Jarrutesti vaaditaan jos:
- pyörään vaihdetaan jousitustyypiltään erilainen keula. Eli teleskooppi->springer. Tai toisinpäin.
- jos rengaskokoa(vannetta) kasvatetaan yli 15% alkuperäisestä. Jos kasvattaa jarrulevyn halkaisijaa samassa suhteessa, testiä ei tarvita.
- Yksittäin tuodut ilman abs-järjestelmää varustetut moottoripyörät.
Jäykkäperämuutos ei tarvi testiä, muutoskatsastus riittää.
Käsittelykoe vaaditaan:
- Omavalmisteet.
- Triket ja sivuvaunulliset, koska ajoneuvoluokka vaihtuu L3e->L5e
L4e.
- Rakennetut laitteet joiden akseliväli on yli 2m.
- Baggerit ja muut, joiden keulakulman kokonaisaste ylittää 47ast.
Jarrutestiin kuuluu:
- Jarrutus etujarrulla 60km/h kaksi kertaa.
- Takajarrulla sama.
- Yhteisjarrutus 100km/h kaksi kertaa.
Etu- ja takajarrujen hidastuvuus tulee olla väh. 2,9m/s2, yhteisjarrutus 5,8m/s2. Hidastuvuus todennetaan gps-mittalaitteella.
Ja nyt tämä nykyinen vaatimus jonka mukaan mennään:
Tämän jälkeen lasketaan laskentakaavalla 100km/h hidastuvuus täydellä kokonaispainolla. Jos laskentakaavan tulos alittaa 5,8m/s2, kuormataan pyörä rekisteriotteessa tms. mainittuun kokonaispainoon ja suoritetaan uusi testi yhteisjarrutuksena 100km/h kaksi kertaa. Testin tulos pitää olla väh. 5,8m/s2.
Tämän jälkeen suoritetaan jarrujen häipymistesti. Siinä pyörällä ajetaan 10 yhteisjarrutusta 100km/h nopeudesta, max. 1km matkalla. Häipymistesti pelkällä kuskilla, ei lisäpainoja.
Kaikki jarrutukset pitää olla väh. 3,0m/s2, viimeisen jarrutuksen hidastuvuus tulee olla väh. 60% jarrutestin tuloksesta.
Käsittelykoe:
- Jarrutesti sekä:
- Vapaa koeajo 1-120km/h. Pyörän pitää olla helposti hallittavissa ilman venkoilua tai pompotusta mihinkään suuntaan.
- Kääntyvyys 90ast 2,5m levyisellä radalla.
- Väistökoe 2,5m leveällä, 34m matkalla 7m väisto n. 30km/h niin, ettei pyörän kiinteät osat osu maahan.
- Mittaukset: Akseliväli, etujättö, maavara, kallistuskorkeus, kallistusleveys.
Kaikki pyörät punnitaan testaustilanteessa.
Sanomattakin selvää, että jos tuot pyörän, missä on vanhat kuluneet renkaat tai jotain ihme patentteja, ei testiä ruveta edes tekemään.
Jos tästä asiasta tms. rakenteluhommista on kysymyksiä, voi tähän alle kommentteihin laitella.
Tai sitten laittaa viestiä nasse.kauppinen@hotmail.com tai soittaa/whatsapp 041 7528268, vastaan kun muilta kiireiltä kerkiän. Talkoohomminahan tätä hallinnointia kuitenkin tehdään.