Jos nyt puhutaan vw kaasarista?
Sähköryypyn saa säädettyä niin että se on melkein pois koko ajan eli käännetään sitä kolmella ruuvilla olevaa koteloa (johon tulee se 12V virta) niin että sulkuläpän sulkuvoima on ihan olematon. Tai sitten avataan sen läppäakselin ruuvit(2 kpl) ja vedetään se sulkuläppä kokonaan pois! silloin saadaan nopea joutokäynti kylmälle koneelle joka sitten automaattisesti poistuu, hienoa!Mutta jos koneessa on sähköryyppy ON SE OLTAVA KYTKETTYNÄ 12V samaan sähköön kun puolan + virta , vaikka läppä olisi irroitettukin!!!!! samoin kun solenoidityyppinen tyhjäkäyntisuutin on oltava samassa syötössä kun ryypyn 12V!!hieman mallista riippuen , perussäätönä on se että nopean joutokäynnin ruuvi (se hienokierteinem joka päittää siihen ryypyn nopean joutokäynnin portaikkoon)
säädetään niin että kun nopeajoutokäynti kaari on kokonaan kääntynyt pois (siis ryyppy pois asentoon ) ruuvi juuri ja juuri koskettaa kaarta, eli sillä ruuvilla ei säädetä tyhjäkäyntiä vaan nopeaa joutokäyntiä ryypylle.JOS kaasuttimen seosruuvin vieressä on isompi säätöruuvi(bybass ruuvi) niin sillä säädetään tyhjäkäynti (ruuvia auki käyntinopeutuu/kiinni hidastuu) seosruuvia kiinnipäin kunnes käynti alkaa heiketä ja bybass ruuvilla tasataan taas käynti sopivaksi , ja taas seosruuvilla nopein/paras käynti ja bybassilla käyntinopeus sopivaksi jne... Siinä voi olla tyhjäkäyntisuutin joko tavan "kova suutin" tai sähkötoiminen(solenoidi) suutin, molemmat on samalla karalla eli sähköisen tilalle voi vaihtaa kovan suuttimen. Tyhjäkäyntisuutin oikein säädetyssä kaasuttimessa on luokkaa 45..55 . Pääsuutin on kokoa 120..135 uralin koneessa varmaan lähempänä 120..125 kokoa. Polttoaineen pintaa säädetään neulaventtiilin alle laitetuilla kupariprikoilla. Yleisesti, kun kaasutin toimii tyhjäkäynnillä niin kaasuttimen läppä on käytännössä joko ihan kiinni (bybass ruuvi) tai ihan 0.1..0.3 mm raollaan ja kun kaasuttimen sisään katsoo , niin kaasuttimen sisällä(kurkussa) ei saa näkyä yhtään polttoaineen suihtutusta(sumua) vaan kaikki polttoaine tulee tyhjäkäyntipiirin kautta. Jos kaasuttimen läpälle näyttää tipahtelevan pisaroita pensaa, on bensanpinta jo liian korkea, jos polttoainetta sumuaa jo kurkusta, on läpän asento säädetty liian suureksi ja/tai polttoaineen pintaa ei neulaventtiili pysty sulkemaan..jos tiputtaa tai sumuaa kurkusta tyhjäkäynnillä on polttoaineen paine liian suuri, neulaventtiili säädetty liian ylös, tai läppä säädetty liian isolle ilmavälille, ja silloin on turha jatkaa ennen kun tämä asia on kunnossa. Tyhjäkäyntikanava saattaa olla tukossa..tyhjäkäyntisuutin /solenoidi pois ja reiästä paineilmaa samalla hieman kaasua raottaen, pahimmissa tapauksissa tyhjäkäyntiruuvi pois (laske kierrokset kiinniasennosta ennen kuin poistat ja varo että mahdolliset 0.renkaat ja prikat ei lennä mäkeen) ja paina paineilmaa tyhjäkäyntisuuttimen kanavaan. Suuttimia löytyy täältä ja melkein joka paikasta, mutta lähtökohtaisesti suuttimen pitää olla jotenkin aivan poskettomasti pielessä että kaasutin ei toimisi paikallan käytäen suht. hyvin. Suutinkalvaimia voi käyttää, mutta niitä on lähinnä apua kun on paljon suuttimia jo varastossa joista voi hienosäätää tarvittaessa sopivan , ja silloinkin pitää olla suutintulkki myös, koska kalvain tekee vaikka 0.3mm----0.7 mm suutimen riippuen kuinka syvään kalvaa..vaatii siis paljon suutimia ja suutin reikätulkin jotta siitä olisi hyötyä. Mutta luulen että perus säätöasiat on nyt vaan hukassa. laita kuva siitä kaasarista, säätöruuveista . kaasarinkoosta/kurkunkoosta jne.