Kyllä tuo ison kiven tai lohkon/kannen hankaaminen tuo ainakin hien pintaan. Osa näyttää melko painaviltakin. Tuo on siis sitä perinteistä manuaalihiontaa. Kumpi on menetelmänä tehokkaampaa, kiven vai lohkon/kannen liikuttaminen? Myllyn kivellä tai reikäkivellä hinkkaaminen voi olla hupaa sormille tottumattomalta.
Poikien mopon viritys on perinteisesti onnistunut jos teho on pudonnut alle 30%. Meilläpäin käytettiin lasin paloja. Jos ei ollut, niin löytyi kiviä, ja taas oli lasin paloja vesihiomapaperin alla.
Kyllä moottorivene lähtee hinaamalla käyntiin. On ihan omakohtaisia kokemuksia. Päijänteellä hinailtiin useamminkin konevikaisia ja varsinkin polttoaineensa loppuun ajaneita rantaan. Kerran 80-luvulla otettiin Ristiselän maisemista hinaukseen vanhempi herra keskimoottoriveneensä kanssa, oli vielä sama matka --Jyväskylään. Suunniteltiin vetävämme mies ja vene omaan laituriinsa.
Vanha perinteinen vene jollain bensa/petrooli koneella. Kohti Jyväskylää tultiin. Eihän se puuvene meidän perässä tuntunut missään. Perinteinen matkavauhti oli n.10 kn. Jossain vaiheessa yksi kaveri peräkannelta tuli sanomaan, että ko vene on lähes rinnalla ja köysi vapaana meidän perässä. Oltiin Lehtisaaren kohdalla. Höllättiin vauhtia ja vedettiin köysi sisään. Hinattava vene ajoi kupeeseen kiinni ja kertoi moottorinsa lähteneen itsestään käyntiin. Oli unohtanut vaihteen päälle moottorin sammuessa. Oli sammunut petroolilla eikä ollut saanut sitä käyntiin käsin. Oisko ollut vesipisara tai roska polttoaineessa. Oli ilmeisesti vaihtanut sitten bensalle ja potkuri oli hiljakseltaan pyörittänyt konetta ja alkanut saamaan bensaa ja oli tullut ratkaiseva kipinä. Kyllä herrakin oli ihmeissään. Kokenut ja tunnettu Päijänteen kulkija.
Että näin. Ja tämä on kyllä tosi.