? =Runko
?? =
= moottori
Joka tehtaalla oli oma numerointi systeemi. Vanhemmissa esim M-72 oli mm moottorin numeroinnista luettavissa valmistuskuukausi ja -vuosi. Sama logiikka vain eri "koodilla" oli vaihteistossa, perässä ja sivuvaunun rungossa. Käytännössä poikkeuksetta nämä ovat menneet sekaisin osin jo tehtaalla. Saatika sen jälkeen.
Vanhemmissa Issakoissahan on taas se kirjain koodi josta on ollut "puhetta" täällälin?
Tuo Karpan viittaama numerointi ei pidä paikkansa mun pyörän kohdalla. Tiedän sen siitä, koska olen ostanut oman pyöräni (vm -53) sen uutena ostaneelta jo lämpimään Siperiaan siirtyneeltä kaverilta Neuvostoliitosta, Leningradin kaupungista. Pyörään tuli mukaan kaikki paperit, jopa takuutodistus. Papereissa oli kaikki numerot: moottori, runko, vaihteisto, perä, sivuvaunun runko.
Kaikki täsmäsivät.
Olennaista on myös se, ettei ainakaan vanhemmissa tiedoissa mainittu ollenkaan että ko pyöriä olisi valmistettu Kievissä. Minun on ainakin papereiden ja leimojen mukaan. Pumaskassa (
) siis papereissa on maininta tästä. Ehkä se oli aikanaan salaista tietoa
.