R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: IC:n palotilan koko  (Luettu 647 kertaa)

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
IC:n palotilan koko
« : 26 Toukokuu, 2025, 08:37:15 »

Taannoin oli IC:n sylinterin alapinnassa vekkiä. Tuttu sorvasi sen suoraksi, mutta huoleton oli ja sorvasi vinoon. Käytin sylinterin myöhemmin porattavana taitavamman kaverin tykönä ja hän oikaisi alapinnankin. En tiedä paljonko yhteensä on otettu.

Nyt kiinnostaisi, että paljonko IC:ssä (Planeta 4:n sylinteri) on alunperin mittaa männän yläpään ja kannen tiivistepinnan välissä. Laitoin pytyn alle alumiinista korotuspalan. Tein aika paksun näppituntumalla. Kulku on huonon sorttinen isoilla kierroksilla. Johtunee siitä, että puristukset ovat varsin maltilliset. Kokeilemaan on ajatus ruveta, mutta alkuperäinen arvo olisi tässä ihan kiva opaste. Tai ainakin kokemusperusteinen lukema. Paljonks on tarpeeks, mutta missä vaiheessa liian vähän?

Ei tällä kovaa tartte päästä, mutta jos sen 85 km/h vaivatta kulkisi. Ennen kulki, nyt ei.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6635
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #1 : 26 Toukokuu, 2025, 11:31:02 »

Mullon semmonen muistikuva että mäntä on pytyn tasolla ko se on yläkuolokohdasa...alapään tiiviste mukana...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #2 : 26 Toukokuu, 2025, 13:31:59 »

Mullon semmonen muistikuva että mäntä on pytyn tasolla ko se on yläkuolokohdasa...alapään tiiviste mukana...

Pitääpäs tänään raotella kantta hiukan.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #3 : 26 Toukokuu, 2025, 18:53:07 »

Muistui mieleen, että tuossahan se on hyllyssä edellinen mäntä, johon passaa verrata. Otin mitan ja kyllä siellä reilusti oli vyllinkiä alapinnalla. Otetaan vähän pois ja kokeillaan sitten miten kulkee.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #4 : 26 Toukokuu, 2025, 21:22:41 »

Nyt taas ropeltaa komeasti. Edellisen männän mittojen mukaisesti tein ja n. 2,5mm jäi männän reunan ja sylinterin ylemmän tiivistepinnan väliin yläkuolokohdassa. 2,5 milliä oli myös otettu siivua pois sylinterin alapinnasta.

Aiemmin olin siis laittanut kaksi 1,5mm alumiinikoroketta sylinterin alle ja 0,5mm paperitiiviste joka väliin. Otin yhden alumiinin ja paperin pois.

Siksi kasasin noita korokkeita, että kuumana on pitänyt erikoisia ääniä, joiden arvelin johtuvan männän alapinnan sorvaamisesta, joka olisi johtanut järkeilyssäni nakutukseen. Ei se noilla kadonnut, mutta uuden kaasuttimen laitto sen hävitti. Oiskos väljistynyt kaasari sotkenut seokset laihaksi? Ei neulaa säätämällä toennut. Lähipäivinä tulee Ukrainasta paketti, jossa muun muassa uusi imukaula yälle isommalle kaasarille. Katotaan miten asia etenee. Parin viikon päästä tavoitteena Savon reissu.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6635
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #5 : 26 Toukokuu, 2025, 21:40:50 »

Nakutus voi tulla jos mäntä on väärin päin...oliko männän tappi keskellä...         ajele Laukaan kautta..keitellään sumpit...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #6 : 26 Toukokuu, 2025, 22:18:16 »

On se mäntä oikein päin.

Katotaan tuota kahviasiaa. Maistuishan se tietysti.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #7 : 26 Toukokuu, 2025, 23:17:12 »

Ei joutanut kokeilemaan kuin vähän tallin pihassa, mutta ajokamppeet ainakin alkaa olla jo kohdillaan.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #8 : 04 Kesäkuu, 2025, 21:23:33 »

Kiinnihän se leikkasi kun kävin koeajolla lähipäivien Savon reissua varten. Pientä naarmua vain teki, ajamalla pääsin takaisin tallille.

Melkein jo alkaa kyrpiä kun ei ole pariin vuoteen kunnolla päässyt ajelemaan. No, jatketaan roplaamista. Ei se pelkällä kaljanjuonnilla tokene.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6635
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #9 : 04 Kesäkuu, 2025, 21:33:34 »

8 satkua oli välys alypytylla ko koneen tein neljäysiin (uudemmalla 56sen koneella)  ja ei leiponu koskaan kii...orkkis valurautapyttyyn tätyy jättaa isommat välykset ko se ei päästä lämpöä ulos yhtä helposti ko uudemmat alumiiniset pytyt...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #10 : 04 Kesäkuu, 2025, 21:51:05 »

8 satkua oli välys alypytylla ko koneen tein neljäysiin (uudemmalla 56sen koneella)  ja ei leiponu koskaan kii...orkkis valurautapyttyyn tätyy jättaa isommat välykset ko se ei päästä lämpöä ulos yhtä helposti ko uudemmat alumiiniset pytyt...

Ei ole ennen leikannut minullakaan. Nyt on ollut jatkuvasti vastoinkäymisiä, vaikka huolella olen tuota tehnyt. Ei ole ollut aikoihin näin hankalaa elämä IC:n kanssa.

Tässä siis alumiinipytty, MZ:n isompi mäntä ja 0,08 välys. Huolella ja maltilla ajoin sisään 1 000 km. Kuutta kymppiä kun ajelee niin ei mitään, mutta kun kunnolla lämpenee 80-90 km/h vauhdissa, niin sivuääniä pitää. Ei heti, vaan vaatii sen kymmenkunta kilometriä 80 tai yli.

On kokeiltu montaa kaasutinta, useampaa ilmanputsaria, paksuja korotuspaloja sylinterin alla, paksua kannentiivistettä. Kansi putsattu päältä ja sisältä helvetin huolella, tiivisteet tehty huolella, eri lämpöarvon tulppia jne.

Sivuääni voi olla erillinen ongelma tähän leipomiseen verrattuna. Nostan nyt neulaa pari pykälää, uusi Kiinan K68 siis kiinni. Sitten kait se on vilkaistava ensiövedon ketjua ja niitä seutuja. Eihän tuota tiiä vaikka venynyt ketju mekastaisi.

Huomenna jatketaan, kyllä tää nyt pitäisi vihdoin saada taas kunnolla ajoon.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #11 : 05 Kesäkuu, 2025, 17:51:10 »

Kaverin kanssa ihmeteltiin leikkausjälkiä. Olivat männän sivussa. Siitä sitten juolahti mieleen, että männän ja kiertokangen välissä ei ollut tilaa sivuttaisliikkeelle ollenkaan kun sen kasasin. Ei tuota tullut silloin tajuttua, että siitä voi seurata ongelmia. Viilasin sinne hiukan tilaa, huomenna jos kävisi kokeilemassa.
Kirjattu

orhi

  • johtokunta
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 987
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #12 : 05 Kesäkuu, 2025, 19:34:14 »

Toivottavasti rupiaa toimimaan :)
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #13 : 06 Kesäkuu, 2025, 07:53:46 »

Toivottavasti rupiaa toimimaan :)

Toivotaan. Muutaman tunnin päästä pääsee kokeilemaan.

Silleen toiveikas olo, että niin helvetin montaa asiaa on jo kokeiltu, eikä mikään ole poistanut ääniä. Alkaa olla ehdokkaat jo vähissä, mutta tämä oli nyt uusi keino.

Tullut lienee auottua IC:tä riittävästi kun männän viilailuihin meni purkamisineen ja kokoamisineen reilu tunti. Tarkemmin sanottuna 1h 22min siitä kun ripustin tallilla takkini naulaan siihen kun polkaisin koneen taas käyntiin.
Kirjattu

Korhosen Mara

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 28
Vs: IC:n palotilan koko
« Vastaus #14 : 06 Kesäkuu, 2025, 15:47:27 »

Viitisenkymmentä kilometriä ajelin pääasiassa 80-90 km/h. Ei sivuääniä. Tai no, vähän jotain, mutta ei sitä puolitoista vuotta vaivannutta hirvitystä. Eikä leikannut kiinni kun oli neula pari pykälää edellistä ylempänä eli aivan ääriasennossa. Puolivälissä matkaa vaihdoin pykälän alemmas ja röpötys viiden-kuudenkympin vauhdissa hävisi.

Kait se vaan on huomenna lähdettävä Savoa kohti. Vähän hirvittää, mutta ajaa vaan.
Kirjattu