R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: SEV-kolhoosin autot  (Luettu 9304 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #15 : 15 Maaliskuu, 2023, 17:22:04 »

Elite ei liikooja esittelyjä kaipaa....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #16 : 15 Maaliskuu, 2023, 17:23:01 »

jos sä metsään haluat mennä nyt...Niva.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #17 : 04 Kesäkuu, 2023, 11:04:43 »

aikalailla silmää hivelevää kauneutta....1967 Skoda 1000 MBX
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #18 : 01 Tammikuu, 2024, 11:56:18 »

jossä metsään haluat mennä nyt.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #19 : 31 Maaliskuu, 2024, 11:55:24 »

Wärtsilä OY:n edustusautona ollut Zaika...7.2 litranen kone ja kolmivaihteinen laatikko...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Kaljee

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #20 : 31 Maaliskuu, 2024, 18:42:36 »

Minua on aina kiinnostanut kovasti tuo itänaapurin edustusauto... Mitenkäs tuo tekniikkapuoli, onko joku päässyt tälläistä ropeltamaan?  Kirjassa "Suomen henkilöautot 1987" mainitaan moottorin olevan huomattavasti pienempi? Sekä muitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia, esimerkiksi kolme jarrutehostinta ;D

« Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu, 2024, 18:44:48 kirjoittanut Kaljee »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #21 : 31 Maaliskuu, 2024, 19:28:05 »

fasepookista kopsattua...

Wärtsilän yrityksen autonkuljettaja Ilkka Kallisen kertomana vuodesta 1986. 🎞️
Yli kolme tonnia painanut ja yli kuusi metriä pituudeltaan GAZ Chaika eli "Gull" oli vaikuttava lisä Wärtsilän autokantaan jo vuonna 1985.
"Muistan yhä rekisterinumeron. Se oli AVV-130. Leningradissa tai Neuvostoliitossa ajettiin aina. Siellä oli erittäin arvostettu ajoneuvo. Pitää olla ministeritason ihminen saadakseen sellaisen. Saitte myös erityiskohtelua tullissa. Sinun ei koskaan tarvinnut jonottaa. Sait sillä paljon ystäviä minne ikinä menitkin. Ihmiset ottaisivat kuvia autosta rajanylityspaikoilla ja huoltoasemilla.
Etkä koskaan saanut sakkoja kun ajoit Chaikalla. Muilla autoilla ajamalla saisit runsaasti lippuja. Paikallinen tapa. Muistan, että meillä oli taukohuoneen seinällä lauta täynnä kolmen ruplan ja kuuden ruplan lippuja.
7,2 litraisella V8 moottorilla konepellin alla oli Chaikassa virtaa, kun sai sen liikkeelle. Kolminopeuksinen vaihteisto teki autosta hankalaksi: ykkösvaihteistolta kakkosvaihteelle menisi sputteroiluääniä, jos unohtaisi vähän astua kaasusta pois. Siinä oli myös älyttömän pitkä akseliväli, joka teki kääntymisestä varsin mielenkiintoisen. U-käännöksen tekeminen oli vähän treeniä.
Ei ollut halpaakaan. Hinta oli sama kuin suuri S-luokan Mersu, noin 800 000 markkaa. Luulen, että haluaisit mieluummin Mersun. Ainakin tšaika oli käsintehty. Istuimetkin matkivat luksusmersun noja. Heillä oli sama veluurikuvio. ”
Tutustu lisää historiaamme täältä: https://www.wartsila.com/about/190/history
« Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu, 2024, 19:32:57 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #22 : 31 Maaliskuu, 2024, 19:31:59 »

Tatra 603, Tsekkoslovakia
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

rojektori

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 210
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #23 : 31 Maaliskuu, 2024, 19:33:26 »

Oliko tuo se kasikoneinen Tatra?
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #24 : 31 Maaliskuu, 2024, 19:40:40 »

Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

rojektori

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 210
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #25 : 31 Maaliskuu, 2024, 19:57:48 »

Joo, 2,5litran kasi
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #26 : 03 Huhtikuu, 2024, 10:01:16 »

pikkuautoja Puolasta....Mikrus RB 300 ja SFM Smyk B30.
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6473
    • kyläseppä-ämcee
Vs: SEV-kolhoosin autot
« Vastaus #27 : 28 Kesäkuu, 2024, 13:25:59 »

silimiä hivelevää kauneutta: ReppuselekäMosse......
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta