R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa  (Luettu 1188 kertaa)

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« : 06 Maaliskuu, 2023, 14:22:38 »

Meinaan kun hain ostolupaa tuollaiselle Neuvostoliitton 1962  navetan oven pöngälle eli 1 piippuiselle haulikolle.Ostolupa 105€,enemmän kun kyseisen aseen arvo.

Pitää käydä taas asian tiimolta"palikkatestissä"(olen siinä käynyt 6 vuotta sitten hakiessani silloin ostolupaa,toki silloinkin sain sen),sitten päälle poliisi sedän haastattelu,eikä sitä tiedä tässä vaiheessa myönnetäänkö edes lupaa  ;D.Nyt on tullut 4 vuotta aikaa viimeisista aseista ja kantoluvista mitä minulla on ollut,katsoovat onko setä tullut tuolla välillä jo seinähulluksi.

Huvittava tuo palikkatesti (200 kysymystä),siinä toistetaan eri kysymyksin itsetuhoisuutta,onko rasistinen ja tykkääkö sukellella pimeissä luolissa (kukapa sitä haluaa,ainakaan ilman sukellus laitteita) ;D ;D.
Erektio vaikeuksista ei yhtään kysymystä,eikä sukupuolisuuden poikkeavuuksista :o.

Olen omistanut 49 vuoden aikana 36 (sairauttahan se tämäkin) erilaista asetta johon kuulunut myös käsiaseita ja metsästänyt saman ajan,ilman rikkomuksia,metsästykseen tai aseisiin liittyen.

« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2023, 00:09:11 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6256
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #1 : 06 Maaliskuu, 2023, 16:41:58 »

tää on tätä päivää ko kaikenlaisia se leipä elättää...
onko tuo Tähti, serkkupojalla oli tuon näkonen ykspiippunen ja aseenkantoluvassa oli se nimi, helkkarin hyvä ja kevyt ase pyymettällä ja miksei jänisjahdissakin, aina toinen paukku etukädessä valmiina jos laski haulisuihkun ohitte pupun persauksista....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #2 : 06 Maaliskuu, 2023, 17:05:34 »

On nimenomaan Tähti,pitää olla varmistin tukin kaulalla ja tähtäimet kun kiväärissä,näitä vähenemässä määrin kaupan,Tähtiä 2 piippuisena löytyy.
Tätä Tähti haulikkoa hyvin monet tosi näädän metsästäjät suosivat.
Olin joku kesä Raumalla Luvialla ja siellä saaristossa yhden kalastajan torpassa niin siellä noita oli oikein parittain mökissä.
 
Baikalissa varmistin liipasikaaressa(muuttivat valmistusta yksinkertaisemmaksi) näitä on Suomi täynnä,torissa tarjottu 1€ ja nuorelle metsästäjälle ilmaiseksi,ainakin 2 olen rehvannut tuollaista myynti ilmoitusta.Toiset taas sitten pyytää mahdottomia,luulevat tulevansa rikkaaksi niillä.

Tämä Suomen valtio kun tuli ahneeksi tuon ostoluvan suhteen,silloin kun me Karppa oltiin nuoria niin ostoluvan hinta oli noin 10 markkaa,nyt 105€,tämä taas puolestaan rajoittaa noitten myyntiä+kaikki helvetin kuulustelut päälle,eihän tuohon enää moni nuori lähde.
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6256
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #3 : 06 Maaliskuu, 2023, 17:13:06 »

minä sain tädin miehen  haulikkoon rinnakkaisluvan ja metsästyskortin 16 vuotiaana, Nipa takasi minut vallesmannille ja se riitti pyssyyn ja metsästyskorttiin  piti ihan par iltaa koulussa istua ja koe päälle...läpi meni ja sen jäläkeen sai puput ja linnut kyytiä sekarotuisen  Rillun kanssa, ristin sen pentuna Pilluksi mutta äetee laitto hanttiin...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

ihmemies

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 60
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu, 2023, 17:42:47 »

Itse tentin metsästyskortin 1984. Silloin puhuttiin että ampumakoe tulee pakolliseksi ja jotain 7 kiekkoa kymmenestä pitäisi saada rikk,i että menisi läpi. Heti kun metsästyskortti oli taskussa (opeteltu ne pedot mustavalkokuvista silhuetin perusteella) niin ostolupa vallesmannilta. Ainut kysymys oli että onko metsästyskortti ja mihin seuraan kuulut. Näihin kun osasi vastata niin sai luvat haulikkoon ja pienoiskivääriin. Sitten jokin aika myöhemmin hain rinnakkaisluvan äijän pienoispistooliin ja sillä loukusta muutamat minkit lopetin sekä jonkin asteista tarkkuusammuntaa harrastin. Seinäjoen urheiluliikkeessä ihmettelivät kun kaverin kanssa haettiin viisituhatta panosta kerralla. Vostokit oli silloin halpoja mutta pistoolia sai siivota jatkuvasti kun vaseliinia oli niin pirusti.

Kauhulla odotan kun äijän perut pitää hoitaa ja kaapissa muistaakseni kolme haulikkoa, winsisteri, vasuri kivääri ja se pienoispistooli. Varmaan olen jo niin hullu että en niile lupia saa kun en enää ole matsästys-seuran jäsenkään...

Kirjattu
Idän Ihmeet Kohtaavat elokuussa

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu, 2023, 18:27:51 »

Kyllä uskon että saat pitkille aseille luvat,pienoispistoolin kanssa voi olla tiukkaa,taskuase jos on,silloin luvan saanti on hyvin hyvin vaikeaa jos ollenkaan.On tarpeeksi tietämistä jo 22 pistoolin eli pienoiskiväärin patruunalla toimivalle aseelle että saa luvan.Pidä pienoispistoolin rinnakkaislupa voimassa,varmasti helpottaa asiaa aikanaan.

Aseen luvat pitää myöntää vaikka ei kuulu metsästysseuraan,(periaatteessa)koska metsästystä voi harrastaa valtion mailla,maksullisella päivä ja viikkokortilla,myös eri metsästysseurat myy päivä,viikko,kausi ja vuosikorttia.Esim.täällä Kouran ja Nurmon metsästysseura.Sitä en tiedä vaaditaanko voimassa oleva metsästyskortti.Itse olen pitänyt metsästyskortin voimassa.Nykyisin metsästyskortin tenttiminen vaatii jo melkein autokouluun verrattavan tutkinnon.

Myös jos omistaa yli 5 asetta pitää olla hyväksytty asekaappi tai ainakin aselaissa niin vaaditaan,harvemmin niitä varmaan käydään tarkastamassa,jos ei muuta asiaa ilmene.

Nykyisin kun vielä pitää ase/aseet käydä näyttämässä poliisilaitoksella hankinnan jälkeen ja ase tarkastaja tarkastaa papereista ja aseesta että numerot täsmää ja varmasti on sama ase mihin lupa myönnetty.

Tuttu mies tuolla Seinäjoen poliisilaitoksella joka tarkastaa aseen,on poliisien aseseppä(ainakin vielä silloin kun joku vuosi kävin)kertoi että  suurin osa kuolinpesän aseista tuodaan poliisilaitokselle ja sulatukseen ja osa myydään Riihimäellä tai yritetään myydä poliisin pitämässä huutokaupassa.
Moni varsinkin nuori henkilö ei rupea vaivottelemaan lupien kanssa ja sitten kun niille ei ole käyttöä jos ei ole mitään metsästystaustaa.

Nämä aseasiat on poliisin harkinnassa ja miten ne haluaa asiat katsoa kunkin henkilän kohdalla,paljon jää niitten harkinnan varaan.Tietenkin ne joutuu hoitamaan perusasiat jokaisen kohdalla mitä aselaki on määrännyt niitten tehtäväksi mutta kyllä niille jää sitä oman harkinnan käyttö aika paljon.

Tuli muuten minulle soitto poliisin kansliasta, että oli kerrottu virastossa virheellisesti,soveltuvuustestiä tietokoneella ei enää tehdä,se on poistunut aselaista.Ei oiken kanslian nais virkailijatkaan ole ajantasalla mutta kuka lienee kun aselakia muutetaan jatkuvasti.

Tuossa 2015 voimassa olevaa asiaa.
http://www.aselaki.info/aselupa.html
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2023, 21:18:18 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

ihmemies

  • Iron Jäsen
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 60
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu, 2023, 20:36:26 »

Juu, metsästyskortti on voimassa ja metsästäjäliiton jäsen olen. Seuran jäsenyyden olen jättänyt vuosia sitten, kun viimeinen riistasuoritus on sorsa vuonna 1994. Seuraan toki pääsen kohtuu helpolla, kun kotomaiden metsästysoikeudet on seuralla. Joskus jossain vuosia sitten evättiin seuraan pääsyä kun kuulemma oli niin paljon pienriistan metsästäjiä seurassa. Sitten tuli joltain vanhalta isännältä irtisanomisilmoitus, johtokunta ihmetteli että mikä on. Vastasi että jos tyttärenpoika, tuleva maanomistaja ei pääse seuraan, ei seura sen tulevia maitakaan tarvitse. Aika nopeasti oli jäsenyys tullut ja vahingoksi todettu kun "väärä" nimi oli hakijalla. Elikkä isälinjalta pääsee seuraan suoraa, mutta äitilinjasta pitää olla selitys.
Joskus oli muuten Seinäjoella joku "hässäkkä" framin parkkipaikalla. Siellä oli nähty asemies ja valveutunut kansalainen oli ilmoittanut poliisille. No ennen kuin poliisi oli paikalla, niin törmäsivät mieheen poliisiaseman pihalla jolla oli filttikäärö kädessä. Mieheltä löytyi haulikko jota oli tulossa esittämään lupaa varten, mutta ei ollut tiennyt että pitää etukäteen aika varata, kun aina ennenkin on poliisiasemalle menty kun on asiaa eikä mitään etukäteen kyselty.
Ihmiset ovat vieraantuneet aseista ja niiden käytöstä, vielä muutama vuosikymmen sitten maalla oli joka toisessa talossa haulikko ja kivääri hirvensarvissa ja osalla jopa ladattuna. Eikä minun tietojen mukaan silloin ihmisiä mitenkään paljon ammuttu. Meille ainakin jo lapsina opetettiin miten aseet toimii ja opetettiin ampumaan. Isän kanssa mentiin oman seuran radalle harjoittelemaan jos halusi. Ne pojat mitä on omalle kylälle jäänyt ovat kaikki metsästysseuran hommissa mukana, toki suurin osa myös nuorisoseuran toimissa...



Kirjattu
Idän Ihmeet Kohtaavat elokuussa

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #7 : 06 Maaliskuu, 2023, 21:55:00 »

Ei sinulla ole noilla meritiillä mitään ongelmaa aselupien suhteen,tulee kun manulle illallinen.Metsänomistaja on myös herra metsästysseuran jäsenyyttä ajatellen,ei ole metsästysseuroja ilman maita.

Toista se on meikäläisellä kun ei ole maata kun kynsien alla ja toinen juttu voi olla aseluvan suhteen että ottaavat mukaan ikärasimin,sanovat pian että et sinä vaari tarvitse muuta kun leipää ja lämmintä,saa nähdä.....
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #8 : 08 Maaliskuu, 2023, 15:38:24 »

Kyllä poliisi setä katsoi vielä jotakuinkin selvä järkiseksi ja sanoi että aseenostolupa tulee postissa.Ei tarvinnut mennä edes haastatteluun,hoiti asiansa puhelimen välityksellä........kerrankin oli poliisi joka mielestäni käytti maalaisjärkeä,jätti turhat hyppyytykset pois..oikein pitää ihmetellä näitten asioiden byrokratiassa tänä herran vuotena 2023, että joskus näinkin...
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2023, 15:51:49 kirjoittanut Markku »
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6256
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #9 : 24 Maaliskuu, 2023, 10:07:28 »

repikää siitä, ikänsä veroja maksanutta ja yhteiskuntaa ylläpitänyttä  taas rangaistaan tai ainakin yritetään.... maksu...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Markku

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 693
  • Suutari-evp
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #10 : 24 Maaliskuu, 2023, 11:51:22 »

repikää siitä, ikänsä veroja maksanutta ja yhteiskuntaa ylläpitänyttä  taas rangaistaan tai ainakin yritetään.... maksu...

Kyllä ahneus on pohjaton  >:(..       ( Yksi vaihtoehto olisi kalastonhoitomaksun yläikärajan poistaminen tai korottaminen.)
90 vuotiaana ei monikaan enää tarvitse kalastella,niin kun oli väläytetlty tuota edellä mainittua....saa nähdä punnataanko tuokin esitys läpi..
Kirjattu
Kaikki muu on turhaa paitsi moottoripyöräily.

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6256
    • kyläseppä-ämcee
Vs: Kyllä minä vähän kritisoin byrokratiaa
« Vastaus #11 : 24 Maaliskuu, 2023, 11:59:23 »

onneksi pilkkiminen (vielä toistaiseksi) on jokamiehen ja naisen oikeus...olin eilen eläkeläisten pilikkikisoissa ja yli 90 v teräsrouva tuli jäälle kisaamaan kahen kepin kanssa, sai vielä kalojakin ja asistentti kanto kalavehkeet....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta