän on kaikille tuttua vanhojen pyörien ruostuneet tankit sisäpuolelta.Seuraavat on vain minun mielipiteitä ja osa asiasta omiin kokemuksiin liittyvää.Itse en ole ammattimies millään alalla,ainut asia minkä osaan tehdä tyydyttävästi,valmiista leivästä paskaa...
Olen testannut,sepeliä tankkiin mutta käsin heiluttamalla aika turhauttavaa hommaa,sittenhän se toimii kun saa tankin kiinni esim.petonimyllyyn.Myös sitruunahappo toimii,ainakin pienempiin ruostemääriin.Oksaalihaposta ei kokemusta.
Itse tehtynä olen päässyt parhaaseen tulokseen Dinitrol eli Fosforihapolla käsittelemällä,tämä tekee fosvaattikerroksen tankin pintaan.Myös ruosteisten osien puhdistukseen mainio aine ja valmis pinta maalaukseen käsittelyn jälkeen.
Fosforihappoa saa useista paikoista esim.Kärkkäisellä 1 litra 17.90€ (on valmiiksi lantrattu).Ainakin IKH myy 85% fosforihappoa 49€ litra,saa laimennettua itse.Happo puree parhaiten lämpimässä,ei yli 60+astetta.
Kaikkein parhaampaan tulokseen olen päässyt niin että olen teettänyt kahteen tankiin sisäpuolen alaan erikoistuneella miehellä joka on pinnoittanut erilaisia vanhoja tankkia yli 20 vuotta,sillä on pelit ja vehkeet näihen hommiin.Puhdistaa tankin perusteellisesti lasikuula puhalluksella ja maalaa sitten,ei irtoa maali,ei ole valumia ja pinta peilimäisen tasaisen valkea.
Minulla on ollut näin käsiteltynä MZ tankki 4 vuotta ja mitään irtoamista tai kuplimista tankiin ei ole ilmennyt.
Mies on veloittanut 100€ tankistaan ja muuta ei ole tarvinnut tehdä kun sen että tankkia on pitänyt vielä kuivattaa huoneen lämmössä 2 viikkoa kun se on palautunut itselle.
Jonkin aikaa on jo mennyt kun hän on tehnyt minulle viimeisen tankin,joten en tiedä vieläkö tekee,oli jo ikämies ja harrasti myös itse museopyöriä,kysymällähän selviää jos jotakin kiinnostaa.
Hän asuu Kellokoskella ja minulta saa yhteystiedot mikäli kiinnostusta.En tohdi jakaa yhteystietoja yleisesti kun en ole kysynyt häneltä lupaa.Sain itsekkin yhteystiedot yksityishenkilön kautten.