Russian Iron Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Uusia alueita avattu kerhon jäsenille! Kirjautumalla pääset näkemään ne.

Kirjoittaja Aihe: rättisitikan kaasutin urreen.  (Luettu 215 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2873
    • kyläseppä-ämcee
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #15 : 01 Syyskuu, 2019, 08:39:39 »

on tullu suutinsulkeisissa oltua..tinattu ja porattu, kokeilulenkki ja tinattu ja porattu.....sieltä ne on löytyny..aikaaa ja tupakkia menee....
tehtävä on vaikka hermot menis...
viimesimmässä Keihin- projektissa sai säätää pensapintoja ihan tarpeeksi, onneksi oli hyvät ohjeet ja kirkasta letkua...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

VWK

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 220
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #16 : 01 Syyskuu, 2019, 10:00:10 »

Jos nyt puhutaan vw kaasarista?
Sähköryypyn saa säädettyä niin että se on melkein pois koko ajan eli käännetään sitä kolmella ruuvilla olevaa koteloa (johon tulee se 12V virta) niin että sulkuläpän sulkuvoima on ihan olematon. Tai sitten avataan sen läppäakselin ruuvit(2 kpl) ja vedetään se sulkuläppä kokonaan pois! silloin saadaan nopea joutokäynti kylmälle koneelle joka sitten automaattisesti poistuu, hienoa!Mutta jos koneessa on sähköryyppy ON SE OLTAVA KYTKETTYNÄ 12V samaan sähköön kun puolan + virta , vaikka läppä olisi irroitettukin!!!!! samoin kun solenoidityyppinen tyhjäkäyntisuutin on oltava samassa syötössä kun ryypyn 12V!!hieman mallista riippuen , perussäätönä on se että nopean joutokäynnin ruuvi (se hienokierteinem joka päittää siihen ryypyn nopean joutokäynnin portaikkoon)
säädetään niin että kun nopeajoutokäynti kaari on kokonaan kääntynyt pois (siis ryyppy pois asentoon ) ruuvi juuri ja juuri koskettaa kaarta, eli sillä ruuvilla ei säädetä tyhjäkäyntiä vaan nopeaa joutokäyntiä ryypylle.JOS kaasuttimen seosruuvin vieressä on isompi säätöruuvi(bybass ruuvi) niin sillä säädetään tyhjäkäynti (ruuvia auki käyntinopeutuu/kiinni hidastuu) seosruuvia kiinnipäin kunnes käynti alkaa heiketä ja bybass ruuvilla tasataan taas käynti sopivaksi , ja taas seosruuvilla nopein/paras käynti ja bybassilla käyntinopeus sopivaksi jne... Siinä voi olla tyhjäkäyntisuutin joko tavan "kova suutin" tai sähkötoiminen(solenoidi) suutin, molemmat on samalla karalla eli sähköisen tilalle voi vaihtaa kovan suuttimen. Tyhjäkäyntisuutin oikein säädetyssä kaasuttimessa on luokkaa 45..55 . Pääsuutin on kokoa 120..135 uralin koneessa varmaan lähempänä 120..125 kokoa. Polttoaineen pintaa säädetään neulaventtiilin alle laitetuilla kupariprikoilla. Yleisesti, kun kaasutin toimii tyhjäkäynnillä niin kaasuttimen läppä on käytännössä joko ihan kiinni (bybass ruuvi) tai ihan 0.1..0.3 mm raollaan ja kun kaasuttimen sisään katsoo , niin kaasuttimen sisällä(kurkussa) ei saa näkyä yhtään polttoaineen suihtutusta(sumua) vaan kaikki polttoaine tulee tyhjäkäyntipiirin kautta. Jos kaasuttimen läpälle näyttää tipahtelevan pisaroita pensaa, on bensanpinta jo liian korkea, jos polttoainetta sumuaa jo kurkusta, on läpän asento säädetty liian suureksi  ja/tai polttoaineen pintaa ei neulaventtiili pysty sulkemaan..jos tiputtaa tai sumuaa kurkusta tyhjäkäynnillä on polttoaineen paine liian suuri, neulaventtiili säädetty liian ylös, tai läppä säädetty liian isolle ilmavälille, ja silloin on turha jatkaa ennen kun tämä asia on kunnossa. Tyhjäkäyntikanava saattaa olla tukossa..tyhjäkäyntisuutin /solenoidi pois ja reiästä paineilmaa samalla hieman kaasua raottaen, pahimmissa tapauksissa tyhjäkäyntiruuvi pois (laske kierrokset kiinniasennosta ennen kuin poistat ja varo että mahdolliset 0.renkaat ja prikat ei lennä mäkeen) ja paina paineilmaa tyhjäkäyntisuuttimen kanavaan. Suuttimia löytyy täältä ja melkein joka paikasta, mutta lähtökohtaisesti suuttimen pitää olla jotenkin aivan poskettomasti pielessä että kaasutin ei toimisi paikallan käytäen suht. hyvin. Suutinkalvaimia voi käyttää, mutta niitä on lähinnä apua kun on paljon suuttimia jo varastossa joista voi hienosäätää tarvittaessa sopivan , ja silloinkin pitää olla suutintulkki myös, koska kalvain tekee vaikka 0.3mm----0.7  mm suutimen riippuen kuinka syvään kalvaa..vaatii siis paljon suutimia ja suutin reikätulkin jotta siitä olisi hyötyä. Mutta luulen että perus säätöasiat on nyt vaan hukassa. laita kuva siitä kaasarista, säätöruuveista . kaasarinkoosta/kurkunkoosta jne.
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2019, 17:51:46 kirjoittanut VWK »
Kirjattu
Matti

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #17 : 01 Syyskuu, 2019, 19:05:34 »

Kiitos Matille. :) Kyllä nämä ko.säädöt on olleet,volkkaripalstalta haettuna. :)
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #18 : 01 Syyskuu, 2019, 21:14:30 »

Tilaukseen lähti kaksi lootaa pääsuuttimia 100-148.siin,on jumppa eessä mutta joku sattuu. mitenkä tuo tyhjäkäyntisuutin ja muut sitten,se tuo sitikan kaasutin on nyt se joka kiinni menossa,tähän päädyttiin,imusarja on jo silleen valmis,hyllyssä on kuitenkin vielä tuo pakun kaasutin imusarjoineen,kyllä sillekkin vielä aika tulee.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 220
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #19 : 01 Syyskuu, 2019, 21:49:43 »

Miten olis ikuvarma SU ..ei suuttimia lainkaa..neulaputkea vaan sormin pohjaruuvista säätelee ja hanaa!!! tuollaisia olis ripakopallinen isompaa ja pienempää,,tässä kokeilin vw koneelle kahta tuollaista minin pienempää...no päädyin omassa mopossa yhteen volvon isoon Su:hun. Saitko Arsti muuten mun YV:n liittyen iskariin??
« Viimeksi muokattu: 01 Syyskuu, 2019, 21:51:58 kirjoittanut VWK »
Kirjattu
Matti

VWK

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 220
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #20 : 02 Syyskuu, 2019, 12:44:46 »

Tuossa kuva suutimista, noita löytyy laarista enempikin vaihtoehtoja jos kourasee syvempää...ohessa myös kuva siitä Italian Fiatin solexista joka on näppärän kokoinen ja kanava ryypyllä (uudenveroinen) vieressä tavan vw:n solex verrokkina.
Kirjattu
Matti

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #21 : 02 Syyskuu, 2019, 20:21:59 »

kiitos näistä,kartotan tarpeeni ja otan yhteyttä :) paa mulle yyveenä osotetietosi,huomenna saattasin saada iskarin matkaan. :)
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #22 : 13 Syyskuu, 2019, 20:30:21 »

Nyt se taas käy,tai siis joo käy ja käy mutta "pyörii",sanotaanko paremminkin näin. :D vaihoin 130.sen suuttimen,tuhkan vaaleksi meni tulpat..no alkuperänen kaasuttimen 155.nen sisän,ihan tuhkaset-pölysen-karvaset mustat nokiset tulpat mutta vastaa kaasuun..huomenna 14.nen sisään,nyt rupee jo olemaan alueella,jotain toivoa kuitenkin näkyvissä.
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #23 : 14 Syyskuu, 2019, 18:05:00 »

ajamaan pääsi,nyt on jo lähellä säädöt.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 220
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #24 : 14 Syyskuu, 2019, 18:17:16 »

kun nyt pääsit ajaa, niin tulpan väriä ei lähelle sopivalla seoksella näe kun vasta n. 20..30km normiajon jälkeen. Mutta selvästi liian rikas tai öljyä polttava kyllä selkiää nopeammin. Eli jos on lämmin kesä ilma niin monipuolista ajoa se n. 20..30 km ja kone seis ennen kotitalliin  rullaten pihaan..ei tyhjäkäyntiä! ennen kun tulpat on tutkittu, silloin näkee ajoseokset.(no alumiinikannesta ei kannata niitä tulppia avata ennen kun kone on jäähtynyt) kun ajokki on normiajossa ja tarkastelee tulppien väriä, niin keskielektrodin alue vaalean harmaa/kermakahvi, ja reunaosa (lähellä kierrettä) voi olla mustempi ,joska se yleensä mustuu aina tyhjäkäynnillä. Toivotaan että alkais jo mopo sykkii!
Kirjattu
Matti

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #25 : 14 Syyskuu, 2019, 18:20:51 »

taas tuli uutta tietoa,kiitos kovasti :) ..tulpat on tuhkanharmaat,liki sitä ruskeaa,ei ole ennee kaukana,pittää vaan näköjään tuo mittari hommata ja laittaa sähköpumpun jälkeen,pittää kokeilla sähkösellä pumpulla,tuntuu tosiaan ettei soppa riitä kun tarve kovempi on,hetki pittää ootella ja sitten taas mentiin.kylmänä ja tälleen lähtee tosi hyvin käyntiin kun ryypyn vetäsee täysin päälle,hyvä merkki.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 220
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #26 : 14 Syyskuu, 2019, 20:06:46 »

Joo pumpun se vaatii..muuten tasasella ajonopeudellakin alkaa seos menee liian laihalle, Itse kokeilin monia auton kaasuttimia  SU:T, pienet sivuimut, normi putouskaasuttimet, mutta kaikissa jonkinasteisena sama vika, eli seos muuttuu laihemmalle mitä enempi konetta kuormittaa, ja suuttimien muutos ei juurikaan auta..mutta kun laittaa polttoaine pumpun niin homma toimii niin kun pitää, ja voi asettaa normi suuttimet. HD poijaat on kuulemma poranneet isompia neulasuuttimia vielä Su kaasuttimiin että saisi riittävästi huttua kun oikein tykkää kiihdytellä....Sen paineen säätimen voi tietty korvata sillä ohivuoto putkella...helpommin se käy kun laittaa lähelle kaasutinta t-haaran josta suora linja sähköpumpulta kaasuttimeen ja poikkilinja takas pumpun imuun. poikkilinjaletkun sisään laitetaan vaikka kaasuttimen suutin . jossa esim. 1 mm reikä (suutin koko 100) tai isompi (olisi hyvä mitata kaasuttimelle jääväksi paineeksi kierroksilla n. 0.15 bar)jos paine nousee liian kovaksi, tai pienempi jos jaa liian alas, ja testin jälkeen on tarkastettava ettei kaasuttimen kurkkuun tipu pisaroita(tai jopa sumua ventturasta) tyhjäkäynnillä. jos tippuu niin isompi reikänen suutin paluuputken sisään....kyllä se siitä suttaantuu
Niin vielä, jos katsot tuossa vitjassa olevaa alinta kuvaa jonka lähetin noista solexseista, siinä näet italialaisten tehneen tuohon polttoaineen sisääntuloon valmiiksi tuon "ylipaine" kanavan(kaksi messinki putkea)..tuossa toisessa messinki liitosputkessa on 1mm reikä josta ylimääräinen polttoaine palaa imuun...nerokasta
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2019, 20:12:45 kirjoittanut VWK »
Kirjattu
Matti

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #27 : 14 Syyskuu, 2019, 20:39:44 »

tuo pittääkokkeilla ehottomasti :) mie voisin ostaa sen kaasuttimen.
Kirjattu

Arsti vaan.

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 695
  • Nim.Veba (Vapaaehtoisesti banaaniton)
Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
« Vastaus #28 : 14 Syyskuu, 2019, 20:57:25 »

seuraava rojekti ois tehhä pyörän alle rullakko,minkä päällä ajatuttaa konetta,dynon tapanen laakeroitu kaks telanen rullakko,siinä sais hyvin säädettyä.
Kirjattu