Russian Iron Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Russian Iron Finland on saanut uusia yhteistyökumppaneita!

Kirjoittaja Aihe: Peräkärry  (Luettu 263 kertaa)

Markku

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 207
  • Suutari-evp
Peräkärry
« : 09 Lokakuu, 2019, 12:52:45 »

Rupesin nysväämään elämäni enimmäistä mopon peräkärryä.Voi olla että tulee susi mutta yrittänyttä ei laiteta,aika näyttää.
En tiedä kuinka tuo aisassa oleva etusarana toimii johon lavan etuosa tulee kiinni, mopon 310 mm iskarit.Lavan koko 900x500mm,renkaat 4,80x8.
Aisan taivutus seuraavaksi.Tällä ei vedellä suuria kuormia,koska tuo veturikaan ei ole kovin kummoinen.
Lajitoverit voi kommentoida virheistä,sillä ainakin Karppa on rakennellut näitä peräkärryjä.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2971
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Peräkärry
« Vastaus #1 : 09 Lokakuu, 2019, 13:22:32 »

testaa pohjalevyllä vääntyykö kun painat vain toisen puolen iskaria...ajaessa voi vähän hyppiä jos vain toinen pyörä osuu monttuun....
keskelle saranaputkeen nivel vois auttaa asiaa....
muuten asiallinen peli...
jousitetulla saa ajaa 80 km/ jousittamattomalla 60....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 19
Vs: Peräkärry
« Vastaus #2 : 09 Lokakuu, 2019, 16:34:19 »

Mielenkiintoinen rakenne, tulee mieleen katapultti, tosin moponopeuksissa ilman parinkuution sorakuormaa voi toimiakkin. Joku viisaampi voi tulla brassailemaan kuormitetun ja kuormittamattoman massan fysiikasta, mutta rakenne jossa alusta ottaa iskut vastaan ja kuorma joustaa, on aika holtiton vetää perässä. Eli joustamaton kärry ja kyydissä vaikka nyt anoppi, paketoituna tiiviisti, ja alla jouset, siis sen anopin, ekassa kuopassa elämä helpottaa, kälkätys yms. Lentää vostokin lailla taivaalle. Olipas huono vertaus, gagariini tuli takas. Että tämmöstä viisastelua tänään.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2971
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Peräkärry
« Vastaus #3 : 09 Lokakuu, 2019, 16:45:51 »

Sivuvaunu toimii tuolla tavalla tosin takana erilaiset vaimentimet..näillä nopeuksilla tuskin haittaa vaikka kuorma elää....jos ei toimi niin norrat akseliin ja jouset ja veto kuormaan.. 
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 19
Vs: Peräkärry
« Vastaus #4 : 09 Lokakuu, 2019, 16:56:29 »

Just näin, ja vain tekemällä saa jotain aikaseks. Itse olen tehnyt omaan issikkaan peräkärryä viis vuotta ja valmiina on jo ajatus miltä se näyttää,, sitku mä sen teen,,
Kirjattu

Markku

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 207
  • Suutari-evp
Vs: Peräkärry
« Vastaus #5 : 09 Lokakuu, 2019, 20:46:42 »

Tuossa tynnöri peräkärry,edestä sarananalla ja mopon iskarit.Hyvin kehui tuon toimivan.Toki onhan tuossa rakenne toinen mitä tässä minun viritelmässä.
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2019, 21:30:23 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 19
Vs: Peräkärry
« Vastaus #6 : 10 Lokakuu, 2019, 16:26:58 »

Onnee ja intoo vaan rakenteluun, hyvä siitä tulee.
Mahtaako täällä olla semmoista peräkärryveteraania joka kertois kumpi on soolopyörässä parempi, siis ajettavuudeltaan, 1 vai 2 pyöräinen? Itsellä kokemusta 35 vuoden takaa scanian akkukotelosta ja 28" fillarinrenkaista ( ihan itse ) tehdystä 2 pyöräisestä. Kyllä sillä lähikaatikselta aarteet kotiin hinas mutta aika pahasti repi mopoa kuoppateillä.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2971
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Peräkärry
« Vastaus #7 : 10 Lokakuu, 2019, 18:57:38 »

Jawan ykspyöräsessä pitää olla nivelen tapit tiukkoja muuten voi mutkassa olla vaikeuksia jos pyörä ja kärri ei kallistu samanaikaisesti..
kaksipyöränen auton vetonupilla ja kidalla kallistuu varmasti soolossakin ja sivarissa ihan ehdoton....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 207
  • Suutari-evp
Vs: Peräkärry
« Vastaus #8 : 11 Lokakuu, 2019, 09:14:42 »

Kuinka pitkä Karppa Sinulla oli tuo peräkärryn lava,kysyn vaan sillä että oletko jostain löytänyt lyhyempiä lehtijousia.Minäkin olisin laittanut lehtijouset mutta en keksinyt mistä saa 90 cm pituiselle lavalle oikean mittaiset lehtijouset.Sama juttu 4.80x8 renkaille lokasuojat,en ole löytänyt näille valmiita lokareita.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2971
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Peräkärry
« Vastaus #9 : 11 Lokakuu, 2019, 14:23:00 »

metrin luokkaa oli pituus...norrat on IKH:n myymät, toisen silimukan katkasin, lyhensin ja lämmitin ja oikasin että takapää on uiva....
helakkarin hyvä vetää ko on vielä v-aisa...
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2019, 14:28:28 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

neepperi

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 214
Vs: Peräkärry
« Vastaus #10 : 11 Lokakuu, 2019, 15:48:35 »

Onko tää peräkärry ny vaan varaosia varten?
Kirjattu

Markku

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 207
  • Suutari-evp
Vs: Peräkärry
« Vastaus #11 : 11 Lokakuu, 2019, 17:30:43 »

Juuri näin tämä lastataan ensikesänä varaosia täyteen  ;D.Eihän nyt toki,Mitsissä ei varaosien tarvetta  ;).
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2971
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Peräkärry
« Vastaus #12 : 11 Lokakuu, 2019, 18:13:16 »

Mz on näistä sev-kolhoosin pyöristä käyttövarmin....vertaa Pannonia/ ussr bokserit paitti lättäpää.....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 207
  • Suutari-evp
Vs: Peräkärry
« Vastaus #13 : 16 Lokakuu, 2019, 14:16:57 »

Nysvääminen jatkuu peräkärryn osalta.Eka kuvassa hahmollaan,ajattelin kumminkin tehdä perinteisen DDR :n perunalaatikon,alkuperäiset on aikalailla tämän näköisiä mutta ne on vain kytketty sivuvaunuksi,ei silmää hivelevän kaunis mutta kelpaa minulle vallan mainoisti, (ei ole testattu tuulitunnelissa  ;)..Toisessa kuvassa ledvalo takana,peräkärry jäi 80 cm leveyteen joten ei vaadita kun yksi valo.Kulma vahvistukseksi laitoin alumiinkulman.
3-kuvassa tikkaan laatikon pressua,ajattelin tehdä näin,tulee kevyempi kun levystä tehtynä.Oikean kokoiset lokasuojat tulee Iso-Britanniasta,rahteineen 28 ekua pari.Kohta pääsee koeajolle ja sitten näkee tuliko Susi jo syntyessään..........
Viimeinen kuva sivuvaunusta................
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2019, 14:19:26 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Kolmostyyppi

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 19
Vs: Peräkärry
« Vastaus #14 : 16 Lokakuu, 2019, 17:18:03 »

Hyvältä näyttää, ja hattu nousee korkeelle Sille joka osaa ommella tuommoisella käsivääntösellä. Miten se oikeen tapahtuu, kun yleensä meillä kädellisillä on kaksi (2) kättä, mulla menee hermot poljettavallakin mallilla kun kangas elää omaa elämäänsä ja yrittää karkuun vaikka kaksin käsin yrittää syöttää oikeaan suuntaan. Kuumaliimalla ja purjerenkailla sitten turannu.
Kerran teetätin pressut kolmeen vaihtolavaan jossain tattarisuon uumenissa, ja hämmästyin, illalla vein nyytin ompelimoon ja aamulla soittivatten että sopii noutaa, 2000 markkaa mukaan.
Siihen hintaan en olis edes leikelly sopivankokoisiksi, painavia kun synti, ja kankeita käsitellä.
Kirjattu