nyt loppu jäykkäperien ja triken teko vähäks aikaa....Trafi ei tunnu tietävän ittekkään mitä on tullu lakiin kirjoitettua.....
ja kierretään K1-katsastusasemat kaukaa....
Testmillin tiedote....
"YKSITTÄISTEN MOOTTORIPYÖRIEN JARRUTESTAUS KESKEYTETTY
Moottoripyörien ja muiden L-luokan ajoneuvojen jarrutestausta koskevasta
lainsäädännöstä on omaksuttu aikaisemmasta poikkeava tulkinta, jonka mukaan testattaville L-luokan ajoneuvoille on suoritettava suorituskykytestin lisäksi myös häipymistesti, ellei hyväksytyllä asiantuntijalla ole käytettävissään
vertailutestitulosta täysin identtisille jarrukomponenteille. Aikaisemman, kymmenen vuoden ajan noudatetun tulkinnan mukaan katsottiin riittäväksi, että
käytettävissä oli vertailutulos ajoneuvosta, joka kokonaismassansa ja jarrulaitteidensa mitoituksen puolesta vastasi testin kohteena ollutta ajoneuvoa.
Tulkinta muodostettiin toukokuussa 2020 K1-Katsastajat Oy:ssä suoritetun
katsastustapahtuman yhteydessä, jossa Testmillin lausuntoa katsastettavan
ajoneuvon jarruista ei hyväksytty. Traficomilta kysyttiin, voidaanko aikaisempaa tulkintaa edelleen soveltaa, mutta yksiselitteistä myöntävää vastausta ei
saatu.
Häipymistestausta koskevan kansallisen lainsäädännön taustalla on ollut ajatus, että häipymistestiä ei tarvitsisi suorittaa kuin poikkeustapauksissa. Häipymistestin hyväksytyn suorittamisen kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat
käytännössä vain jarrulevyn tai -levyjen koko sekä ajoneuvon kokonaismassa,
muiden tekijöiden merkitys on marginaalinen. Testmillin käytettävissä on laajasti vertailutestituloksia eri suuruisille kokonaismassoille sekä eri kokoisille jarrulevyille. Merkittävin havainto tuloksista on, että levyjarruilla häipymistä ei
tapahtunut yhdessäkään testatuista tapauksista jarrulevyjen ja -palojen merkistä ja mallista riippumatta. Edes lämmitysjarrutusten suurempi lukumäärä,
tiheämpi väli tai vaadittua selvästi suurempi hidastuvuus ei vaikuttanut häipymiseen. Päinvastoin: suorituskyky paranee, koska komponenttien lämmetessä kitka hieman kasvaa. Näin ollen häipymistestin systemaattinen edellyttäminen yksittäisiltä ajoneuvoilta ei tuota lisäarvoa liikenneturvallisuudelle.
Muuttunut tulkinta merkitsee, että aikaisempia vertailutuloksia ei enää voida
hyödyntää, ellei ajoneuvossa satu olemaan vertailuajoneuvoon nähden identtiset jarrut. On tietenkin selvää, että kattavaa vertailuaineistoa kaikille erilaisille
jarrukomponenteille ei ole olemassa missään. Tästä seuraa, että muuttuneen
tulkinnan mukaan häipymistesti on suoritettava jokaiselle testattavalle ajoneuvolle erikseen. Tällöin testejä ei enää voida tehdä yleisillä teillä, vaan testit
on aina tehtävä muulta liikenteeltä suljetulla testiradalla. Häipymistestin suorittaminen sekä tulosten analysointi myös moninkertaistaa testauksen edellyttämän työajan. Näiden tekijöiden seurauksena testin liiketaloudellisesti kannattava hintataso nousee moninkertaiseksi, jolloin testien kysyntä loppuu.
Yllä mainituista syistä olemme päättäneet keskeyttää yksittäisten moottoripyörien jarrutestit toistaiseksi. Jos muuttunut tulkinta pysyy voimassa, lopetamme yksittäisten moottoripyörien testit kokonaan kannattamattomina.
Pahoittelemme asiakkaillemme tapahtunutta.