R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Kaasarikysymyksiä  (Luettu 3120 kertaa)

Lonely rider

  • Vieras
Kaasarikysymyksiä
« : 02 Helmikuu, 2023, 17:29:43 »

Tuli ostettua jokunen aika sitten Wish kaupasta Kiinan Keihinit, pwk28, hintaan 19€/kpl. Näkyy veli venäläiset niitä pyöriinsä myös asennelleen. Nyt askartelin ne omaan Dnepriin, jossa moottori Ural650. Kone käy, mutta säädöt vähän hakusessa. Paukahtelee kaasarissa ja tyhjäkäynti nousee lämmetessä. Pääsuutin kaasareissa on nyt 110 ja tyhjäkäyntisuutin taisi olla 40. Vai olikohan pienempi? Neula keskiasennossa. K65 kaasareissa pääsuuttimet 165 ja tyhjäkäyntisuuttimet 55.

Eli mitä suutinkokoja kannattaisi lähteä kokeilemaan?

K65 kaasarit oli muuten ihan toimivat, mutta kastelee alleen, vaikka niihin uudet neulaventtiilit vaihdoin. Mistä saa pitäviä neulaventtiileitä siihen? Olisiko jossain toisessa kaasarimerkissä yhteensopivat neulaventtiilit?
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2023, 17:37:40 kirjoittanut Lonely rider »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #1 : 02 Helmikuu, 2023, 21:29:58 »

aika pieneltä tuo 110 kuulostaa....pikkasen vois mielestäni suurentaa...jos on 5mm kierre niin motonetista löytyy suuttimia....itte joskus tinasin suuttimen umpeen ja porasin reiät ko oli satsi pikkuporia kympin välein 1mm-2 mm....ei pysyny akkukoneessa kiinni mutta suutin akkukoneeseen ja pora ruustukkiin ni jo votvot...Bemarin bingit laitoin k-pyörään ja ne on poraamalla tehty, suurensin kunnes löyty oikea koko...

k65sista ei ole muuta kokemusta kuin lepikkoon nakkaaminen ja dellortoa tilalle....ei jaksanu rassata ja tulvimen tallin lattialle ei ollu suotavaa ko siellä tein tulitöitä...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #2 : 03 Helmikuu, 2023, 08:59:41 »


K65 kaasarit oli muuten ihan toimivat, mutta kastelee alleen, vaikka niihin uudet neulaventtiilit vaihdoin. Mistä saa pitäviä neulaventtiileitä siihen? Olisiko jossain toisessa kaasarimerkissä yhteensopivat neulaventtiilit?

Yks keino kokeilla naittaa niitä neulaventtiileitä on hienolla venttiilin hiomatahnalla hioa ne kaasareihin sopiviksi.
Olikos noissa ne pienen pienet o-renkaat? Sellaiset läpinäkyvät tallella?

Moni noita K65 haukkuu mutta mun mielestä ainakin Dneprin koneessa olivat melkein parhaat kaasarit. Laakista käyntiin, kulutus 5-6L satkulla ja vastasi kaasuun hyvin.
K68 taas aiheutti sen ettei meinaa saada käyntiin hyvin, kulutus nousi ynm.
Sitten tietty dellortot, bingit ynm mutta ne on sitten ihan eri maata kun alkuperäiset. Ei voi oikein verrata.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 507
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #3 : 03 Helmikuu, 2023, 10:20:08 »

Tuli ostettua jokunen aika sitten Wish kaupasta Kiinan Keihinit, pwk28, hintaan 19€/kpl. Näkyy veli venäläiset niitä pyöriinsä myös asennelleen. Nyt askartelin ne omaan Dnepriin, jossa moottori Ural650. Kone käy, mutta säädöt vähän hakusessa. Paukahtelee kaasarissa ja tyhjäkäynti nousee lämmetessä. Pääsuutin kaasareissa on nyt 110 ja tyhjäkäyntisuutin taisi olla 40. Vai olikohan pienempi? Neula keskiasennossa. K65 kaasareissa pääsuuttimet 165 ja tyhjäkäyntisuuttimet 55.

Eli mitä suutinkokoja kannattaisi lähteä kokeilemaan?

K65 kaasarit oli muuten ihan toimivat, mutta kastelee alleen, vaikka niihin uudet neulaventtiilit vaihdoin. Mistä saa pitäviä neulaventtiileitä siihen? Olisiko jossain toisessa kaasarimerkissä yhteensopivat neulaventtiilit?
Joissain on saatu nuo jotenkin pelaamaankin, mutta paljon on ollut myös laadullisia ongelmia. Kohokammion pohjaropun kierre liian lyhyt että kara ei pohjaa eli polttoaineet tippuu vähitellen alas. Neulat on ollut joskus niin "vapaamuotoiset" ettei seoksia vaan saanut hyväksi koko alueelle millään. Siihen sopii Yhden Vanhan Hondamallin neulat joilla on saatu 1 K ja yksi Ural lopulta toimimaan , mulla saattaa olla vielä niitä neuloja, niitä ei oikein enää edes maailmalta löytynyt. Yksi pari on "lainassa" yhdessä koneessa ja lupaus palauttaa kun myy mopon. Halvat kaasarit, mutta tulee usein lopulta maksaa ihan oikeitten kaasareiden hinnan+ talliaikaa+kireetä pinnaa päälle, jos siis oikeesti toimivan haluu.
Kirjattu
Matti

Lonely rider

  • Vieras
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #4 : 03 Helmikuu, 2023, 12:36:03 »

Kiitokset kommenteista! Kiinan Keihinien mukana tuli parit suuttimet varalle , ja koitan seuraavaksi niistä suurimpia. Tk 41 ja pääsuutin 125. Jonkun sarjan isompia suuttimia voisin tilata Kiinasta vielä, mutta en muuten lähde näillä enempää päätäni vaivaamaan.

Kyllä K65 kaasareista tykkäsin muuten, mutta tuo alleen laskeminen on harmillista. Niissä on pienet silikonirenkaat tiivisteinä, ja uudet tuli Sasulta, mutta ei pitäneet yhtään paremmin. Tässäkin koneessa vastasi kaasuun ihan hyvin, minun mielestäni, ja sai käymään tyhjäkäyntiä hyvin pienillä kierroksilla. Eli en ole niitä lepikkoon nakkaamassa.  ;) Ehkä sitten ne laitan takaisin, jos ei pwk.sta löydy parempia säätöjä. Mutta nyt ainakaan ei kastele alleen.

Talliaika ja hermot tähän hommaan riittää, ja tämä on minulla vain yksi sunnuntaiharrastua.  ;) 
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #5 : 03 Helmikuu, 2023, 13:20:36 »

tuli tuosta suunnuntaista mielee ko Lahdessa rakennettiin aikoinaan PurePakille hallia, siellä kävi neuvostoliittolaiset rekat hakemassa tavaraa...kaikilla oli cccp rekat paitti yhellä kuskilla Scania...sillä oli hymy herkässä ja sano hoonolla soomen kelellä jotta " minula aina sununtai".....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 507
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #6 : 03 Helmikuu, 2023, 13:56:03 »

Kiitokset kommenteista! Kiinan Keihinien mukana tuli parit suuttimet varalle , ja koitan seuraavaksi niistä suurimpia. Tk 41 ja pääsuutin 125. Jonkun sarjan isompia suuttimia voisin tilata Kiinasta vielä, mutta en muuten lähde näillä enempää päätäni vaivaamaan.

Kyllä K65 kaasareista tykkäsin muuten, mutta tuo alleen laskeminen on harmillista. Niissä on pienet silikonirenkaat tiivisteinä, ja uudet tuli Sasulta, mutta ei pitäneet yhtään paremmin. Tässäkin koneessa vastasi kaasuun ihan hyvin, minun mielestäni, ja sai käymään tyhjäkäyntiä hyvin pienillä kierroksilla. Eli en ole niitä lepikkoon nakkaamassa.  ;) Ehkä sitten ne laitan takaisin, jos ei pwk.sta löydy parempia säätöjä. Mutta nyt ainakaan ei kastele alleen.

Talliaika ja hermot tähän hommaan riittää, ja tämä on minulla vain yksi sunnuntaiharrastua.  ;)
Tyhjäkäynnin voisi laittaa 45..50 kokoon , pääsuutin pitäisi riittää 110 --115 välillä yli 120 menee liian rikkaalle. Suutinkalvaimet ja suutintulkki kannattaisi ostaa..ennen maksoin n. 20 eur/sarja  nyt varmaan 200 nykyisellä hinnottelulla. Myi ennen moposport ja Freeteknik, ja muistaakseni jopa toolout. Usein näihin voi kalvaa solexin tai dellorton suuttimista sopivia..en muista millä kierteellä nämä oli.
Kirjattu
Matti

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 507
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #7 : 03 Helmikuu, 2023, 14:12:46 »

Se oli tämä Hondan neula jolla ainakin 2 itäpyörää suostu käymään hyvin noilla kaasareilla.
F2051E
K65 kaasareihin on tehty runkoon kierre  vaihdettavalle kumikärki neulaventiilille(joita saa sitten k68 korjaussarjoista). Jos ei ole itsellä koneistuskalustoo on varmaan helpompi/halvempi ostaa normi K-68 kaasarit. Niitä k-65(k-68)tiivisteprikkoja saa ostettua pusseissa uusia ja myös Ruohonleikkuri B&B kaasareissa on saman kokoisia kaasarin tiivisterenkaita.
Kirjattu
Matti

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #8 : 03 Helmikuu, 2023, 14:14:38 »

Moposportilta ostin aikoinaan....nyt ne on jo hävinny matkan varrelle...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Lonely rider

  • Vieras
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #9 : 03 Helmikuu, 2023, 17:51:10 »

Se oli tämä Hondan neula jolla ainakin 2 itäpyörää suostu käymään hyvin noilla kaasareilla.
F2051E
K65 kaasareihin on tehty runkoon kierre  vaihdettavalle kumikärki neulaventiilille(joita saa sitten k68 korjaussarjoista). Jos ei ole itsellä koneistuskalustoo on varmaan helpompi/halvempi ostaa normi K-68 kaasarit. Niitä k-65(k-68)tiivisteprikkoja saa ostettua pusseissa uusia ja myös Ruohonleikkuri B&B kaasareissa on saman kokoisia kaasarin tiivisterenkaita.

Hyvä juttu tietää, että näillä suuttimila, mitä pwk.n mukana tuli, ollaan kuitenkin aika lähellä. Laitoin sinne nyt tk 41 ja pääsuutin 115. Omaan korvaan ei kovin huono, vaikka ei vielä hyvä. (Vertailukohdat on jostain juutube videoista.)
Tyhjäkäynti vähän kovempi, kuin K65 kaasareilla, mutta sammuu molemmilla pytyillä yksittäin. Vähän booaa, kun kaasua vääntää, ja paukuttaa vähän pakoputkessa. Ilmaruuvit on puolitoista kierrosta auki. Eli vähän isommat tk suuttimet olisi parempi?!

Joo, hyviä vinkkejä kaikilta! Pistän niitä muistiin ja tutkailen samalla noita varaosia K65 kaasareihin. Kalvainsarja on jo vähän hinnoissaan kahden kaasarin tarpeisiin. Minulla on pari levysepän kaasupillien rassaus sarjaa. Niillä nyt ei paljon avarreta, mutta jotain suuttimia olen niillä putsaillut, ruohonleikkurista ym.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #10 : 03 Helmikuu, 2023, 17:59:47 »

suuttimet on vitosen kipale, ei niitä tartte monta paria ostaa ko on rotsisarjan hinta kasassa...noilla saa yhdestä parista sopivat ja jää seuraavaan rojektiinkin jos ei putoa ja huku lattian rakoon....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Lonely rider

  • Vieras
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #11 : 22 Toukokuu, 2023, 08:59:40 »

Tarina jatkuu...

PWK kaasareissa pääsuutin 140 ja tk 50, neula yläasennossa ja luistit kierretty säätöruuvilla ylös. Ilmaruuvit ollut auki 1 - 1,5 kierrosta. Ei tykännyt käydä tyhjäkäyntiä ja ajaessa omaa tonttia ympäri isommalla kaasulla tukehtuu ja "booaa". Kaasareissa paukkuu.
Ostin AliBabasta suutinsarjat ja nuo 140 pääsuuttimet sarjan suurimmat. Kalvainsarja olisi se seuraava juttu. 

Eilen taas piti koittaa roplata jotain. Ajoin muutaman lenkin tontin ympäri, sitten sammui ja ei käynnisty. Vaihdoin lopulta takaisin K65 kaasarit, ja ne on nyt on helppo perussäätää. Mutta ei enää käynnisty. Vielä viime kesänä oli melkein laakin peli ja kävi hienosti pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä. Alleen kuseminen oli se ongelma, mutta nyt tiputtelee harvakseltaan Sasun uusilla neulaventtiileillä.

Kipinä molemmille tulpille on hyvä ja Dneprissä kärjetön sytytys. Tulpat kastuu, ainakin toinen, kun koitan polkea käyntiin. Venttiilivälykset tarkastin, ja 0,20 menee hyvin väliin. Puristukset noin 6-7 kiloa per sylinteri. Ei edes starttipilotilla lupaa. No pari kertaa meinasi eilen hörähtää. En tämän enempää näistä ymmärrä!

En ole pyörällä montaa kilometriä reilu kolmeen vuoteen ehtinyt ajamaan, ja vähän tekisi mieli silläkin käydä kirkonkylää pitemmällä. Tulee kohta myyntiin, jos ei homma muutu...!
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 507
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #12 : 22 Toukokuu, 2023, 09:56:18 »

Ihan perus asiana  2 kpl 28 mm kaasariin n. 500...800 kuutioiseen koneeseen... on 140 luokkaa oleva kaasarin pääsuutin ihan metsässä. Jos kyseessä on 4-tahti kone.  Se suutinkoko on 100...120 välissä riippuen ollaanko tuon tilavuuden ylä vai ala päässä. isompi tilavuus /pienempi kaasutin, imee tehokkaammin  eikä tarvi välttämättä suurempaa isompaa suutinta. Siellä on nyt polttoaineen pinta täysin hakusessa / perussäädöt metsässä ,tai venttiileissä vikaa. Koneen pitää käydä molemmilla pytyillä yksistään (tulpista maadotetaan vuorotellen)rauhallista /tai nopeaa tyhjäkäyntiä muuten ei kannata jatkaa kaasareiden säätelyä. Kannattaisi houkutella asiaan perehtynyt henkilö paikalle tai viedä kaverilla joka nää hommat osaa. Säästää turhissa hankinnoissa ja pääsee oikeesti ajaa sillä mopolla. Missäpäin kotimaata tämä potilas huilii?
Kirjattu
Matti

Lonely rider

  • Vieras
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #13 : 22 Toukokuu, 2023, 21:09:43 »

Joo, pääsuuttimia koitin tuon aikaisemman ohjeesi mukaan 110 ylöspäin jokaista kokoa. Nyt ei taida olla enää kaasarin säädöistä kiinni, kun sammui, eikä käynnisty.
Mopedi huilii nyt tallin perällä ainakin loppuvuoteen. Palaan siihen taas, kun työkiireet helpottaa ja ajelen muilla mopoilla sen minkä ehdin!
Hyvää kesää kaikille ja turvallisia kilometrejä!
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6207
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kaasarikysymyksiä
« Vastaus #14 : 22 Toukokuu, 2023, 21:23:51 »

ittellä oli kans samanlaisia ongelmia Uralissa, seeti oli poikki ja paineet karkasi ja ei jaksanu lähteä käyntiin, lupas ja lupas....
mukavaa kun on kuitenkin pelejä millä pääset paanalle....usko on luja, kyllä se vielä kuntoon tulee....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta