Motorova en ole livenä nähnyt, ameriikkalaisten valuharrastajien youtube -videoissa kylläkin. Öljy piti olla suodatettu, oli maininta myös suodattimen suodatustehosta mutten muista, mikä. Notkistus tapahtui tuossa lämmittämällä jäteöljyä säiliössään, taisi olla jopa johdettu jotenkin upokasuunin hukkalämmöstä putkilla.
Paikalliselta putkiasentajalta voisin saada edullisesti käytetyn öljypolttimen, se voisi olla helpompi vaihtoehto kuin ruveta askartelemaan suuttimia ihan itse. Kiitos vinkistä! Pitää ruveta tekemään kokeita. Ainahan systeemiä voi muuttaa, jos ei toimi.
Upokkaitahan ymmärtääkseni olisi hyvä olla joka lejeeringille omansa, korjatkaa jos arvaukseni ei pidä paikkaansa. Ensialkuun taitaa mun sulattelukokeilut tapahtua ahjolla hiilillä lämmittämällä, alumiinia palosammutinupokkaassa sulatellen. Alumiinissa oli muistaakseni alhaisempi sulanispiste kuin pronssissa, messingissä, kuparissa?
Booraxi oli muistaakseni hyvä käyttää sulan kuonanpoistossa ja hapettumisen estoon, sitä hankin ahjohitsauksia varten muutaman kilon. Puhallussoodaa muistaakseni lisättiin myös, olisiko ollut juoksutteeksi notkistamaan sulaa? Edelleen, on toivottavaa korjata jos olen väärässä...
Kipsivaluja varten meinasin kokeilla, saisinko vanhasta kylmäkoneen kompurasta ja parista palosammuttimesta, palloventtiilistä rakennettua alipainekojeen... jos tämmösestä löytyy tarkempia ohjeita tai vinkkejä, olen kiitollinen.
Muiden kiireideni vuoksi metallipajahomma on toistaiseksi hyvin teoreettista, mutta ainakin asiasta jutteleminen pitää asian mielessä ja aina saa vähän eteenpäin. Nyt olis projektina tehdä ihan hitsaamalla kaverille pari vinyylilevytelinettä, saan samalla kokemusta työn suunnittelusta, materiaalien laskennasta ja ideaa, millä työkaluilla sais tuotantoa nopeutettua ja mitä ainesterästä olis hyvä olla varastossa. Jonkinlainen konejiirisaha vois olla tarpeellinen. Eli saha jolla pätkiä isompia määriä lattaa, putkea, tankoa määrämittaansa ja mielellään tarvittaessa määrättyyn kulmaan. Kai tämmöisiäkin on olemassa?
Oliskohan sillä valurimestarilla kiinnostusta ottaa työharjoittelijaa? Työharjoittelujaksojakin koulutukseen kuuluu ja ensimäinen muistaakseni loppuvuodesta. Paras olis, jos pääsis valu- tai takohommiin harjoitteluun.
Kanavapuhaltimet ja kanavat kiinnostaa vaikka käytettyinäkin. Olen yhteydessä.