fasepookista kopsattua...
Wärtsilän yrityksen autonkuljettaja Ilkka Kallisen kertomana vuodesta 1986. 🎞️
Yli kolme tonnia painanut ja yli kuusi metriä pituudeltaan GAZ Chaika eli "Gull" oli vaikuttava lisä Wärtsilän autokantaan jo vuonna 1985.
"Muistan yhä rekisterinumeron. Se oli AVV-130. Leningradissa tai Neuvostoliitossa ajettiin aina. Siellä oli erittäin arvostettu ajoneuvo. Pitää olla ministeritason ihminen saadakseen sellaisen. Saitte myös erityiskohtelua tullissa. Sinun ei koskaan tarvinnut jonottaa. Sait sillä paljon ystäviä minne ikinä menitkin. Ihmiset ottaisivat kuvia autosta rajanylityspaikoilla ja huoltoasemilla.
Etkä koskaan saanut sakkoja kun ajoit Chaikalla. Muilla autoilla ajamalla saisit runsaasti lippuja. Paikallinen tapa. Muistan, että meillä oli taukohuoneen seinällä lauta täynnä kolmen ruplan ja kuuden ruplan lippuja.
7,2 litraisella V8 moottorilla konepellin alla oli Chaikassa virtaa, kun sai sen liikkeelle. Kolminopeuksinen vaihteisto teki autosta hankalaksi: ykkösvaihteistolta kakkosvaihteelle menisi sputteroiluääniä, jos unohtaisi vähän astua kaasusta pois. Siinä oli myös älyttömän pitkä akseliväli, joka teki kääntymisestä varsin mielenkiintoisen. U-käännöksen tekeminen oli vähän treeniä.
Ei ollut halpaakaan. Hinta oli sama kuin suuri S-luokan Mersu, noin 800 000 markkaa. Luulen, että haluaisit mieluummin Mersun. Ainakin tšaika oli käsintehty. Istuimetkin matkivat luksusmersun noja. Heillä oli sama veluurikuvio. ”
Tutustu lisää historiaamme täältä:
https://www.wartsila.com/about/190/history