ei ollu ko Late reissussa rengastiellä, lainasin pyörän, en lainaa ihan kaikille....
tuosta yllä olevasta issikasta googlen kääntäjällä...
1928 IZH-1 1200cc V2 (entinen Neuvostoliitto)
Tämä oli ensimmäinen entisessä Neuvostoliitossa valmistettu moottoripyörä. IZH-1:n ensimmäisen prototyypin vuonna 1928 suunnitteli insinööri Pjotr Vladimirovitš Mozharov, josta käytännössä tuli brändin ”isä” ja perustaja.
Tämän moottoripyörän muotoilua tarkastellessa IZH-1 ei todellakaan ollut yhtään sen pahempi kuin amerikkalaisen Harley-Davidsonin luomukset, vaikkakin jotkut yksityiskohdat vaikuttivat olevan hyvin hämmentäviä. IZH-1-haarukan monimutkainen ja tarpeeton muotoilu voisi olla paljon yksinkertaisempi, mutta pyörä oli silti erittäin helppo ajaa ja pystyi kiihdyttämään kohtuullisiin nopeuksiin. Mutta tämän etujousituksen suunnittelun ansiosta voimakkaita tärinät alkoivat yli 60 km/h nopeuksilla, mikä heikensi moottoripyörän turvallisuutta ja hallintaa rajusti.
IZH-1 moottoripyörän ytimessä on poikittainen kaksi sylinterinen nelitahtiinen V-muotoinen moottori 1200cc ja 24hv teholla. Vääntömomentti välittyi takapyörään kolmivaihteisen vaihteiston kautta. Rakenne on aikansa yleisesti ottaen erittäin luotettavaa, mutta samalla raskasta: moottoripyörän kokonaispainohan ylitti 300 kg.
Mielenkiintoista on, että perinteinen italialainen tuotemerkki Moto Guzzi käytti ja käyttää edelleen samanlaista dramaattista mallia - ilmeisesti kaikkea paljon modernimpaa ja täydellisempää On kuitenkin tärkeää huomata, että tässä IZH-1-pyörässä oli uskomaton potentiaali, mutta lopulta ne kehittyivät eri suuntaan tuotantolinjallaan.