R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kuvat ja liitteet näkyvät vain rekisteröityneille. Kirjaudu siis sisään nähdäksesi liitteet.

Kirjoittaja Aihe: Ic Jupiter5 -92  (Luettu 11858 kertaa)

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Ic Jupiter5 -92
« : 01 Huhtikuu, 2017, 21:28:19 »

Nyt olisi aika alkaa kirjottamaan erään ajoneuvon stooria.



Kyseessähän on uutena venäjän karjalasta soolona suomeen tuotu -92 vuosimallin "6.114-020-01" tyypin pyörä, jonka kylkeen on asennettu jo -93 vuonna "??? 9.203/sputnik3" mallin sivuvaunu.
Ostin tämän pyörän viime elokuussa ja sillä oli ajettu 24vuoden aikana huimat 214km, joista suurin osa vuonna -97, kun se oli siirtokilvillä ajettu kajaanista joutsenoon. Tällä hetkellä mittarissa on jo 1500km.

Pitkällisen selvittelyn, soitteluiden, neljännen katsastuskonttorin ja viime syksynä tulleen lakiuudistuksen myötä tämäkin yksilö saatiin ensirekisteröityä maaliskuussa 2017.
Yleisin kommentti asian tiimoilta hoitaneiden viranhaltijoiden puolesta on ollut "ei tämmöisiä uusia kilvittämättömiä ajoneuvoja ole suomessa" ja yleensä naurua päälle  :D
Pyörällä on ollut kahdeksan omistajaa, joista kolme on kuollut omistamisen aikana(teinit eivät oletettavasti harrasta tämän genren ajoneuvoja), eli siis toinen mokoma kuolinpesiä, yksi keräilijä jne...
Oli hauska metsästää ja soitella pyörän edellisille omistajille, koska tarvitsin kilvitykseen katkeamattoman omistus historian tullauksesta tähän päivään asti.

Kaikesta päätellen kyseinen pyörä on tällä hetkellä ensimmäinen käyttöönotettu(-92) ja rekisteröity ic sitten vuoden -90, kun edellisen pyörämallin tyyppihyväksyntä on päättynyt.
Ensimmäinen kyseisen pyörän omistaja, joka oli heittänyt lusikan nurkaan kesken prosessin, oli hankkinut suoraan tehtaalta vuonna -93 paperin, jossa on listattuna E-normien mukaiset tekniset asiat.
Ic on leimattu kaksikäyttöpyöräksi, joten voin pudottaa tuon sivuvaunun pois tarvittaessa ja vetää soolona.

Pyörä on tällä hetkellä arkikäytössä espoossa ja jatkuvaa pikku näpertelyä on tiedossa.

Tähän mennessä tehtyä:
-vapen virtavehkeet
-ohjauslaakerin purku, putsaus kovettuneista rasvoista ja kasaus kunnos rasvoilla
-vaunun tukiväntilöiden purku-putsaus ja kasaus kunnolla rasvattuna

Do to listalla:
-Koson kaasutin kiinni; odottaa varastossa toisen imukaulan kanssa.
-vaunusta puuttuu sähköt: kokonaan uusiksi ja pikaliittimellä pyörän puolelle
-ensiövedon ketjunkiristin rallatusta poistamaan: valmis ja odottaa masennusta
-polttoaine hana joka ei vuotaisi ilman silikoni tiivistystä
-vaunun jarrulle vaijeri
-tiuhemmat välitykset, että jaksaa vetää vaunun kanssa
-selvittää missä menee nykyään moottorin vaihdon soveltamisen rajat.... iskutilavuus/teho/muut reunaehdot

Lisäilen tänne sitten kuvia ja muuta infoa sitä mukaa kun vaan kerkeän.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2017, 12:45:21 kirjoittanut malandio »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #1 : 01 Huhtikuu, 2017, 22:30:08 »

hieno harvinainen rojekti....
miun mielestä tuohon sopis yksmukinen japsinelari....alta kolkytheppanen menis läpi katsastuksesta...teho/painosuhde ratkaisee ja kun pelkkä vaunupyörä niin voi olla pikkasen tehokkaampi kone tai sitte laittaa "rajoittimen" ja käy hakemasa penkistä teholaput ko menee muutoskatastukseen...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2017, 13:54:08 »

Tuolta löytyy IC-riderssin sivuilta iicee-manuaalit ja paljon muuta... 8)
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #3 : 04 Huhtikuu, 2017, 20:06:02 »

Tuo sivuvaunuhan olikin tarkalta malliltaan "???/VMZ 9.203" ja mukava huomata että sitä saa vaikka tänäpäivänäkin uutena, kuten myös kiinnityssarjoja aika moneen muuhunkin pyörään. http://www.motorbike-trade.ru/goods/38807121-bokovoy_pritsep_vmz_9_203_sputnik ja http://www.dmcsidecars.com/sidecars/sputnik-sidecars/

Itselläni olisi vapaasti varastossa yksi kone, jota voisi alkaa hieman sovittelemaan ajatuspuolelta jo tähän issikkaan. Suzuki xf:n yksi mukinen 650cc ilma/öljy jäähynen kone(sp46 type), ajettu jotain 17tkm tjsp.
Piti mennä nykyiseen käyttöpyörään (suzuki dr650 rse -95, sp43 type) uudempana koneena, koska tuota valmistetaan edelleenkin maailmalla uudemman 650 DR:n koneeksi, joten osia saa helposti toisin kuin tuohon vanhempaan koneeseen.
Olisi kuitenkin aika täysi setti valmiina: kone, johtosarja, orkkis kaasarit(2x32mm mikuni), puolat, cdi.

Teholappuhan tuosta pitäisi ottaa kuristettuna, koska kuristamaton kone antaa pihalle 35kW. Nöyrän käytöksen sais varmaan tuolla koneella, koska vääntöä kuitenkin 52nm. Ei tuohon ic:n runkoon hillittömiä voimia etes kaipaa, mutta sen verran että pysyis muun liikenteen mukana ilman huudattamista. Tarkoitus on kuitenkin pitää tuo pyörä kaksikäyttöpyöränä, että voi ottaa tuon vaunun tarvittaessa pois.
Jos vaihtaa tuollaisen ikiliikkuja koneen, matalavireisen ilma/öljy japani nelarin, tekee kaikki sähköt uusiksi, niin tuolla uskaltaa lähteä jo aika kauas kotoa, tosin kuin nyt :D Niin ja lähtee kuumalla koneella helpommin käyntiin...

Onneksi tuon jupiterin moottorikehto on todella tilava, saattaa mennä paikoilleen tuollainen kone aika helpostikkin. Samassa rungossahan on tuoreemmista mm suzukin 250cc ohv pataa. Yksi merkittävä hommahan on vaan että ketjuveto pitää siirtää oikealta vasemmalle. En ole ollenkaan vielä perehtynyt tuon vaatimiin muutoksiin ja paljonko niistä tulisi prosentteja. Koneestahan tulisi 28% ja pakoputkistosta 2%
Teoriassa jos ja kun samaa pyörää on uudempana versiona vasemmanpuoleisella ketjuvedolla, niin bolt-on osia pitäisi periaatteessa olemassa.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2017, 12:47:00 kirjoittanut malandio »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #4 : 04 Huhtikuu, 2017, 20:53:17 »

takapyörän voi kääntää toiselle puolelle..... pikkasen vaatii askaretta mutta onnistuu..
alueen yläreunassa on prosenttilaskuri muutoskatsastukseen...
« Viimeksi muokattu: 04 Huhtikuu, 2017, 20:59:29 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #5 : 10 Huhtikuu, 2017, 20:28:27 »

Eilen tuli hieman puuhasteltua tämän tiimoilta.
Käytin kytkimen puoleisen kopan auki, kun haaveena oli asennella ensiövedon ketjulle laahainta. Olin tehnyt yhdenlaisen laahaimen käyttämällä yhtä -80luvun alun jupiter4 konetta mallina.
Yllätyksenä olikin, että tämä kone olikin aivan eriluokkaa tuon ensiovedon toteutuksen kannalta, siis huomattavasti järeämpi. En tullut mitattua uudemman koneen ketjun tarkkaa leveyttä, mutta varmaan lähes kolmanneksen leveämpi se oli, kuten myös rattaat hammasleveydeltään. https://goo.gl/photos/7jUq5yt2qGQobCxVA
Eihän se tekemäni laahain mahtunut tuonne sekaan ja myös uupu leveydestä, kun tuo olikin niin paljon leveempi. Pitää jostain taikoa mallia tuon uudemman koneen kelvollisesta laahaimesta, saisi hieman tuota ylimääräistä mekaanista ääntä pois...
Hyvin myös näkyy ketjusta mikä on ollut alin/ylin kohta varastoinnin aikana, kun päässyt ruostumaan.

Olin vaihtanut kytkimen ja askin puolelle 150km sitten uudet öljyt vanhojen tehdasöljyjen tilalle ja nyt ne oli yhtä vedensekaista kuraa: https://goo.gl/photos/4Z7Ef9WdThPatmxz7
Uudet liemen menee näppärästi sisään perämoottorin peräöljypumpulla, mallia Biltema: https://goo.gl/photos/Y2zTYJqRz9PDkZuq5

Viimesenä linkasin yhden Keihinin kopio kaasarin kiinni, 30mm tekele. Perään vaahtomuovi filtteri, joka pakko vaihtaa orkkikseen. Imuääniä ei jaksa kuunnella....
https://goo.gl/photos/VqPE6bzPP6c4ejsy9
Suuttimia pitäisi vielä käydä hakemassa motosportilta, kun kaasarissa oli kiinni 120 pääsuutin ja kaasu vastaa puoleen väliin asti.
Orkkin K65 kaasarissa näytti olevan suutin kokoa 260, mitäköhän tuohon hieman tarkemmin työstettyyn alkasi yrittämään?
Nyt tuo liikkuu jo osakaasulla ilosemmin mitä orkkissotkijalla tuppinurin. :)
« Viimeksi muokattu: 10 Huhtikuu, 2017, 21:22:27 kirjoittanut malandio »
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #6 : 10 Huhtikuu, 2017, 21:05:01 »

tuo kaksrivinen ensiöketju o vahvan olonen..suuttimet on vaan ajettava ja kokeiltava...ei tullu sillo omasta katottua mitkä ne oli siinnä dellortossa...täytyy kaivella netistä jos löytys piikin Riejun suuttimen koot...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu, 2017, 21:11:26 »

riejun tiedot...30 keihin-pääsuutin 125-145...pitäs kulkea tarpeeks kovaa..
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 687
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #8 : 11 Huhtikuu, 2017, 23:13:29 »

Jos karppa puhut siitä dellortosta mikä multa tuli, niin siinä oli pääsuuttimena 260-290 väliltä.
Tyhjäkäynti oli 30,35 tai 40.
Voin kokeilla penkoa noita suuttimia jostain niin näkisin mitkä niistä puuttuu jos tarvetta.
Mutta se oli viilatussa täystehosessa Yamaha DT:ssä kiinni.
Ja se kaasarin koko oli 28mm
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #9 : 11 Huhtikuu, 2017, 23:22:05 »

Sen kaasarin istutin iiseehen...Hyvä ku kerroit suuttimen koot...ei taho muistaa enää kaikkien pyörien juttuja....jostaki jäänny se rieju päähän...
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2017, 23:58:30 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2017, 21:55:03 »

Tuossa Kosossa oli kiinni oli siis suutin 122, joka liian pieni, puolet kaasusta "tyhjää". 
Tänään kävin hakemassa moposportilta suuttimia, no sain vaan yhden järkevän kokosen nro:162. Muut koot oli loppu hyllystä 140-180 väliltä...

Yllärinä tukehtuu reilummalla kaasulla, joten mukamas suutin olisi liian iso. Pitää nyt pyhinä linkasta tuo Bilteman ilmanputsari menemään ja tehdä sovite viritelmä tuohon orkkisputsarille.
Kun vertailee noita suuttimia vierekkäin, niin mukana tullut 122 on naurettavan pieni virtaus reiältään verrattuna tuohon 162:seen. Omasta mielestäni tuon annettu 162 on samaa reikäkokoa kuin orkkis k65:sen nro:260 suutin.
Samoin kuin vertaili toisen pyörän (suzukin mikunia), niin sen 170 oli pienempi silmin nähden reiältään, kuin tuon Keihinin stansattu 162-kokonen...
Jotenkin jäi tuntuma, että mulle myyty suutin on eri kokonen kuin siinä lukee kyljessä :D
Jotain positiivistakin, oletettavasti tyhjäkäyntisuutin nro:35 on sopiva, kun seosruuvin säätö vaikuttaa käytiin  ::)

Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #11 : 13 Huhtikuu, 2017, 10:50:13 »

vanha konsti on tinata suutin ja porata auki..poria löytyy kympin välein, aikoinaan ko ostin ni makso toista kymppiä satsi...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #12 : 21 Huhtikuu, 2017, 23:09:28 »

Toissa päivänä sain kerkesin käydä hakemassa Stormilta välikoon suuttimen. Kaasuttimen mukana tullut 122 oli pieni, ekana hankkimani 162 taas törky iso. Otin laarista 135:sen, joka vaikuttaa vallan käypäseltä valinnalta :)
Pari päivää töissä käymistä(5km suuntaansa) ja tänään illalla sitten kaverin kanssa lenkille, n.40km lenkki espoossa antoi luottoa kulkineeseen. Hyvin jaksaa liikuttaa soolovälityksillä; pyörä + kuski80kg + vaunukyytiläinen 100kg + lidlistä perjantai kaljat mukaan.
80km/h pystyy pitämään ilman tuskaa tuolla kokonaismassalla, laskennallisesti jotain 450kg ja mukavasti huomasi, että jarrut riittää tuon paketin pysähtymiseen ilman suurta dramatiikkaan, vaikka vaunun renkaan jarrusta puuttuu vaijeri.
Eturumpujarrun pystyy yllättävästi puristamaan järkevällä voimalla ihan lukkoon asti.

Havaintona reissulta voisi sanoa että kun on säätänyt vaunun kulkukulmaa kevyeen kuormaan, niin tuolla kuormalla ohjaustangosta joutuu ihan tosissaan kääntämään kurveihin. Suoraan kulkee kivasti :)
Jarrutuksiin ja kiihdytyksiin pitää olla määrätietoiset otteen kampeamisten takia.

Orkkis kaasuttimella vei muuten tankatusta laskettuna lähes 12l/100km soppaa vaunun kanssa, silmin nähden uudella kaasarilla menee vähemmän :D
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6258
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #13 : 22 Huhtikuu, 2017, 10:17:47 »

muutaman tonnin ko ajaa ni kasarin hinnan säästää...
tuo minun issikka vei jopa alta viiden soolona dellortolla ko maltto ajaa alle kaheksaakymppiä...aikoinaan ko laitoin ekaan uraliin dellorton 35 vaakaimun ni kulutus putos kuuteen litraan, veto parani ja käyntiinlähtö myös..pienellä rahalla ja vaivalla käyttövarmuutta.......
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

malandio

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 29
Vs: Ic Jupiter5 -92
« Vastaus #14 : 23 Joulukuu, 2017, 23:59:50 »

Paketti on ollut enemmän ja vähemmän säännöllisessä ajossa ja kaikki on toiminut noin suurinpiirtein. Kuumalla koneella käyntiin lähteminen on edelleen ongelmallista, pitää antaa itse koneen jäähtyä. Nyt kelien jäähdyttyä ei enää oikeestaan haittaa käyttöä. Tuo käytössä oleva koson 30mm kaasarin ryyppy tuntuu olevan alimitoitettu näin viileämmillä keleillä. Saa polkea aika pitkään, että heräilee henkiin.
Toinen mikä tuossa hieman on ihmetyttänyt, on sylinterin käyntilämpötila erot. Oikean puoleinen sylinteri käy laitanaan 20-30 astetta kuumempana vasempaan verrattuna. Imuvuotoa ei ole ainakaan pilotilla imukaulan liitoksiin ruikkimalla. Mietin että vetääköhän ilmaa kampuran tiivisteeltä lohkojen välistä tjms. Soppa kelpaa muuten edelleen reippaasti, noin 10l/100km.

Pohtinut tuossa tuota tekniikan vaihtoa, mutta hieman epäselvää mitkä on tänä päivänä mm. iskutilavuuden muuttamisen raja, päteekö edelleen 20% muutos alkuperäiseen. Jos pätee, niin 420cc olisi suurin mahdollinen ja kelvollisen kokoisia tekniikoita hieman heikosti tarjolla. Tietysti joku 300cc 4t kone mönkijästä pakilla varustettuna olisi aika porno.
Kirjattu