R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kuvat ja liitteet näkyvät vain rekisteröityneille. Kirjaudu siis sisään nähdäksesi liitteet.

Kirjoittaja Aihe: Renkaan räjähtäminen  (Luettu 1533 kertaa)

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 694
  • Suutari-evp
Renkaan räjähtäminen
« : 20 Toukokuu, 2019, 10:10:01 »

Onko kellään räjähtänyt sisäkumi pyörästä ajon aikana ?.On varmaan aika harvinaista,yleensähän se tyhjenee pyörän seisoessa.
Minulle sattui viimekesänä ajon aikana ensimmäisen kerran elämässäni mutta onneksi vauhti oli liikenneympyrässä noin 20/h mutta silti oli siinä ja siinä etten ollut ojassa.Oli kysymyksessä takakumi mutta hetki oli niin kun olisi ollut liukkaalla jäällä,vaarallinen homma jos vauhtia on vaikka 80/h.
Minulla oli sisäkumesta kokonaan venttiilitappi revennyt irti,kumi oli uusi.Selitykseksi en löytänyt muuta kun sen että kun vaihdoin uudet kumit niin käytin liikaa rengasliukastetta ja jossain vaiheessa renkaassa oli liian vähän ilmaa ja päällys kumi on päässyt pyörähtämään vanteella ja näin ollen vääntänyt venttiilitappia,tai sitten se kumin laatu.

Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 508
Vs: Renkaan räjähtäminen
« Vastaus #1 : 20 Toukokuu, 2019, 10:37:34 »

Mulla on vauhdissa puhjennut sisäkumi niin vaunulla kun soolona. Vaunulla ajettiin kakspäällä ja kokeiltiin uutta kiinalaista rengasta, jota eräs maahantuoja meinas alkaa tuomaan. ajettiin vauhdikasta ajoon kuumalla kurvikkaalla kantatiellä kun se takarengas yhtäkkiä pamahti...oli ajettu n. 500km ja rengas kulahti sen keikan aikana kankaille ja sisäkumi puhki...aika riehakkaaksi se vaunumopo äityy kun kahden miehen painolla vauhdissa takanen pamahtaa...toinen hieman jännempi keikka oli kun vedin ruotsalaisten ryhmää kohti roikkaralliin olisko ollut muuramessa?? luhangan reitillä soolonepparista kesken hyvän kurvitien ja kohtuu nopeudella lähti perä heittelee...meno oli niin melskeimmillään että luulin jo navan irronneen kehäst...no etujarrulla sain lopulta mopon pysähtyy, ja sieltä oli Bilteman (muovisisärenkaasta) revennyt venttiili irti ..ja paineet tietty heti pois. Onneksi oli takana Avonin 4"-19 kumi joka on niin topakka runkonen , että se lähti toispuoleisesti vanteelta pois, mutta jäykkärunkoisena ei hajonnut vaan päästi ehjänä pysähtyy.Mutta olisi voinut pamahtaa muutama sekunti ennen tai jälkeen tiukassa kurvissakin.... Näitä bilteman entisiä wahvoja sisärenkaita on muillakin lajitovereilla pamahtanut juuri venttiilin irrottua juurineen..kumit on nykyisin bilikalla niin muovisia että niitä ei oikein raskaissa mopoissa kannata enää käyttää. Motonetistä Misukan enduro/cross sisäkumit vielä kestää.
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2019, 10:40:08 kirjoittanut VWK »
Kirjattu
Matti

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 694
  • Suutari-evp
Vs: Renkaan räjähtäminen
« Vastaus #2 : 20 Toukokuu, 2019, 11:24:36 »

On näköjään näitä tapauksia sattunut sitten useamminkin ajon aikana.
Minä olen tuossa Mitsissä käyttänyt Heidenau renkaita päällä ja sisällä mutta kukapa tietää onko laatu sen kummempaa.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Renkaan räjähtäminen
« Vastaus #3 : 20 Toukokuu, 2019, 13:16:25 »

tuo venttiilin vääntyminen aiheuttaa useimmiten nuo vauriot, ei oo muuten vielä rengas puhennu...toktoktok....
oon käyttäny kans paksua crossisisukumia.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta