Tätä seuraavaava ei voi yleistää mutta seuraavakin on.Olen aina luullut/uskonut että kun esim.moottoripyörästä on asialliset paperit ja museoajoneuvo miehen tarkastama peli allekirjoituksin että se myös on museoajoneuvo.
Ostin aikonaan alla olevassa kuvassa (kuva oston jälkeen) olevan Jawan 350, vm.55, Mikkelistä, museoajoneuvo papereilla varustettuna.Ostohetkellä tein koeajon pyörällä ja totesin kaiken toimivan niin kun pitikin,ainut asia minkä totesin että vaide ei lähtenyt vapaalle kun pysähdyksissä ollessa ja vapaavalo ei toiminut,muuten en havainnut päältäpäin mitään erikoista.Myyjän kertoman mukaan vapaavalossakaan ei ole muuta kun "kontakti" häiriö.
Pyörä kotiin ja ajoa enemmän,rupesi lähtemään heikolla polkaisulla takaperin käyntiin,kaasari tulvimaan,ryntäsi lämpimänä vapaalla ollessa täysille kierroksille ja ei sammunut vaikka nyppi tulpanhatut irti,huusi täysillä kierroksilla ennekä pensan saanti loppui.Tunsin myös lämpimällä koneella kiinnileikaamisen oireita.Seuraavaksi rupesin ruuvaamaan.
Avasin laturin kopan, niin en ole ennen nähnyt niin loppuun ruuvattua virtapuolta.Tankkiin kurkistaessa,täysin ruosteinen.Kaasari auki,täysin kulunut,varsinkin luistin osalta ja ruostetta joka aiheutti kaasarin tulvimisen.
Tarkistin samalla vapaavalon "kontakti"häiriön,ei ollut moottorilta virtalukolle johtoa ollenkaan.Soittelin tässä vaiheessa pyörän myyjälle,kertoi laittavansa varaosia minulle ja että laita Vape niin hän kustantaa siintä puolen.Tässä vaiheessa järkevä olisi purkanut kaupan mutta enhän minä,koska luulin ettei muuta enää ilmene.Laitoin Vapen ja kyllä myyjä maksoi siintä puolen.Jatkossa murtui etulokasuoja,oli korjattu pakkelilla maalauksen alle,tankki vuoti kun laittoi täyteen,maalaus oli suoritettu tavallisella kilikali pullolla,irtosi kun roiskahti pensaa,etuvalon upio oli tehty kiinteäksi pakkelin kanssa.
Sitten rupesin pyörän tekoon,uusi etulokasuoja,kaasari uusiksi,maalaus,valoumpio uusiksi,tankin ruosteen poisto ja paikkaus,johdon laitto vapaavalolle,sylinterin hoonaus,oli tehty liian tiukaksi.Satulan uusin,oli tehty pohja päin persettä,itse verhoiltu,tietämättä kuinka se tehdään.Näitten jälkeen ei ollut muuta kun pitää ja päästää mutta euroja meni enemmän kun tarpeeksi.Tässä on voinut käydä niin että määrättyjä osia on vaihdettu museoinnin jälkeen tai sitten museoinnissa on ollut hyvä "veli systeemi".Olishan tässä ollut mahdollisuus ottaa yhteyttä henkilöön joka museotarkastuksen on tehnyt mutta ajattelin,olkoon paska pöyhimättä,en minä tähän kaadu ja tulihan oppia.Huvittaa vaan joskus luvettuani näistä museoiduista pyöristä että kun ruuvi ja pulttikin pitää olla juuri kun alkuperäinen,varmaan suurimassa osassa onkin mutta näitä minunlaisia "museomootoripyöriä"on varmaan jokunen niin kun tämä tapaus Jawa.
Sen kyllä opin etten kyllä anna juuri arvoa tuollaisille museopapereille ja vielä vähemmän myynti puheille, kyllä kaupan teko hetkellä pitää pyörä tarkistaa tosi tarkasti tälläisissä tapauksissa.