Russian Iron Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Russian Iron Finland on saanut uusia yhteistyökumppaneita!

Kirjoittaja Aihe: IC:n sähköistyskysymys/kaasutin  (Luettu 488 kertaa)

arska

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 123
IC:n sähköistyskysymys/kaasutin
« : 05 Kesäkuu, 2020, 18:04:59 »

IC käy ja kukkuu, seuraavaksi tarttis saada valot pelaamaan, sähköistysohje on minulle hiukan liian yleispiirteinen erityisesti ohjaustankoon kiinnitetyn katkaisijan osalta. Katkaisijasta lähtee kaavion mukaan neljä johtoa: kaksi menee etuvalolle, yksi äänimerkille ja yksi releelle. Kertokaa viisaammat, mikä johto kytketään mihinkin
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2021, 13:46:12 kirjoittanut karppa »
Kirjattu

Patse54

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1149
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu, 2020, 18:28:06 »

Olispa sähköpiurustus vähä enemmän 🤔näkyvissä ja oikeinpäin niin pystyis auttamaan paremmin.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4451
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu, 2020, 18:28:19 »

tuohon katkaisijaan pitäisi tulla suora virta, mittaamalla löydät sille nastan, ja saat valittua nastan lyhyille, pitkille ja töötille... onko katkaisjan toisella puolella painonappi, jos on niin sen lähtö löytyy helposti...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4451
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #3 : 05 Kesäkuu, 2020, 18:36:42 »

tuossa sähkökuva...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Patse54

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1149
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #4 : 05 Kesäkuu, 2020, 18:40:46 »

No tolla kuvalla Arska saa kytkennät selväksi ja valot toimimaan.
Kirjattu

arska

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #5 : 05 Kesäkuu, 2020, 20:14:43 »

Rautalankamallia edelleen kaivaten:Mustassa pakeliittikytkimessä on kuusi johdon paikkaa ja tuo vivun päällä oleva pyöreä nasta. Viimeksi mainittu kytkee äänimerkin kun kannen mustaa nappia painaa. Näin oletan. Vasemman puolimmaiselle en ole löytänyt mitään roolia (vipu ei käänny sinne asti). Seuraavat kolme mielestäni liittyvät pitkiin ja lyhyisiin valoihin, mutta mikä tehtävä on kahdella seuraavalla? Vipu ei käänny enää myöskään tuon viimeisen kohtaan.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4451
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #6 : 05 Kesäkuu, 2020, 20:38:54 »

vivun nastaan tulee jatkuva virta, yleismittarilla piippauksella löytyy nasta mikä on yhdeydessä siihen, se nasta ja tööttinappula pohjassa pitäs kanssa piipata, valot on loput kaks nastaa...ehkä, olis kiva päästä mittaan...
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Patse54

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1149
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #7 : 05 Kesäkuu, 2020, 23:15:33 »

 Itte käytän merkki lamppua sillä on helppo kattoo mihin tulee virtaa ku lamppu palaa. Tää käy 6-12v.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4451
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #8 : 06 Kesäkuu, 2020, 08:33:55 »

tuo on hyvä valmiille vehkeille mutta ko tutkii virrattomia virtalukkoja, käsikontrolleja tai muita sähkövempeleitä niin yleismittarin piippari on ehdoton....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Patse54

  • Iron Jäsen
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1149
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #9 : 06 Kesäkuu, 2020, 11:52:01 »

Joo mutta täähän ic on käyvä malli joten virtaa on? Jollen väärin ymmärtänyt.
Yleismittarin piippaa huutaa helposti pienestäkin mutta samassa kohdassa ei polttimot välttämättä sytykkään.
Näin kävi mulle esim kun peräkärryn kytkentöjä tutkin mittarilla sai kierron jotain kautta, lampulla näki heti syttyykö eikä tullu kiertoja.
Jos oikein mittarilla mittailee tarvis käyttää oomi puolta mutta jossei hallitse mittaria kantsii käyttää valollista sähkö kynää tms vastaavaa...
Kirjattu

arska

  • johtokunta
  • Full Member
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #10 : 06 Kesäkuu, 2020, 13:59:00 »

Kiitoksia "myötäelämisestä". Nyt toimii edessä ja takana. Vastaisen varalle, jos joku ähkäilee saman probleemin kimpussa, niin katkaisijakuva tuolta ylhäältä osviitaksi ja näin se menee: oikealla oleva nasta on äänimerkki, seuraava on virta, kaksi seuraavaa etuvalot, tuo viimenen on viraton. Nopeusmittarin valo tulee releeltä asti samoin kuin perävalo.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4451
    • kyläseppä-ämcee
Vs: IC:n sähköistyskysymys
« Vastaus #11 : 07 Tammikuu, 2021, 13:43:48 »

Motorova:

Omansa on paras, siis kaasutin ja samoin sähköt.  Alkuperäiset pystyy korjaamaan jos vika tulee tien päällä.  Jos ei osaa korjata niin on aivan sama mitkä ne vehkeet ovat.  On niitä kärjettömiäkin hajonnut. Kyllä Issakan saa kulkemaan jos haluaa.  Siihen riittää vain japsi kaasari.  Kaverini lähti veljensä kanssa M56:lla Jkylästä Saarijärvelle.  Pääsivät Hirvaskankaalle kun kone leipoi tukevasti kiinni.  Oli kuulema kulkenut toista sataa 2 päällä.  Sen matkan mitä kulki.  Ko kone on mulla ja pyöräkin.  Laitoin siihen 80-luvulla aivan uuden moottorin.  Nyt mittarissa vajaat 11.000 km.  IC:n kone on "bensajäähdytteinen".

Kyllä minkä tahansa koneen saa kulkemaan jos tahtoo ja tietää mitä tekee.  Kuitenkin nuo vanhat koneet on suunniteltu erilaiseen käyttöön, erilaiseen ympäristöön ja erilaisille polttoaineille ja öljyille.
Miettikääpä vaikka 1 syl Issakan kampiakselia.  Kun kierroksia nostetaan niin miten esim männän nopeus nousee ja mitä tapahtuu niille kampiakselin massoille jotka siellä pyörii.
Omat vanhat pyöräni olen koonnut alkuperäisillä osilla.  Ja ajelen sen mukaan.  Jos tahtoo huimistella niin sitten voi ajaa jollain muulla.  Ei matka tapa, vaan vauhti

Olen varmaan kertonut sen täälläkin, mutta:  Mullahan on se M72 vuosimallia -53 jonka ostin Neuvostoliitosta Leningradin kaupungista alkuperäiseltä omistajalta, joka oli ostanut sen uutena.
Alkuperäinen kone oli laatikossa, kuluneena ja loppuun ajettuna.  Se oli korvattu K750 koneella.  90-luvun alkupuolella korjasin alkuperäisen koneen alkuperäisillä Venäjältä ostamillani osilla.  Kaikki varoittelivat, että en laittaisi venäläisiä osia.  Uhallakin ajattelin, että kun sen tekee huolella ja katsoo mitä osia valitsee(se on tärkeää) niin laitteesta saa toimivan.  Ennen vuosituhannen vaihdetta pyörällä (ja koneella) oli ajettu yli 40.000 km.  Silloin lopetin km:n laskemisen.  Sen jälkeenkin sillä on ajettu useampikin kymppi.  Vasemmalta puolelta on mennyt 2 mäntää ja 1 pytty, ihan omaa syytäni kun en huolehtinut ajoissa.  Oikealle puolelle on vaihdettu mäntä normi kulumisen takia.  Kerran on mennyt perän ratas (hammasvika) ja kerran takapyörästä boorit.  1 puola ja muutamat kärjet ja laturin hiilet.
Siinä tärkeimmät.  Öljyjä pitäisi vaihtaa useammin, mutta on tullut vain lisättyä, kun öljypohjassa on korkkitiiviste, ja se päästää välillä läpi.  Kampiakselia ei ole avattu.  Siinä on venäläiset laakerit ja tiivisteet, takapäässä huopa!  Niin ja kerran aukesi kytkimen senkkikantaruuvit ja kone lopetti pyörimisen, oma vika tämäkin, oli liianpienet lukitukset?  Vain kerran on jääty tien päälle, (Repan kanssa). Männänrengas tuli tervehtimään kantta.  Kone lopetti pyörimisen.  Oltiin tulossa Rigasta ja vaurio tuli Mäntsälässä.  Jo suomesta lähtiessä oli epäilys että männänrengas on poikki.

Kyseisellä pyörällä on ajettu kesät talvet, kelissä kuin kelissä.  Ympäri Baltiaa ja Skandinaviaa.  Matkavauhti on n. 80km/h.  Venäläisiä renkaita on mennyt melkoinen nippu.

IC:n kaasaria vaihtaessa kannattaa katsoa myös neulan leikkaus.  Sillä on suuri merkitys kun luisti on ylhäällä, siis kovaa ajettaessa.  Kaasariin riittävän isot suuttimet ja ei saa säätää liian laihalle.  Myös männän välykset on oltava suuremmat kuin länsimaisissa vehkeissä.  Valurautapytty laajenee ja supistuu eri lailla kuin alumiini.  Itse laittaisin 49:iin sellaisen kaasarin jonka saa hyvin kiinni ja vähän isomman kuin alkuoeräinen pytyn reikä on.  Siitä sitten säätämään.  Ensin jonkinlainen tyhjäkäynti jotta säädöt alkavat näkymään.  Sitten eri kierroslukualueilla.  Vaihdellen polttoaineen pintaa, suuttimia ja neulaa, ilman saantia jne.

« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2021, 13:45:24 kirjoittanut karppa »
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta