R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: Arsti vaan. - 02 Syyskuu, 2019, 21:08:13

Otsikko: voiteluaine testi ja sen tulokset.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 02 Syyskuu, 2019, 21:08:13
Kirjoittaja: Mikhail Balandin


WD-40 on jo pitkään ollut yksi tunnetuimmista ruosteenirrotus- ja voiteluaineista. Kätevä aine, jota voidaan suihkuttaa ruosteiseen mutteriin, helpottamaan asennusta, kuivuneeseen tai jäätyneeseen lukkoon autossa, kotona tai tallilla. Itse asiassa on olemassa monia tällaisia työkaluja (niitä kutsutaan usein nesteavaimiksi). Valmistajiensa lupausten mukaan ne voivat avata, syrjäyttää veden ja suorittaa muita kemiallisia ihmeitä. Onko se todella niin? Mennään laboratorioon tekemään joukko mielenkiintoisia kokeita vaikka ei aivan tieteellisellä tarkkuudella.

Suihke, liuotus ja voitelu
Vertailutestiin otettiin viisi tuotetta: Nanoprotech, WD-40, "Liquid-Key" Runway, LV-40 ja VMPAUTOn uutuus "Valera". Emme vertaile nyt niiden hintoja - ne kaikki maksavat saman verran ja niiden hinta vaihtelee eri myymälöissä, vaikka purkkien tilavuus vaihtelee välillä 200 ml - 400 ml.
Vertaamme kaikkia näitä tuotteita eri ominaisuuksilla. Myönnämme heti, että kokeiden tulosten arviointi on jonkin verran subjektiivinen, koska lukuisissa asioissa ei voida arvioida paremmuutta yksinkertaisesti. Mutta mittaamme myös jotain ominaisuuksia laboratoriossa.
Joten mitä ominaisuuksia verrataan? Testaamme nämä tuotteet haihtumisen, jäätymisen estymisen (pysymisen nesteenä), arvioimme niiden vaikutusta kumiin, niiden voiteluominaisuuksia ja vaikutusta korroosioon. Sanon muutaman sanan jokaisesta näistä ominaisuuksista.
Haihtuminen on jonkin verran kiistanalainen ominaisuus. Ei voida sanoa, että ensimmäiseksi tai viimeiseksi haihtuva irrotusneste on paras. Liian nopea haihdutus tarkoittaa liikaa haihtuvia komponentteja (ennen kaikkea liuottimia ja petrolia), liian hidas - ylimäärä tavallista öljyä, joka lisätään voitelun lisäämiseksi. Onko öljyssä jotain huonoa? On käynyt ilmi, että myös nestemäisen avaimen ylimääräinen öljy ei ole kovin hyvä. Öljy lisää nesteen viskositeettia ja vähentää sen tunkeutumiskykyä. Toisin sanoen liian paksu neste ei yksinkertaisesti voi tunkeutua kierteiden läpi ja auttaa hellittämään ruostunutta mutteria. Tämän perusteella pidämme parempana ominaisuuttaa, jossa haihtuminen on jossakin tulosten keskellä. Niin voidaan pitää yllä tasapainoa voitelu- ja tunkeutumiskyvyn välillä.
Sitä, että "nestetyökalun" pitäisi toimia kylmässä, ei tarvitse muistuttaa. Tässä on helpompi määrittää paras tuote: se mikä pysyy eniten nestemäisenä, kun sitä jäädytetään.
Kumiin kohdistuva vaikutus on erityinen, sillä se on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Tuskin on autoa, jossa ei käytetä kumitiivisteitä. Kaapelit, tiivisteet, letkut, hihnat, jotkut jousituselementit, jarrujärjestelmä - kaikissa niissä on kumia. Kuitenkin vain harvat ihmiset ajattelevat, että nämä irrotusaineet toimivat hyvin aktiivisesti kumin kanssa ja muuttavat monia sen ominaisuuksia.
Voiteluominaisuudet arvioimme nesteiden vaikutuksella kitkaan. On selvää, että mitä pienempi kitka, sitä parempi on voitelu. Muuten kaikki valmistajat väittävät, että niiden tuotteet ovat hyviä voiteluaineita. Kuten kävi ilmi, eroja kuitenkin on.
Viimeinen testi on myös melko visuaalinen, vaikkakin erittäin yksinkertainen. Siinä olemme vain kiinnostuneita näkemään, mitä tapahtuu ruosteisen raudanpalan kanssa kunkin nesteen käsittelyn jälkeen.

Ennen kokeiden aloittamista arvioimme kunkin tuotteen pakkauksen. Jos siinä todettiin eroja eri tuotteiden välillä. WD-40 ja Runway on varustettu perinteisesti miellyttävällä suutinputkella, jota muissa tölkeissä ei ole. Totta, kaikki tietävät, että tämän putken käyttäminen onnistuu yleensä vain kerran: se on kyllä liimattu teipillä, mutta se katoaa helposti. Ilman lisäsuutinputkea suihku voi mennä sinne minne on tarkoitettu, mutta myös muualle ympärille jopa metrin päähän.

Valeralla on jotain vastaavaa. Vaikka ei ole erillistä putkea, sen venttiilissä on pieni nokka. No, tämä on myös varsin kätevää, vaikka sillä ei ole mahdollista saada ainetta suihkutetuksi tarkasti jonnekin syvälle mekanismiin.

Muista valmistajista poiketen Runwayn valmistajat eivät ole päättäneet, kuinka kauan kestää niiden aineen imeytyminen kohteeseen. Muutama minuutti, tunti, päivä tai vuosi ...

Haihtuvuus
Joten lähdetään ensimmäiseen kokemukseen. Tätä varten otetaan astiat, punnitaan niiden tyhjäpaino ja kaadetaan kullekin noin 5 g kutakin nestettä.

Samalla voidaan kiinnittää huomio kunkin nesteen väriin. Ensimmäisessä (tämä on Nanoprotech) on väri, joka viittaa merkittävään öljypitoisuuteen. Neljäs näyte (LV-40) on hieman keltainen ja kaikki muut ovat lähes värittömiä.

Nopeutamme haihdutusprosessia laittamalla kaikki näytteet uuniin, asettamalla uunin lämpötilaksi +50 °C ja ajaksi 3,5 tuntia. Sen jälkeen ne otetaan pois uunista ja punnitaan uudelleen. Lopulliset luvut on lueteltu taulukossa.
Tuote Jäljellä
Nanoprotech 62 %
WD-40 73 %
Runway 90 %
LV-40 91 %
Valera 73 %
Nanoprotech ja LV-40 olivat yllättävimmät. Ensimmäisessä on hyvin suuri osa haihtunut. Ilmeisesti on liikaa haihtuvia aineita. Kuitenkin LV-40:ssä (kuten Runwayssä) haihtuminen oli hyvin alhainen. Ehkä niiden tunkeutumiskyky ei ole kovin hyvä. Mutta WD-40:n ja Valeran luvut ovat samalla tasolla ja niitä voidaan pitää parhaimpina.
Jäätymistesti
Ja nyt astiat, joissa on kutakin nestettä, on laitettu pakastimeen. On selvää, että jos ne jäädytetään -70 asteeseen, kaikki jäätyy. Emme tee tätä, mutta tarkistamme, miten nesteet käyttäytyvät tavallisessa -30 °C:n talvilämpötilassa. Jäädytysaika on 15 minuuttia.

Katsotaanpa, mitä olisi voinut tapahtua viidentoista minuutin kuluttua kylmässä ulkoilmassa.
Ensimmäinen ja toinen näyte, Nanoprotech ja WD-40, jäätyivät kokonaan.
Kolmas näyte oli tässä kiitotie Runway, jähmettynyt vähän, mutta se virtaa.

Neljäs - LV-40 säilytti myös kyvyn virrata, vaikka se sakeutui hyvin huomattavasti.

Mutta "Valera" ei edes sakeutunut. Tuotteen synteettinen perusta osoitti ominaisuutensa.

Ajattele näitä tuloksia, ennen kuin yrität suihkuttaa jotain lukkoon kylmässä! Kyllä, ensimmäisessä sekunnissa jopa WD-40 pystyy rikkomaan jäätä, ja avaa lukon. Haihtuvien komponenttien haihtumisen jälkeen tämä neste jäätyy, jolloin lukko voi jäätyä uudestaan.
Vaikutus kumiin
Seuraava testi on mielestäni yksi mielenkiintoisimmista. Osa kokeneista asentajista ja työmiehistä käyttää näitä irrotusaineita välittämättä mitä on ympärillä. Joten vähemmän työtä ja vaivaa. Mutta mitä tapahtuu kumille tällaisten aineiden vaikutuksesta? Osoittautuu, että tällainen menettely ei ole kumille lainkaan sopivaa.
Otamme taas viisi kuppia ja täytämme ne nesteillämme. Muuten, Runwayn neste on sellaisessa paineessa, että se oli hyvin vaikeaa. Mutta tarkkuus ja sitkeys lopulta palkittiin.

Jokaiseen astiaan upotamme Mercedes-Benzin jarrusatulan yhden suojakumin, jonka jälkeen laitamme ne kaikki uuniin. Emme lämmitä paljon, vain noin 50 °C lämpötilaan. Tavoitteenamme ei ole keittää niitä, mutta näissä lämpötiloissa, prosessi etenee hieman nopeammin. Muuten, jopa tämä 50 °C - lämpötila on käytännössä helposti saavutettavissa, sillä jarrusatulat lämpiävät paljon voimakkaammin. Näiden irrotusnesteiden toimintaraja on yleensä noin 200 °C.
Kolmen tunnin kuluttua saamme näytteemme ja ihmettelemme tuloksia.

Erityisen huomion sai tässä näyte, joka oli upotettuna LV-40-nesteessä. Vertailun vuoksi - tässä se on uuden osan vieressä oikealla puolella.

Noin paljon turvonnut suojakumi ei enää pysty suojaamaan vedeltä, lialta ja suolalta. Se päästää likaa liukutapin pesään ja tappi voi juuttua korroosiosta ja koko jarrujärjestelmän toiminta voi vaarantua.
Miltä loput näyttivät? Nanoprotechin tuotteissa vaikutus kumin koostumukseen oli hyvin vähäinen. Ja Valeraan upotettu suojakumi pysyi täysin muuttumattomana. Joten tässä voittaja voidaan määrittää yksiselitteisesti (tämä on "Valera"), toinen sija on Nanoprotech, kolmas on WD-40, neljäs on Runway.

Voiteluominaisuudet
Ja nyt otamme käyttöön kitkakoneen kahvan ja yritämme sitten pysäyttää sen liikkeen. Kyllä, tässä tarvitaan voimaa ja ehkä tarkkuutta - laite on hyvin tarkka. Tehtaan kitkakoneet eivät salli testata mitään muuta kuin moottoriöljyjä, joten teimme laitteen. Se soveltuu kuitenkin koostumusten vertailuun hyvin.
Se toimii yksinkertaisesti. Koneessa on kitkapari - rulla ja kiinteä metalli kiila. Kiilakahva tulee rullalle ja painaa sitä sähkömoottorin pysäyttämiseksi. Kahvan päähän on kiinnitetty tavallinen vaaka, joka kilogrammoina mittaa moottorin pysäyttämiseen tarvittavan voiman.
Tämä nerokas muotoilu ei tietenkään anna mitään absoluuttisia lukuja. Mutta parin kitkavoiman välisen eron voi mitata melko tarkasti.
Ensinnäkin mitataan voima, jolla telaa voidaan pysäyttää kokonaan ilman voitelua. Näyttää siltä, että se on 2,2 kg.

Sitten mittaamme kaikki aineet vuorollaan laittamalla niitä vuorotellen rullalle ja tarkistamalla, millä vivun painamisen voimalla kitka pysäyttää rullan. Mitä suurempi numero, sitä parempi. Tämä tarkoittaa, että pullosta peräisin oleva neste kykenee voitelemaan.
Ensimmäisenä tarkistamme Nanoprotechin. Ja heti näyttää erittäin hyvää tulosta - 7,1 kg.
Sitten poistamme Nanoprotechin jäännökset rullasta ja tilalle levitetään WD-40. Tämä neste, kuten kävi ilmi, ei yleensä voitele, lukuarvo on - 3,1 kg.

Runway ei myöskään ollut paljon parempi - 3,4 kg.

LV-40 osoitti vielä edellistä alhaisempaa tulosta - 3 kg tarkalleen.

Mutta "Valera" osoittautui jälleen voittajaksi - 8,9 kg.

Mitä johtopäätöksiä voidaan tehdä? Valera osoittautui "liukkaimmaksi" voitelijaksi. Nanoprotech oli myös hyvä, mutta loput irrotusaineista eivät ole luonteeltaan voitelevia.
Korroosiovaikutus
Tässä suoritamme kaksi kokeilua kerralla. Ne eivät ole monimutkaisia, vaan melko visuaalisia. Ensimmäinen osoittaa meille, miten neste voi poistaa korroosion, toinen miten estää se.
Otamme ensin viisi identtistä ruosteista ruuvia ja mutteria ja käsittelemme ne irrotusnesteillä.

Nyt jätämme ruuvit ja mutterit rauhaan tunnin ajaksi, jonka jälkeen tarkistamme, olemmeko saaneet ruosteen irtoamaan.
Mittauksia ei tapahdu, joten katsomme vain näkötarkkuudella ja tutkimme, mitä tapahtui.
Nanoprotech jätti öljykerroksen, johon ruostetta jäi. Se yksinkertaisesti kostutti sen, eikä pysäyttänyt metallin tuhoutumisprosessia.

Mutta WD-40 on pehmentänyt raidan, mutta ei voinut todella poistaa tätä epämiellyttävää ruostepintaa.

Runway-neste: Pultti oli edelleen ruosteinen.

LV-40 ei todellakaan voinut tehdä mitään ruosteelle.

"Valera" ei ainoastaan poistanut ruostetta visuaalisesti, vaan myös peitti pinnan modifikaattorikerroksella estäen tulevan korroosion. Juuri sen jonka valmistaja lupaa. Muuten öljyinen kiilto on voiteluainekomponentti, joka on niin välttämätön, että se irrottaa juuttuneen pultin.

Korroosion kokeen toinen osa on seuraava. Otetaan kuusi metallilevyä ja käsitellään ne. Sitten päälle tippa vettä. Kuudes levy on vertailukappale, emme käsittele sitä millään tavalla, vaan tiputamme sille vain tipan vettä.

Odotamme pari tuntia ja katsomme, mitä tapahtui.

Korroosio näkyy vertailulevyllä. Irrotusnesteet estivät samalla korroosion kehittymisen. Mutta on syytä huomata, että vain ”Valera” sai muodostumaan levylle suojakerroksen, joka näyttäisi olevan luotettavampi tulos.
Mitä muuta voi tehdä ja mitä ei?
Haluaisin tietysti tarkistaa todellisen tunkeutumiskyvyn, mutta mistä löydän viisi täysin samanlaista ruostunutta ruuvia ja mutteria, jotka olisi kierretty kiinni samalla voimalla? Tämä testi antaa kuitenkin suuntaviivat siitä, mihin mikäkin aine on sopivin.
Ensimmäinen sija annetaan Valeralle, toinen - Nanoprotechille, joka tosin yllättävän nopeasti ja vakavasti jäätyi. Runwaylle tulee kolmas sija, WD-40 - neljäs. Itse asiassa ne ovat hyvin lähellä, joten tasatulos on mahdollista , vaikka Runway voitelee hieman paremmin. Viimeinen paikka on LV-40:n, joka ei ihan jäätynyt, mutta todella vahingoitti kumituotetta.
Sinä päätät, mitä ainetta haluat käyttää.
Otsikko: Vs: voiteluaine testi ja sen tulokset.
Kirjoitti: karppa - 03 Syyskuu, 2019, 09:50:52
lämpö on paras ruostuneen pultin tai mutterin irrottaja...tosin VD40 on hyllyssä...
Otsikko: Vs: voiteluaine testi ja sen tulokset.
Kirjoitti: Motorova - 13 Syyskuu, 2019, 18:12:50
Aika usein netissä tulee vastaan amerikkalaisten DIY aine jossa on ATFää ja ja jotain liuotinta kuten asetoonia, ksyleeniä tai spriitä, tai jotain muuta tarpeeksi hoikkaa ainetta ohenteeksi ja tunkeutumista parantamaan.  Polttoöljyä tulee joskus käytettyä.  Siihen saa sen lämpöefektinkin mukaan jos haluaa.  ja varsinkin pienen paineen alla tunkeutuu hyvin ja vähän voiteleekin.  Se on hyvä aine isoissa moottoreissa juuttuneiden mäntien irroitukseen.