R.I.F

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Uusia alueita avattu kerhon jäsenille! Kirjautumalla pääset näkemään ne.

Kirjoittaja Aihe: vielä näitä löytyy......  (Luettu 1362 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5381
    • kyläseppä-ämcee
vielä näitä löytyy......
« : 31 Joulukuu, 2020, 16:32:45 »

Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5381
    • kyläseppä-ämcee
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #1 : 02 Tammikuu, 2021, 11:07:36 »

osta sika säkissä.....mikä lie...pitäsköhän pyörähtää kattomassa...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

VWK

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 496
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #2 : 02 Tammikuu, 2021, 11:31:15 »

osta sika säkissä.....mikä lie...pitäsköhän pyörähtää kattomassa...
Mitähän iloa ilmoittaja tuollaisesta myynti ilmoituksesta saa? jotenkin vaan tulee hieman sellainen tunne että mahdollisia ostaja kandeja pidetään vielä hölmömpinä....mutta jokainen leikkiköön leluilla mitä on annettu.
Kirjattu
Matti

Kimmo

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 224
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #3 : 02 Tammikuu, 2021, 12:00:40 »

Tuollaset oletettavasti perikunta löydöt voi olla niitä helmiä.. tai sitten ei.
Kirjattu

VWK

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 496
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #4 : 02 Tammikuu, 2021, 14:17:43 »

Tuollaset oletettavasti perikunta löydöt voi olla niitä helmiä.. tai sitten ei.
helposti se selviäis ihan kännykkä kuvalla,,jos tavarasta siis eroon haluu päästä..mutta jos kaipaa vaan juttu tai jaarittelu seuraa, niin tuollainen ilmo ja tavan lallatus päälle "soittaja on voittaja" niin sitähän löytyy... ;D
Kirjattu
Matti

orhi

  • johtokunta
  • Sr. Member
  • *
  • Viestejä: 309
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #5 : 04 Tammikuu, 2021, 17:38:49 »

ei kannata yrittää,kysees läpeesä ruosteinen pannonia ja torellakin kultakimpale. mulle tuli vaan vittuulut palakaksi.
Kirjattu

Sepe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #6 : 04 Tammikuu, 2021, 18:44:17 »

Mullahan ei ole muuta kokemusta kuin Harkoovin koneesta mutta kertokaa onko issukka niin huono laite kuin olen ymmärtänyt näiltä sivuilta....vai onko se hyvä ja luotettava?
Harkovin omistaja?
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5381
    • kyläseppä-ämcee
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #7 : 04 Tammikuu, 2021, 19:01:17 »

ongelmana on se kun iiseet on tehty 60 vauhtiin ja huonoille teille....nää hullut suomalaiset ajaa niin kovaa ko pääsee, jättää huonolle huollollekin vielä ja väittää ettei nää paskat kestä...
vapen ko laittaa, nykyaikaisen kaasarin ja  huolloista pitää huolta niin matka taittuu kaheksaa kymppiä huolletta auringonlaskuun...mun 49sillä pysty ajaan liikennevirrassa 80 aluella, se riitti mulle ja pyörä kesti hyvin....
ja kyllä orkkiskin kestää mutta malttia pitää olla ja kiire jättää kotio ko lähtee pitemmälle reissulle...

ystäväni Jasun sanoja lainatakseni: IC on neukkupyöristä paras....
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu, 2021, 19:03:38 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Pete

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 39
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #8 : 05 Tammikuu, 2021, 11:40:36 »

Mikähän kaasari olis hyvä vanhan tilalle 49:siin? Eli mikä olis toimivaksi todettu.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 5381
    • kyläseppä-ämcee
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #9 : 05 Tammikuu, 2021, 14:19:29 »

28 dellorto piikin Jammusta kävi suoraan, ei tarvinu ko säätää tyhjäkäyntiä isommalleen...
kuvia...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Motorova

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 277
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #10 : 06 Tammikuu, 2021, 20:10:06 »

Omansa on paras, siis kaasutin ja samoin sähköt.  Alkuperäiset pystyy korjaamaan jos vika tulee tien päällä.  Jos ei osaa korjata niin on aivan sama mitkä ne vehkeet ovat.  On niitä kärjettömiäkin hajonnut. Kyllä Issakan saa kulkemaan jos haluaa.  Siihen riittää vain japsi kaasari.  Kaverini lähti veljensä kanssa M56:lla Jkylästä Saarijärvelle.  Pääsivät Hirvaskankaalle kun kone leipoi tukevasti kiinni.  Oli kuulema kulkenut toista sataa 2 päällä.  Sen matkan mitä kulki.  Ko kone on mulla ja pyöräkin.  Laitoin siihen 80-luvulla aivan uuden moottorin.  Nyt mittarissa vajaat 11.000 km.  IC:n kone on "bensajäähdytteinen".

Kyllä minkä tahansa koneen saa kulkemaan jos tahtoo ja tietää mitä tekee.  Kuitenkin nuo vanhat koneet on suunniteltu erilaiseen käyttöön, erilaiseen ympäristöön ja erilaisille polttoaineille ja öljyille.
Miettikääpä vaikka 1 syl Issakan kampiakselia.  Kun kierroksia nostetaan niin miten esim männän nopeus nousee ja mitä tapahtuu niille kampiakselin massoille jotka siellä pyörii.
Omat vanhat pyöräni olen koonnut alkuperäisillä osilla.  Ja ajelen sen mukaan.  Jos tahtoo huimistella niin sitten voi ajaa jollain muulla.  Ei matka tapa, vaan vauhti

Olen varmaan kertonut sen täälläkin, mutta:  Mullahan on se M72 vuosimallia -53 jonka ostin Neuvostoliitosta Leningradin kaupungista alkuperäiseltä omistajalta, joka oli ostanut sen uutena.
Alkuperäinen kone oli laatikossa, kuluneena ja loppuun ajettuna.  Se oli korvattu K750 koneella.  90-luvun alkupuolella korjasin alkuperäisen koneen alkuperäisillä Venäjältä ostamillani osilla.  Kaikki varoittelivat, että en laittaisi venäläisiä osia.  Uhallakin ajattelin, että kun sen tekee huolella ja katsoo mitä osia valitsee(se on tärkeää) niin laitteesta saa toimivan.  Ennen vuosituhannen vaihdetta pyörällä (ja koneella) oli ajettu yli 40.000 km.  Silloin lopetin km:n laskemisen.  Sen jälkeenkin sillä on ajettu useampikin kymppi.  Vasemmalta puolelta on mennyt 2 mäntää ja 1 pytty, ihan omaa syytäni kun en huolehtinut ajoissa.  Oikealle puolelle on vaihdettu mäntä normi kulumisen takia.  Kerran on mennyt perän ratas (hammasvika) ja kerran takapyörästä boorit.  1 puola ja muutamat kärjet ja laturin hiilet.
Siinä tärkeimmät.  Öljyjä pitäisi vaihtaa useammin, mutta on tullut vain lisättyä, kun öljypohjassa on korkkitiiviste, ja se päästää välillä läpi.  Kampiakselia ei ole avattu.  Siinä on venäläiset laakerit ja tiivisteet, takapäässä huopa!  Niin ja kerran aukesi kytkimen senkkikantaruuvit ja kone lopetti pyörimisen, oma vika tämäkin, oli liianpienet lukitukset?  Vain kerran on jääty tien päälle, (Repan kanssa). Männänrengas tuli tervehtimään kantta.  Kone lopetti pyörimisen.  Oltiin tulossa Rigasta ja vaurio tuli Mäntsälässä.  Jo suomesta lähtiessä oli epäilys että männänrengas on poikki.

Kyseisellä pyörällä on ajettu kesät talvet, kelissä kuin kelissä.  Ympäri Baltiaa ja Skandinaviaa.  Matkavauhti on n. 80km/h.  Venäläisiä renkaita on mennyt melkoinen nippu.

IC:n kaasaria vaihtaessa kannattaa katsoa myös neulan leikkaus.  Sillä on suuri merkitys kun luisti on ylhäällä, siis kovaa ajettaessa.  Kaasariin riittävän isot suuttimet ja ei saa säätää liian laihalle.  Myös männän välykset on oltava suuremmat kuin länsimaisissa vehkeissä.  Valurautapytty laajenee ja supistuu eri lailla kuin alumiini.  Itse laittaisin 49:iin sellaisen kaasarin jonka saa hyvin kiinni ja vähän isomman kuin alkuoeräinen pytyn reikä on.  Siitä sitten säätämään.  Ensin jonkinlainen tyhjäkäynti jotta säädöt alkavat näkymään.  Sitten eri kierroslukualueilla.  Vaihdellen polttoaineen pintaa, suuttimia ja neulaa, ilman saantia jne.

P.S. Karppa voi siirtää tämän pois täältä markkina sivulta jos haluaa.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2021, 20:21:51 kirjoittanut Motorova »
Kirjattu

Pete

  • Iron Jäsen
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 39
Vs: vielä näitä löytyy......
« Vastaus #11 : 07 Tammikuu, 2021, 07:51:15 »

Itse vähän kahden vaiheilla tuon kaasarin vaihdon kanssa, myös vapea suunnitellut, mutta se on totta että noita alkuperäisiä sähkölaitteita kyllä korjailee vaikka tienpäällä. Tarkoitus olisi kuitenkin pitää mahdollisimman alkuperäisenä pieniä ulkoisia muutoksia lukuunottamatta. Toisaalta kun vanhat osat kunnostaisi ja kävisi läpi niin eiköhän tuolla ic:llä arvaa pidempääkin reissua heittää vaikka vanhaa tekniikkaa olisikin?
Kirjattu