Russian Iron Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Uusia alueita avattu kerhon jäsenille! Kirjautumalla pääset näkemään ne.

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : 16 Helmikuu, 2019, 22:17:05  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Arsti vaan.
imusarjan lämmitin..tienpuolen pakokäyrältä putkella ja kuumuutta kestävällä letkulla tuohon potikkaan,ojan puolelta takas kierto pakokäyrään..kai tuosta kuvasta jottain selvää saa. ..pakosarjaan vissiinkin teen vielä pienen laatikon mistä lämmintä ilmaa letkulla/putkella/jollain tälläsellä lämpöjä kestävällä,ilmanputsarinkoteloon saapi tarvittaessa..katotaan mihin ratkasuun päätyy..

 2 
 : 16 Helmikuu, 2019, 22:11:18  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Arsti vaan.
...alaputket menee etu "spoilerin" läpitte suojaan vielä,kunhan tässä saa sen alulle.

 3 
 : 16 Helmikuu, 2019, 20:56:09  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Arsti vaan.
"Pukinsarvi" pelti..tai paremminkin rauta sarja lähes valmis ja suorat putket,ei mitään ahistuksia välille,aijon kokkeila semmosta että loppu pätkiin änkäis löijätyn kupariputken pätkät,jotain 20cm pitkät,jos tuo vielä pehmentäs ääntä,nokkeentuuhan se putkisto muutennii noppeesti näissä vehkeissä,mutta kokkeillaan,ei tuossa menetä kun pätkät kuparia ja jokusen popniitin millä ulkoputkeen kiinni tulee..jos tuo vielä resonoi niin tarjoon pullakahavit kaikille!

 4 
 : 16 Helmikuu, 2019, 20:54:01  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Arsti vaan.
NYT tul hyvä tietopaketti,kiitos kovasti! :)

 5 
 : 16 Helmikuu, 2019, 20:17:58  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Patse54
Tässä vähän tietoa ...

käsittelee miten esim. maalatun alumiiniosan saa muutettua lähes peilikirkkaaksi kiiltäväksi osaksi.

Ensin maalit on saatava pois jollain keinolla, joita pääosin on:

Hiominen
Raastaminen
Maalinpoistoaineet.
Hiominen on yleensä työläs tapa saada maalit pois, mutta jos ylimääräistä aikaa löytyy niin mikäs siinä. Maalinpoistoaineita on monenlaisia, jotkut parempia ja jotkut tehottomampia. Erittäin tehokas aine on esim. värisilmästä saatava Nitro Mors, joka vie maalit mennessään, mutta myös ihon joten kannattaa uskoa sitä purkin kyljessä lukevaa tekstiä "käytä suojahanskoja".

Kun maalit on saatu keinolla tai toisella pois, on aika tasoittaa alumiinipinta. Yleensä siinä on naarmuja tai valujälkiä sun muita epätasaisuuksia jotka pitää saada pois. Kun hionta aloitetaan on ensin todettava kuinka naarmuinen ja rosoinen alumiinipinta on kyseessä, eli mitä rosoisempi sen karkeampi paperi alkuun että tapahtuukin jotain. Suositeltavat karkeudet ovat:

120
240
400
800
1000
1200
(1600)
Paperin tulee olla vesihiomapaperia ja hionnan on tapahduttava runsaan veden alla, koska kuivana tulee isoja naarmuja helposti. Pohjahionta, eli se jolla hiotaan epätasaisuudet pois vie kaikkein eniten aikaa. Kun kaikki naarmut ovat poissa niin on aika siirtyä hienomman paperin seuraan, jolla hiotaan karkeamman paperin jättämät jäljet pois ja niin edelleen. Kun koko koppa on hiottu 1200 tasolle on osa vielä mattapintainen.


Metal Polish Kiilloitusaine
Sitten alkaa hauskin osio jossa todella tapahtuu. Etsitään iso kangas/kiillotuslaikka porakoneeseen. Ensin hiomatahnaa, kovat kierrokset, painetta ja jurrutusta, pinta kirkastuu nopeasti. Hiomatahna ja -laikka vastaavat jotain 2000-3000 hiomapaperia ja kun hioma-aineella on jurrutettu tarpeeksi laitetaan laikkaan varsinaista kiillotusainetta (esim. Autoglym Metal Polish, kallista mutta todella loistavaa ainetta) ja annetaan palaa, jolloin pinta kirkastuu vielä hieman.

Osa kiiltää nyt, mutta se täytyy vielä suojata jotenkin tummumiselta ja hapettumiselta. Kaikkihan tietysti tietävät että alumiini ja happi yhdessä tekevät rumaa jälkeä. Jos pinnan lakkaa siitä lähtee kiilto, eli vaihtoehdoksi jää esimerkiksi kovavahat. Vahapinnan joutuu uusimaan jotakuinkin 3kk välein, yleensä riippuen kuinka likaisissa olosuhteissa liikutaan. Osat kuitenkin tummuvat ja muuttuvat hieman mattapintaisiksi ajan kanssa, mutta niiden ehostamiseen riittää pelkästään tuo kangaslaikalla vedettävä vaihe.

Kannattaa muistaa että mitä paremmin hiomavaiheen toteuttaa, sen parempi on myös lopputulos.

Maalien poisto hiomalla tai maalinpoistoaineella
Hiomapaperit karkeasta hienoon
Kangaslaikkaan hiomatahnaa
Kangaslaikkaan kiillotusainetta
Kovavahaa päälle




 

 6 
 : 16 Helmikuu, 2019, 16:48:31  
Aloittaja karppa - Uusin viesti kirjoittanut karppa
mielenkiintoinen sivusto Venäjältä, kuvia voi kattella jos ei kieltä ymmärrä...

 7 
 : 16 Helmikuu, 2019, 15:50:03  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Motorova
Pronssia saa valmiina aihioina ja kankena.  Itse tekemällä  saa mitä haluaa ja mittojen mukaan.  Jos itse tekee niin kannattaa tutkia tarkkaan mitä aine on.  Alumiinipronssi voi olla välillä niin kovaa ettei esimerkiksi pikateräs terät pysty.  Eräs paikka teki tilauksesta eräälle polttoainesuuttimia (pronssia).  Ei niitä pystynyt oiken koneistamaan kun olivat niin kovia ja oli sattumia.  Pronssi kuuluu kuparimetalleihin ja on siis seos.  Niitä on standartisoituja seoksia ja  rajaton märä niitä muita.  Punametalli jota usein pidetään hyvänä laakeripronssina on tinapronssia.  Niiden ero on häilyvä.  Lisäämällä lyijyä saadaan siitä helpommin koneistettavaa=lastuuntuu paremmin. Jne.
Venttiilin kumeja mielestäni noissa ei tarvi, asia on tietenkin toinen jos haluaa hifistellä.  Samoin venttiilin ohjurista voi katkaista ylimääräisen kanavan puolelta. 
Juurikin noin se tehdään kuten veli VWK kertoi.
Jos nyt joku haluaa niin voin tehdä pronssista hyvinkin eksoottisen seoksen.  Joskus tulee ihan vahingossakin.  Ja kyllähän valurauta ohjurikin on ihan jees.  Joku tykkää tyttärestä ja joku jopa sen äidistä.
Ja jos tarvetta niin löytyy kaikki työkalut kansien koneistukseen.  Tullut tehtyä kaikenlaisia virityksiä 2,3 ja 4-pyöräisiin kilvanajohärveleihin.  On myös venttiilin seetien hiomakone kivillä.

Tuossa  kuvassa jokainen mäntä tuottaa n 70hp. Halkaisija 92.8mm.  Venttiilit oli muistaakseni 52 ja 37 mm.  Aika tarkkaan sai laskea ja mitoittaa että mahtuivat.  Mäntään tehtiin tilat lautasille + varmuusväli ja viisteet.
Toinen kuva.  Nyt sepityksessä oleva Triumph TR7 imusarja.
Kolmas kuva: En malttanut olla laittamatta.  Toveri rukoilemassa mutterimekkaan päin.

 8 
 : 16 Helmikuu, 2019, 14:44:00  
Aloittaja karppa - Uusin viesti kirjoittanut karppa
vanha nostalginen Pobedan äänitorvi löyty kaverin hyllystä..on ni paha ääni että Vileenikin kääntys mausoleumissaaan...

 9 
 : 16 Helmikuu, 2019, 14:41:24  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut karppa
nyt ei pysty auttamaan kun vierastan kromia ja liikaa kiiltoa yleensäkin....

 10 
 : 16 Helmikuu, 2019, 12:17:54  
Aloittaja Arsti vaan. - Uusin viesti kirjoittanut Arsti vaan.
Rättilaikalla aikonaan ajelin koneen "suonet" poikkeen ja jyräilin muutenkin sitä virtaviimasemmaksi,ihan kivan kiillon sai silläkin,mutta lissäähän sitä tietty aina haluaa. mitä tarvikkeita tuo oikeen kunnon kiillotus tarviaa? ..kiillotusnesteenä/tahnanan kuullu joskus että ketsuppikin hätäpäissään käy ja tuossaois mökiltä tullu pullo etikoitunutta ketsuppia,joutas kokkeilla ihan. mut nää tärvittavat tarvikkeet askarruttaa mieltä,mitä ne on,voisko joku vaikka linkkailla mittee pittää hommata. :)

Sivuja: [1] 2 3 ... 10