Nyt oli jossain pyyntö/ohje että ostaa kaikki mahdollisimman valmiina jouluun ja jopa kinkku valmiiksi paistettuna. Itse tein laskelman näin: raaka kinkku 7kg x 4,95e = 34,65e ja sen paistaminen uunissa 7h x 700Wattia x 0,40e = 1,96e joten raaka kinkku pöytään maksaa minulle 36,61e
Vertailuksi sitten se valmiiksi paistettu kinkku 4,5 kg x 8,95e = 40,27e eli neljä euroa kalliimpi ja menetän paistoliemen (meillä käytetään joululaatikoiden kastikkeena), menetän ne uunituoreen kinkun ensisiivut (valmiiksi paistettu kinkku on kylmänä kaupassa), menetän sen tärkeimmän eli joulun odotuksen tunnelman kun seuraan paistomittarin lukemia ja syljen eritykseni valmistuu kinkun kohtaamiseen.
Elikkä meillä ainakin paistetaan kinkku aaton aattona ja jos sähköt loppuu niin sitten paisto keskeytyy ja jatkuu kun ne palaavat.
Hinnat ovat esimerkki hintoja mitä olen kaupoista katsellut ja kinkkujen koossa käytetty suuria kokoja koska minulla lihan himo on suuri. Sähkön hinnan laitoi suureksi että se jossain tuntuisi Vaikka Seinäjoen energia juuri nosti hintaa on sähköenergia 0,1530 e/kWh ja Siirtomaksu 0,321e /kWh, toki kiinteät maksut reilu 10e kuukaudessa.