R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kerhotuotekauppa on avattu! https://russianironfinland.fi/kauppa/

Kirjoittaja Aihe: MMAF  (Luettu 1735 kertaa)

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6251
    • kyläseppä-ämcee
MMAF
« : 04 Syyskuu, 2023, 09:09:36 »

nyt testit alakaa tauon jälkeen....MMAF:n sivuilta kopsattu:

Nyt kun uhkaavasti näyttää siltä, että MMAF Testing Oy:n testiluvat on pikapuoliin kunnossa, niin otetaan alustava kysely testiä tarvitsevista.
Eli jos sinulla on pyörä jonka haluat tuoda käsittely- tai jarrukokeeseen, ilmoita siitä suoraan testipiällikkö Nasselle joko soittamalla 041 7528268 klo 17 jälkeen tai whatsapp/messenger. Tai sitten sähköpostilla nasse.kauppinen@hotmail.com. Mainitse viestissä testattava pyörä sekä oma puhelinnumerosi/paikkakuntasi.
Testipäivä/päivät pyritään järjestämään vielä syyskuun aikana jonain viikonloppuna, riippuen testiä tarvitsevien laitteiden määrästä. Paikkana tod.näk. Räyskälän lentokenttä.
Tämä siis vain alustava ilmottautuminen/tiedustelu. Kartoitetaan tällä pyörien määrää, se kun vaikuttaa myös testin hintaan.
Testien hinnat ilmoitetaan pikapuoliin kulurakenteen varmistuttua.
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

Teemu

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 687
Vs: MMAF
« Vastaus #1 : 07 Syyskuu, 2023, 18:10:07 »

Tämän päivän uutisia aiheeseen:


Nyt on sitten lupahommat maalissa! Virallinen lehdistötiedote ohessa:

MMAF tiedote, syyskuu 2023

Moottoripyörien rakentelijat eivät ole pariin vuoteen saaneet pyöriään aina rekisteröinti- ja muutoskatsastettua testaustoiminnan puuttumisen vuoksi. Nyt tuo ”kuiva kausi” vihdoin päättyy, kun Traficom on 5.9.2023 hyväksynyt MMAF Testing Oy:n hyväksytyksi asiantuntijaksi moottoripyörien jarrujen ja ohjattavuuden testauksiin.

MMAF Testing Oy on moottoripyörien rakentelun edunvalvontajärjestön Modified Motorcycle Associationin (MMAF) omistama yritys ja sen tavoitteena on tuottaa moottoripyörien rakentelijoille lainsäädännön edellyttämiä testauspalveluita, joiden avulla rakennetut ja omavalmisteiset moottoripyörät saadaan rekisteröinti- ja muutoskatsastettua.

MMAF Testing Oy käynnistää testaustoiminnan syyskuussa 2023 ja tulee järjestämään testauspäiviä ympäri Suomea.
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6251
    • kyläseppä-ämcee
Vs: MMAF
« Vastaus #2 : 05 Lokakuu, 2023, 21:37:48 »

Jarrutesti vaaditaan jos:
- pyörään vaihdetaan jousitustyypiltään erilainen keula. Eli teleskooppi->springer. Tai toisinpäin.
- jos rengaskokoa(vannetta) kasvatetaan yli 15% alkuperäisestä. Jos kasvattaa jarrulevyn halkaisijaa samassa suhteessa, testiä ei tarvita.
- Yksittäin tuodut ilman abs-järjestelmää varustetut moottoripyörät.
Jäykkäperämuutos ei tarvi testiä, muutoskatsastus riittää.
Käsittelykoe vaaditaan:
- Omavalmisteet.
- Triket ja sivuvaunulliset, koska ajoneuvoluokka vaihtuu L3e->L5e       
   L4e.
- Rakennetut laitteet joiden akseliväli on yli 2m.
- Baggerit ja muut, joiden keulakulman kokonaisaste ylittää 47ast.
Jarrutestiin kuuluu:
- Jarrutus etujarrulla 60km/h kaksi kertaa.
- Takajarrulla sama.
- Yhteisjarrutus 100km/h kaksi kertaa.
Etu- ja takajarrujen hidastuvuus tulee olla väh. 2,9m/s2, yhteisjarrutus 5,8m/s2. Hidastuvuus todennetaan gps-mittalaitteella.
Ja nyt tämä nykyinen vaatimus jonka mukaan mennään:
Tämän jälkeen lasketaan laskentakaavalla 100km/h hidastuvuus täydellä kokonaispainolla. Jos laskentakaavan tulos alittaa 5,8m/s2, kuormataan pyörä rekisteriotteessa tms. mainittuun kokonaispainoon ja suoritetaan uusi testi yhteisjarrutuksena 100km/h kaksi kertaa. Testin tulos pitää olla väh. 5,8m/s2.
Tämän jälkeen suoritetaan jarrujen häipymistesti. Siinä pyörällä ajetaan 10 yhteisjarrutusta 100km/h nopeudesta, max. 1km matkalla. Häipymistesti pelkällä kuskilla, ei lisäpainoja.
Kaikki jarrutukset pitää olla väh. 3,0m/s2, viimeisen jarrutuksen hidastuvuus tulee olla väh. 60% jarrutestin tuloksesta.
Käsittelykoe:
- Jarrutesti sekä:
- Vapaa koeajo 1-120km/h. Pyörän pitää olla helposti hallittavissa         ilman venkoilua tai pompotusta mihinkään suuntaan.
- Kääntyvyys 90ast 2,5m levyisellä radalla.
- Väistökoe 2,5m leveällä, 34m matkalla 7m väisto n. 30km/h niin, ettei pyörän kiinteät osat osu maahan.
- Mittaukset: Akseliväli, etujättö, maavara, kallistuskorkeus, kallistusleveys.
Kaikki pyörät punnitaan testaustilanteessa.
Sanomattakin selvää, että jos tuot pyörän, missä on vanhat kuluneet renkaat tai jotain ihme patentteja, ei testiä ruveta edes tekemään.
Jos tästä asiasta tms. rakenteluhommista on kysymyksiä, voi tähän alle kommentteihin laitella.
Tai sitten laittaa viestiä nasse.kauppinen@hotmail.com tai soittaa/whatsapp 041 7528268, vastaan kun muilta kiireiltä kerkiän. Talkoohomminahan tätä hallinnointia kuitenkin tehdään.
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta

orhi

  • johtokunta
  • Hero Member
  • *
  • Viestejä: 729
Vs: MMAF
« Vastaus #3 : 06 Lokakuu, 2023, 13:04:26 »

Jäykkäperä muutos ei tarvitse testiä  :).
Kirjattu

neepperi

  • Iron Jäsen
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 325
Vs: MMAF
« Vastaus #4 : 06 Lokakuu, 2023, 15:06:03 »

Keulan vaihto erityyppiseen, moni haluaa sprinkelikeulan, enää ei vaihto ookkaan niin helppoo.

 "Yksittäin tuodut ilman abs-järjestelmää varustetut moottoripyörät."
Tarkoittaako tuo että tuot vanhan moottoripyörän ulkomailta ja jos ei oo ABS niin testiin?
Kirjattu

karppa

  • peltiseppä-evp
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 6251
    • kyläseppä-ämcee
Vs: MMAF
« Vastaus #5 : 06 Lokakuu, 2023, 17:43:27 »

ei kait sitten ko pyörämalli on tyypitetty Suomeen....
jäykkäperä vaatii aina muutoskatsastuksen, onneksi ei enää testiä....
Kirjattu
kyläseppä kylymästä pajasta