R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kuvat ja liitteet näkyvät vain rekisteröityneille. Kirjaudu siis sisään nähdäksesi liitteet.

Kirjoittaja Aihe: Erään omistamani museopyörän opetus  (Luettu 1344 kertaa)

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 709
  • Suutari-evp
Erään omistamani museopyörän opetus
« : 29 Tammikuu, 2023, 14:53:38 »

Tätä seuraavaava ei voi yleistää mutta seuraavakin on.Olen aina luullut/uskonut että kun esim.moottoripyörästä on asialliset paperit ja museoajoneuvo miehen tarkastama peli allekirjoituksin että se myös on museoajoneuvo.
Ostin aikonaan alla olevassa kuvassa (kuva oston jälkeen) olevan Jawan 350, vm.55, Mikkelistä, museoajoneuvo papereilla varustettuna.Ostohetkellä tein koeajon pyörällä ja totesin kaiken toimivan niin kun pitikin,ainut asia minkä totesin että vaide ei lähtenyt vapaalle kun pysähdyksissä ollessa ja vapaavalo ei toiminut,muuten en havainnut päältäpäin mitään erikoista.Myyjän kertoman mukaan vapaavalossakaan ei ole muuta kun "kontakti" häiriö.
Pyörä kotiin ja ajoa enemmän,rupesi lähtemään heikolla polkaisulla takaperin käyntiin,kaasari tulvimaan,ryntäsi lämpimänä vapaalla ollessa täysille kierroksille ja ei sammunut vaikka nyppi tulpanhatut irti,huusi täysillä kierroksilla ennekä pensan saanti loppui.Tunsin myös lämpimällä koneella kiinnileikaamisen oireita.Seuraavaksi rupesin ruuvaamaan.
Avasin laturin kopan, niin en ole ennen nähnyt niin loppuun ruuvattua virtapuolta.Tankkiin kurkistaessa,täysin ruosteinen.Kaasari auki,täysin kulunut,varsinkin luistin osalta ja ruostetta joka aiheutti kaasarin tulvimisen.
Tarkistin samalla vapaavalon "kontakti"häiriön,ei ollut moottorilta virtalukolle johtoa ollenkaan.Soittelin tässä vaiheessa pyörän myyjälle,kertoi laittavansa varaosia minulle ja että laita Vape niin hän kustantaa siintä puolen.Tässä vaiheessa järkevä olisi purkanut kaupan mutta enhän minä,koska luulin ettei muuta enää ilmene.Laitoin Vapen ja kyllä myyjä maksoi siintä puolen.Jatkossa murtui etulokasuoja,oli korjattu pakkelilla maalauksen alle,tankki vuoti kun laittoi täyteen,maalaus oli suoritettu tavallisella kilikali pullolla,irtosi kun roiskahti pensaa,etuvalon upio oli tehty kiinteäksi pakkelin kanssa.
Sitten rupesin pyörän tekoon,uusi etulokasuoja,kaasari uusiksi,maalaus,valoumpio uusiksi,tankin ruosteen poisto ja paikkaus,johdon laitto vapaavalolle,sylinterin hoonaus,oli tehty liian tiukaksi.Satulan uusin,oli tehty pohja päin persettä,itse verhoiltu,tietämättä kuinka se tehdään.Näitten jälkeen ei ollut muuta kun pitää ja päästää mutta euroja meni enemmän kun tarpeeksi.Tässä on voinut käydä niin että määrättyjä osia on vaihdettu museoinnin jälkeen tai sitten museoinnissa on ollut hyvä "veli systeemi".Olishan tässä ollut mahdollisuus ottaa yhteyttä henkilöön joka museotarkastuksen on tehnyt mutta ajattelin,olkoon paska pöyhimättä,en minä tähän kaadu ja tulihan oppia.Huvittaa vaan joskus luvettuani näistä museoiduista pyöristä että kun ruuvi ja pulttikin pitää olla juuri kun alkuperäinen,varmaan suurimassa osassa onkin mutta näitä minunlaisia "museomootoripyöriä"on varmaan jokunen niin kun tämä tapaus Jawa.
Sen kyllä opin etten kyllä anna juuri arvoa tuollaisille museopapereille ja vielä vähemmän myynti puheille, kyllä kaupan teko hetkellä pitää pyörä tarkistaa tosi tarkasti tälläisissä tapauksissa.
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2023, 15:11:07 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6513
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Erään omistamani museopyörän opetus
« Vastaus #1 : 29 Tammikuu, 2023, 16:43:58 »

joillakin on ollut tapana museoinnin jäläkeen tehä kaikenlaista kopelia....
ei ole ollut omille vehkeille museostatusta aihetta  hommata vaan laittaa kovaan ajoon ulkonäöstä ja paukkeesta piittaamatta....
ei ole ollut ko 70-luvulla orkkisjapsit tehtaan jäljiltä, myöhemmin kaikki muut romuista rakennettuja....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

ihmemies

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 80
Vs: Erään omistamani museopyörän opetus
« Vastaus #2 : 29 Tammikuu, 2023, 20:19:00 »

Oliko pyörä juuri tarkistettu? Joskus auto puolella tullut vastaan näitä jotka on juuri entisöity että tarkastus on tehty "märkään" autoon. Tarkastaja on varovasti katsellut ja todennut hyväksi. Vuoden päästä on pakkelikuprut irtoillut ja kaiken moista ilmennyt. Varsinkin jos tarkastaja ei tunne merkkiä niin siistit väärät osat menee läpi. Toki taas tiedän toisinkin päin että alkuperäinen sisusta on hylätty. Museotarkastus on tarkastajan näkemys ja ajoneuvon tekeminen on tekijän näkemys. Erääseen fiestaan piti talvella leipaista pakkelista apukuskin peilin tausta kun irtosi säädettäessä. Viiden asteen pakkasessa lämpimällä vesipussilla saatiin pakkeli kovaksi ja sitten nopea muotoon hionta ja kilikali musta päälle. Vuoden päästä löytyi ehjä peili tuon pakkelisen tilalle.
Kirjattu
Idän Ihmeet Kohtaavat elokuussa

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 691
Vs: Erään omistamani museopyörän opetus
« Vastaus #3 : 30 Tammikuu, 2023, 08:52:12 »

Oma lukunsa sitten nämä myyntiin tehtävät museopyörät.
Heti tarkastuksen jälkeen vaihdetaan kaikki hyvät vaikeasti saatavat osat huonompiin ja myydään jollekkin onnelliselle.
Sitten taas uutta pyörää kehiin, osathan jo löytyy…
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6513
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Erään omistamani museopyörän opetus
« Vastaus #4 : 30 Tammikuu, 2023, 10:05:59 »

tätä just tarkoitin....asiaan perehtymätöntä jymäytetään....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 709
  • Suutari-evp
Vs: Erään omistamani museopyörän opetus
« Vastaus #5 : 30 Tammikuu, 2023, 11:59:21 »

Oliko pyörä juuri tarkistettu? Joskus auto puolella tullut vastaan näitä jotka on juuri entisöity että tarkastus on tehty "märkään" autoon. Tarkastaja on varovasti katsellut ja todennut hyväksi. Vuoden päästä on pakkelikuprut irtoillut ja kaiken moista ilmennyt. Varsinkin jos tarkastaja ei tunne merkkiä niin siistit väärät osat menee läpi. Toki taas tiedän toisinkin päin että alkuperäinen sisusta on hylätty. Museotarkastus on tarkastajan näkemys ja ajoneuvon tekeminen on tekijän näkemys. Erääseen fiestaan piti talvella leipaista pakkelista apukuskin peilin tausta kun irtosi säädettäessä. Viiden asteen pakkasessa lämpimällä vesipussilla saatiin pakkeli kovaksi ja sitten nopea muotoon hionta ja kilikali musta päälle. Vuoden päästä löytyi ehjä peili tuon pakkelisen tilalle.

Kyllä muistaakseni pyörä oli alle vuoden ollut museokatsastettuna.Itse vakaasti sitä mieltä että määrätyt osat vaihdettu museonnin jälkeen.Kun kysymyksessä tälläinen Jawa niin kyllä näihen on osia saatavana mutta kun laittaa huonoja osia samanlaisesta Jawasta sellaiseen paikkaan mitkä ei näy ilman purkamista niin sehän on yhtä voittoa.Ainoat asiat mitä olisin voinut tarkistaa ilman purkamista,maalaus ja tankin sisäpuoli,muut kohdat naamioitu hyvin. Pyörähän kävi hyvin kylmänä ja pienen koeajo lenkin jälkeen,ongelmat alkoi kun moottori tosi lämmin muutaman kilometrin jälkeen.Eikä moottori kylmänä rynnännyt kierroksille mutta tosi lämpimänä ryntäsi,tämän aiheutti kulunut kaasutin.Sitä kylläkin ihmettelen miksi moottori ei lähtenyt koeajo käynnistyksessä pyörimään väärinpäin mutta kotona sitten lähti parikertaa,tämähän taas ei ollut muusta kiinni kun ajoituksesta.
Valoumpiosta ei nähnyt päällepäin mitään ihmeellistä mutta kun rupesi säätämään ja avaamaan löytyi kiinteä pakkelointi.Tankki ei vuotanut/tihkunut vajaalla tankilla mutta kun laittoi täyteen rupesi huomaamaan.

Vaihteistosta ym. juttelin myöhemmin vanhojen Jawa gurujen kanssa (Jarmo Turta ja Lauri Puirola)niin he sanoit että Jawan vaihteistoissa on eroja, joissakin on tuota ongelmaa että liikkeessä ei tahdo saada vapaalle mutta pysähdyksissä toimii normaalisti (kaitpa osaavalta löytyy keinot tuohonkin ongelmaan).Lauri Puirola sorvasi kaasuttimen luistin pesän suuremmaksi ja holkitti sitten messingi holkilla ja kyllä tuli kun uusi,uskoisin että tuo homma ei onnistu joka pojalta.Myöskin he neuvoivat siinä jos on kiinnileikkaamis ongelmaa niin ottaa liian tiukaksi poratusta sylinteristä jonkun satkun pois.Ihme kyllä tässä Jawassa oli männät uusittu ja suoritettu poraus.

Ehkä nämä on joissakin suhteen yksilöitä,mutta sen olen kokenut että Jawassa ja MZ:tassa jos ei ole kaasuttimen suuttimet oikeaa kokoa,sytytys kohdallaan ja muutenkin pitää pensan saanti olla kohdallaan ja jos ei näin ole niin kiinni leikkaa(voivat muuten toimia normaalisti mutta sitten narahtaa) ja tätä on tapahtunut ja varmaan tulee tapahtumaankin.MZ:tassa on vielä se että laturin ankkuria menee kun leipää,minä jouduin kumpaankin  mz uusimaan yhdet ankkurit ja 250/1 rupesi jo ennen myyntiä temppuilemaan toinenkin ankkuri,vai olisko ollut vain minun tuuria,jos toisilla pelaavat moitteetta...........

Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.