Museo- ja harrasteajoneuvot pelastuivat
Tiedote. Julkaistu: 18.9.2025
Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry
Euroopan unionin parlamentti on 9.9. päättänyt hyväksyä pääpiirteissään kompromissiehdotuksen ELV (End-of-Life Vehicles) asetukseen, eli tutummin romuautoasetukseen.
EU komission tekemä asetusluonnos ja nyt hyväksytty kompromissiesitys ottaa laajasti kantaa ajoneuvojen valmistukseen, elinkaaren aikaiseen käyttöön ja käyttökelpoisuuden arviointiin sekä ajoneuvojen ja niiden osien purkamiseen, romuttamiseen ja osien tuontiin ja vientiin. Asetusta on valmisteltu vuodesta 2019 saakka ja voimaan tullessaan se velvoittaa jäsenmaita. Voimaantulon edellytyksenä on vielä komission, EU-edustajiston ja parlamentin yhteisen kannan laatiminen kompromissiesityksen pohjalta. Lopullinen asetus harvoin merkittävästi muuttuu enää tässä vaiheessa.
Ennakkotietojen perusteella historialliset- ja harrasteajoneuvot rajataan kulttuurisesti arvokkaina ajoneuvoluokkina luokituksensa mukaisessa käytössä ollessaan ELV-asetuksen ulkopuolelle ja kansallisesti on liikkumavaraa säätää, miten ajoneuvoluokat määritellään ja valvotaan. Käytännössä ajoneuvolakia ja määräyksiä tullaan asetuksen perusteella Suomessa muuttamaan ja näihin erityisiin ajoneuvoluokkiin siirtyvät ajoneuvot tultaneen tarkastamaan Traficomin hyväksymän puolueettoman tahon toimesta.
Muilta osin on odotettavissa, että normaalissa rekisterissä oleville kuorma-autoille ja moottoripyörille tulee henkilöautojen tapaan kierrätysvelvoite, eli kriteeristö, joiden pohjalta ajoneuvot todetaan romuksi ja määrätään toimittamaan omistajan toimesta hävitettäväksi.
On todennäköistä, että asetuksen pohjalta määrätään romutettavaksi ajoneuvot, joilla ei ole edellytyksiä liikenteeseen tai jotka ovat poistettu rekisteristä ja jotka eivät kuulu historiallisten- tai harrasteajoneuvojen ryhmään, eikä niillä ole kunnostusedellytyksiä kohtuullisella kustannuksella tai aikataululla.
Asetuksen käyttöönottoon tulee todennäköisesti siirtymäajat uusien ajoneuvoryhmien osalta. Esimerkiksi kuorma-autojen kierrätysvelvoite alkanee noin 5 vuoden kuluttua kansallisen lainsäädännön voimaantulosta, eli kokonaisuudessaan asetus koskettaisi kotimaista ajoneuvokantaa vasta 2030-luvulla.
Ajoneuvoharrastajat pyrkivät laajan yhteistyön avulla saamaan päättäjiin keskusteluyhteyden uuden ajoneuvolain ja tarkastustoiminnan kehittämisen edistämiseksi. Kansallisen säännöstön toivotaan kaikin tavoin edistävän ja mahdollistavan liikkuvan kulttuuriperinnön, monipuolien ajoneuvoharrastamisen sekä kilpa-ajoneuvojen rakentamisen ja käytön.
Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry yhteistyö- ja jäsenyhdistyskumppaneineen edustaen yli 200 000 suomalaista ajoneuvoharrastajaa.
Ystävällisin terveisin
Leila Suutarinen
SAHK ry, puheenjohtaja
SAHK:n yhteistyökumppanit:
Autoliitto ry
Veteraanimoottoripyöräklubi ry
AKK-Motorsport
Finnish Hot Rod Association, FHRA
Automuseoiden Neuvottelukunta ry
Suomen Moottoriliitto ry
Suomen Motoristit SMOTO ry
SAHK ry:n jäsenyhdistykset:
30 alueellista jäsenyhdistystä
Valtakunnallinen Veteraanikuorma-autoseura ry
SAHK ry:n edunvalvontajäsenet:
Suomen Mercedes-Benz Klubi ry
Autohistoriallinen Seura ry
Naisten Automobiiliklubi ry
Suomen Studebaker klubi ry
Suomen Volvokerho ry
Volvo 1800 -kerho ry
Club Peugeot ry
Espoon Automuseo ry
Vehoniemen Automuseoseura ry