R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Oletko bropelihattu?  (Luettu 804 kertaa)

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
Oletko bropelihattu?
« : 20 Tammikuu, 2024, 01:29:50 »

Haluaisitko rakentaa oman moottoripyörän moottorin?
Olen jo muutamia vuosia kehitellyt ideaa yksinkertaisesta moottorista joka kävisi johonkin sopivaan moottoripyörän runkoon. Oma ideani on etsiä tai tehdä 10- tai 20-luvun (näköinen) runko ja siihen tehdä moottori ja mahdollisesti muutakin.
Moottori voisi olla 2- tai 4-tahtinen.  Erillisvaihteistonkin voisi tehdä tai käyttää jotain vanhaa joita on paljon liikkeellä. Esim BSA:n 3-vaihteinen. Tai tehdä remmivetoinen. Remmivetoisia "systeemejä"on monenlaisia.
Tämä idea syntyi kun valoin ja koneistin IZ L-300 ja IZ-8 moottorin lohkoja. Käytännössä koko moottorin voi tehdä itse. Tietenkin valut ja koneistukset eivät onnistu kaikilta kun tarvitsevat jonkin verran työkaluja ja osaamista. Kuitenkin jutut ovat melko helppoja.
Suuritöisin on mielestäni sylinterin tekeminen, mutta kyllä senkin voi tehdä "itse". Jonkun muun sylinterin voisi tietenkin istuttaa lohkon päälle melko helpostikin. Silloin voisi löytyä myös mäntä.
4-tahtisen kansi on myös vähän suuritöinen. Mutta tehtävissä sekin on. Ja soveltaa voi monenlaisia juttuja.
Siis kysynkin kiinnostaako ketään?
Valut onnistuu kyllä minultakin. Teen niitä lähes viikoittain. Koneistusapuakin löytyy. Teen päivittäin, välillä öisinkin. Pari kuukautta nyt on aika hektistä. Mutta jos kiinnostusta löytyy niin suunnitteluun ja visiointiinkin menee oma aikansa.
Laittakaapa tähän jatkoa jos asia kiinnostaa.
Kirjattu