Kyllä uskon että saat pitkille aseille luvat,pienoispistoolin kanssa voi olla tiukkaa,taskuase jos on,silloin luvan saanti on hyvin hyvin vaikeaa jos ollenkaan.On tarpeeksi tietämistä jo 22 pistoolin eli pienoiskiväärin patruunalla toimivalle aseelle että saa luvan.Pidä pienoispistoolin rinnakkaislupa voimassa,varmasti helpottaa asiaa aikanaan.
Aseen luvat pitää myöntää vaikka ei kuulu metsästysseuraan,(periaatteessa)koska metsästystä voi harrastaa valtion mailla,maksullisella päivä ja viikkokortilla,myös eri metsästysseurat myy päivä,viikko,kausi ja vuosikorttia.Esim.täällä Kouran ja Nurmon metsästysseura.Sitä en tiedä vaaditaanko voimassa oleva metsästyskortti.Itse olen pitänyt metsästyskortin voimassa.Nykyisin metsästyskortin tenttiminen vaatii jo melkein autokouluun verrattavan tutkinnon.
Myös jos omistaa yli 5 asetta pitää olla hyväksytty asekaappi tai ainakin aselaissa niin vaaditaan,harvemmin niitä varmaan käydään tarkastamassa,jos ei muuta asiaa ilmene.
Nykyisin kun vielä pitää ase/aseet käydä näyttämässä poliisilaitoksella hankinnan jälkeen ja ase tarkastaja tarkastaa papereista ja aseesta että numerot täsmää ja varmasti on sama ase mihin lupa myönnetty.
Tuttu mies tuolla Seinäjoen poliisilaitoksella joka tarkastaa aseen,on poliisien aseseppä(ainakin vielä silloin kun joku vuosi kävin)kertoi että suurin osa kuolinpesän aseista tuodaan poliisilaitokselle ja sulatukseen ja osa myydään Riihimäellä tai yritetään myydä poliisin pitämässä huutokaupassa.
Moni varsinkin nuori henkilö ei rupea vaivottelemaan lupien kanssa ja sitten kun niille ei ole käyttöä jos ei ole mitään metsästystaustaa.
Nämä aseasiat on poliisin harkinnassa ja miten ne haluaa asiat katsoa kunkin henkilän kohdalla,paljon jää niitten harkinnan varaan.Tietenkin ne joutuu hoitamaan perusasiat jokaisen kohdalla mitä aselaki on määrännyt niitten tehtäväksi mutta kyllä niille jää sitä oman harkinnan käyttö aika paljon.
Tuli muuten minulle soitto poliisin kansliasta, että oli kerrottu virastossa virheellisesti,soveltuvuustestiä tietokoneella ei enää tehdä,se on poistunut aselaista.Ei oiken kanslian nais virkailijatkaan ole ajantasalla mutta kuka lienee kun aselakia muutetaan jatkuvasti.
Tuossa 2015 voimassa olevaa asiaa.
http://www.aselaki.info/aselupa.html