R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: Arsti vaan. - 30 Elokuu, 2019, 21:03:45

Otsikko: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 30 Elokuu, 2019, 21:03:45
Sitä kun kerran pääs herkuttelemaan kiihdytyspumpullisella kaasuttimella,se jäi sieluun,tilanne nyt se että ei saa pelaamaan paku volskin kaasuttimmella,kokkeillaan rättärin kaasaria kun kerta semmonen löyty konehallista,koko sama mutta ei mitään sähköhässäköitä,vaijeri ryypyllä ja kuutiotilavuus 603cc.n rättärin nelarikoneesta,rupeis olemaan aika liki jo alueella..mitä mieltä on raati..hitti vai floppi? ..tuossa myäs linkki firmaan mistä hyvää hintaa mm.Valeon puolaa ja muuta kalikkaa. https://ranskalaiset.fi/tuote/kaasutin-2cv6-solex-34-pics-uusi/ Tuollanen kaasari.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 30 Elokuu, 2019, 21:06:34
Puola samasesta liikkeestä. https://ranskalaiset.fi/tuote/sytytyspuola-2cv-12v-valeo/ ...löytyy myös konkka/kärki paketti,myy käret etiä..
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 30 Elokuu, 2019, 22:21:25
Tulkaahan juttuun mukaan,nyt on KAIKKI hyvät neuvot tarpeeseen,huonot myös! :)
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 30 Elokuu, 2019, 23:17:08
No onhan tuo citikan kaasari ihan tolkuttoman hintainen! ja eikös tuon citikan puolan hinta ole jo yli puolet mikroprosessori ohjatun kärjettömän hinnasta. Mielestäni nyt pitäis puhaltaa peli poikki ja lopettaa rahan syytäminen kaikkeen maholliseen ja keskittyy etsii  mikä sitä nyt vaivaa ja mitä se kone tarvii. Mullakin on varmaan 50 kg kaasuttimia joissa tuohon mopoon varmaan sopiva, ja ei maksa satasia vaan kymppejä!  Nyt pitää alkaa analysoimaan sitä ongelmaa, eli oikeesti mikä mättää...sori vaan kun tulistun, mutta nää asiat kyllä selvii kun rauhassa selvitellään.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 30 Elokuu, 2019, 23:42:35
kallis se on,mutta löysin hyvän käytetyn alkuperäsen.kiihdytyspumpunkalvo vissiin menee vaihtoon,korjausarja ei paljoa maksa. :) se ol liika yli mitotettu nyt tuo 1600.sen kaasutin,bensaa sai ihan hulluna teki mitä tahojaan ja nuo sähköryypyt teki siitä vielä entistä tuskallisen työmaan.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: karppa - 31 Elokuu, 2019, 08:16:10
näissä rakennetuissa vehkeissä on aina ongelmana säädöt...lainakaasarin suuttimet,  pensanpaineet  ja sähköt....väliin joutunu testaan ja ajeleen paljonkin ennenkuin kaikki on kohillaan...
yhteeen Fiatneeprin joutu laittaan pensalle paineensäätimen ennenku alko pelittään...0,18 baaria
vaakadellortot tuli tutuksi....

tuo puolalinkki on tarpeen ko Holapalta on ostettu kaikki puolat...Repa osti just kaks viimestä...
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 31 Elokuu, 2019, 08:55:47
Onko se käynti ongelma(ei ota kierroksia) nyt siis muuttunut liiaksi polttoineen syötöksi? Miten se ongelma on todettu? Yleensä näissä auton kaasuttimissa ei polttoaineen paine putous tyyppisesti(tankista) riitä kuin kevyeen ajoon tankki täynnä, mutta kun tarvitaan voimaa ja menoa niin polttoaineen pinta laskee ja kone kakoo ja meno uupuu. Jotta hyvin toimisi tarvitaan polttoaine pumppu. Silloin voi ajaa tankin tyhjiin ja meno maistuu isommillakin kaasun asennoilla. Mutta sähköiset polttoainepumput pitää liian kovaa painetta ja kaasuttimen neulaventtiilit ei tahdo pitää , vaan vuotaa ohi ja kone tukehtuu polttoaineesta, eli siksi pitää asentaa paineensäädin (35...80 eur) jolla paine säädetään 0.12..0.15 bar tasoon, tai sitten laitetaan kaasuttimen polttoaineen paineletkuun ohivirtaus kanava jossa suutinreikä paluuseen (pumpun imuun) dia. 0.5..1mm luokkaa. Kaasutinkoko (läppä) tuohon koneeseen olisi ihanteellinen n. 28..32 mm ja kurkku joka tärkein luokkaa 24 mm. Mutta saa sen toimimaan isommillakin kun vaan tietää mitä tekee.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Elokuu, 2019, 09:36:03
mullaon bilteman pikkunen säköpumppu ja se jatkoksi legeds kilpureissa käytettävä pieni paineensäädin joka on kello tyyppinen,alin paine lähtee 0.15.sta ylöspäin,tulvi se ei mutta ihan hitosti saa liikaa bensaa välillä,ei kierrä toisinaan kun hulluna humppaamalla kaasua,sitten ottaa jenkua mutta tyrehtyy sitten taas liikaan ruokailuun jne. oisko sulla "valmista" pakettia myydä mikä ois ns.pulttaa kiinni tyyppinen?
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Elokuu, 2019, 09:39:55
nyt oli kiinni P301 "Paavin pallit",näihin se vasta hermo menikin,takas hyllyyn lähtee,ihan toivottamat tapaukset säätää. :D
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: karppa - 31 Elokuu, 2019, 10:20:16
tulille laitto niin monesta kiinni jos kone on kasattu uusio-osista ja uusiokaasarilla.....
- nokka-akseli saattaa olla erilainen
-venttiilien hionta ja säätö
-jakorattaissa heittoa/kiilaurat
-vauhtipyörän ajoitusmerkki/kiilaura
-kärkipaketin sovitus ja sytytyksen ajoitus, sopiva puola ja konkka
-kaasarin säädöt..
siinä sitä on hommaa ennenkö kukko laulaa....
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Teemu - 31 Elokuu, 2019, 11:49:04
Juuri noin kuin Karppa kirjoitteli.
Siinä vaiheessa jos uusi kasattu kone ei lähde tulille kannattaa alkaa käydä perusasiat läpi.
Osien vaihtamisella ei saa todennäköisesti mitään ihmeitä aikaan.
Käyppäs tuo karpan lista läpi  :)

-ajoitus? Ei pelkkä sytkä vaan jakopään.
-kipinä riittävä/ oikeaan aikaan?
-bensan saanti
-puristukset hyvät

Noilla sen pitäisi jo käydä.

On noita sotia joskus tullut käytyä, monesti se vian löytyminen vaatii ”pyshtymisen” ?
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Elokuu, 2019, 20:29:08
Jakopää rattaat on samat,hyvässä unnossa vielä,ostin aikonaan kaikki tuohon konneeseen uutta,puristukset mitattu ja ne on hyvät,hyvät imut on koneessa,vauhtipyörähän vaihtui ja siinä oli hivenen eroa,mutta käyntiin on lähtenyt nyt ja sytty on kohillaan,konkka tulee rättärin vielä,venttiilit on uudet tosi hyvä laatuiset ja ne on läpätty hyvin kansiin..nää perhanan pyöriä ja kaasari temppuilut vaan,lähinnä säädöt on ollu kynnys. tännäin tein imusarjan lähes jo valmiiksi tuolle sitikan kaasuttimelle,kiihdytyspumpun kalvo menee siinä vaihtoon,muuten ois kondiksessa,varalta se ultrataan.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 31 Elokuu, 2019, 21:45:29
No jos se hyvin käynnistyy ja käy nätisti tyhjää ja tuntee tyhjäkäyntiseos säädön niin silloinhan ollaan jo hyvällä tolalla. sitten sen pitäisi vielä käydä yksistään hiljaista tyhjäkäynti molemmilla pytyillä yksistään kun tulpan ja tulpanhatun väliin laitettua metalli koroketta vuoroin maadotetaan kanteen. eli kun maadotetaan toista niin kone käyn hiljaa toisella pytyllä yksistään ja sama toisin päin , ja käyvät samalla voimakkuudella. Sitten lähdetään avaa kaasua ja katsotaan mitä siellä kaasarissa tapahtuu....mutta se on sitten uusi juttu..mutta onko tuo käynnistyvyys ja tyhjäkäynti nyt jo kunnossa, koska se kertoo onko sytty ja venttiilit /jako/puristukset nyt kunnossa.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Elokuu, 2019, 22:20:51
Kyllä ne käy,mutta sitten alkaa jonkin ajan päästä temppuilu.saa liikaa gasoa ja nää perhanan sähkö ryypyt sotkee koko pakan.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Elokuu, 2019, 22:38:26
miten se tämä suutin politiikka,miten tästä lähtis etenemään jos tarvetta on muutella kokoa? kattavaa laadukasta suutinpora sarjaa serkun kanssa kimppaan tuumailtu ostaa,tarvetta on jatkossakin niille.tyhjäkäynti suutinta pienemmäksi?,miten paljon jos on vaikka esim.55.nen?..tuossa pääsuutin oli muistaakseni 155.nen,tämä muistelo on nyt ihan lonkalta,pitää tarkistella ja listata nuo kaikki  kun tässä ehtii.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: karppa - 01 Syyskuu, 2019, 08:39:39
on tullu suutinsulkeisissa oltua..tinattu ja porattu, kokeilulenkki ja tinattu ja porattu.....sieltä ne on löytyny..aikaaa ja tupakkia menee....
tehtävä on vaikka hermot menis...
viimesimmässä Keihin- projektissa sai säätää pensapintoja ihan tarpeeksi, onneksi oli hyvät ohjeet ja kirkasta letkua...
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 01 Syyskuu, 2019, 10:00:10
Jos nyt puhutaan vw kaasarista?
Sähköryypyn saa säädettyä niin että se on melkein pois koko ajan eli käännetään sitä kolmella ruuvilla olevaa koteloa (johon tulee se 12V virta) niin että sulkuläpän sulkuvoima on ihan olematon. Tai sitten avataan sen läppäakselin ruuvit(2 kpl) ja vedetään se sulkuläppä kokonaan pois! silloin saadaan nopea joutokäynti kylmälle koneelle joka sitten automaattisesti poistuu, hienoa!Mutta jos koneessa on sähköryyppy ON SE OLTAVA KYTKETTYNÄ 12V samaan sähköön kun puolan + virta , vaikka läppä olisi irroitettukin!!!!! samoin kun solenoidityyppinen tyhjäkäyntisuutin on oltava samassa syötössä kun ryypyn 12V!!hieman mallista riippuen , perussäätönä on se että nopean joutokäynnin ruuvi (se hienokierteinem joka päittää siihen ryypyn nopean joutokäynnin portaikkoon)
säädetään niin että kun nopeajoutokäynti kaari on kokonaan kääntynyt pois (siis ryyppy pois asentoon ) ruuvi juuri ja juuri koskettaa kaarta, eli sillä ruuvilla ei säädetä tyhjäkäyntiä vaan nopeaa joutokäyntiä ryypylle.JOS kaasuttimen seosruuvin vieressä on isompi säätöruuvi(bybass ruuvi) niin sillä säädetään tyhjäkäynti (ruuvia auki käyntinopeutuu/kiinni hidastuu) seosruuvia kiinnipäin kunnes käynti alkaa heiketä ja bybass ruuvilla tasataan taas käynti sopivaksi , ja taas seosruuvilla nopein/paras käynti ja bybassilla käyntinopeus sopivaksi jne... Siinä voi olla tyhjäkäyntisuutin joko tavan "kova suutin" tai sähkötoiminen(solenoidi) suutin, molemmat on samalla karalla eli sähköisen tilalle voi vaihtaa kovan suuttimen. Tyhjäkäyntisuutin oikein säädetyssä kaasuttimessa on luokkaa 45..55 . Pääsuutin on kokoa 120..135 uralin koneessa varmaan lähempänä 120..125 kokoa. Polttoaineen pintaa säädetään neulaventtiilin alle laitetuilla kupariprikoilla. Yleisesti, kun kaasutin toimii tyhjäkäynnillä niin kaasuttimen läppä on käytännössä joko ihan kiinni (bybass ruuvi) tai ihan 0.1..0.3 mm raollaan ja kun kaasuttimen sisään katsoo , niin kaasuttimen sisällä(kurkussa) ei saa näkyä yhtään polttoaineen suihtutusta(sumua) vaan kaikki polttoaine tulee tyhjäkäyntipiirin kautta. Jos kaasuttimen läpälle näyttää tipahtelevan pisaroita pensaa, on bensanpinta jo liian korkea, jos polttoainetta sumuaa jo kurkusta, on läpän asento säädetty liian suureksi  ja/tai polttoaineen pintaa ei neulaventtiili pysty sulkemaan..jos tiputtaa tai sumuaa kurkusta tyhjäkäynnillä on polttoaineen paine liian suuri, neulaventtiili säädetty liian ylös, tai läppä säädetty liian isolle ilmavälille, ja silloin on turha jatkaa ennen kun tämä asia on kunnossa. Tyhjäkäyntikanava saattaa olla tukossa..tyhjäkäyntisuutin /solenoidi pois ja reiästä paineilmaa samalla hieman kaasua raottaen, pahimmissa tapauksissa tyhjäkäyntiruuvi pois (laske kierrokset kiinniasennosta ennen kuin poistat ja varo että mahdolliset 0.renkaat ja prikat ei lennä mäkeen) ja paina paineilmaa tyhjäkäyntisuuttimen kanavaan. Suuttimia löytyy täältä ja melkein joka paikasta, mutta lähtökohtaisesti suuttimen pitää olla jotenkin aivan poskettomasti pielessä että kaasutin ei toimisi paikallan käytäen suht. hyvin. Suutinkalvaimia voi käyttää, mutta niitä on lähinnä apua kun on paljon suuttimia jo varastossa joista voi hienosäätää tarvittaessa sopivan , ja silloinkin pitää olla suutintulkki myös, koska kalvain tekee vaikka 0.3mm----0.7  mm suutimen riippuen kuinka syvään kalvaa..vaatii siis paljon suutimia ja suutin reikätulkin jotta siitä olisi hyötyä. Mutta luulen että perus säätöasiat on nyt vaan hukassa. laita kuva siitä kaasarista, säätöruuveista . kaasarinkoosta/kurkunkoosta jne.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 01 Syyskuu, 2019, 19:05:34
Kiitos Matille. :) Kyllä nämä ko.säädöt on olleet,volkkaripalstalta haettuna. :)
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 01 Syyskuu, 2019, 21:14:30
Tilaukseen lähti kaksi lootaa pääsuuttimia 100-148.siin,on jumppa eessä mutta joku sattuu. mitenkä tuo tyhjäkäyntisuutin ja muut sitten,se tuo sitikan kaasutin on nyt se joka kiinni menossa,tähän päädyttiin,imusarja on jo silleen valmis,hyllyssä on kuitenkin vielä tuo pakun kaasutin imusarjoineen,kyllä sillekkin vielä aika tulee.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 01 Syyskuu, 2019, 21:49:43
Miten olis ikuvarma SU ..ei suuttimia lainkaa..neulaputkea vaan sormin pohjaruuvista säätelee ja hanaa!!! tuollaisia olis ripakopallinen isompaa ja pienempää,,tässä kokeilin vw koneelle kahta tuollaista minin pienempää...no päädyin omassa mopossa yhteen volvon isoon Su:hun. Saitko Arsti muuten mun YV:n liittyen iskariin??


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 02 Syyskuu, 2019, 12:44:46
Tuossa kuva suutimista, noita löytyy laarista enempikin vaihtoehtoja jos kourasee syvempää...ohessa myös kuva siitä Italian Fiatin solexista joka on näppärän kokoinen ja kanava ryypyllä (uudenveroinen) vieressä tavan vw:n solex verrokkina.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 02 Syyskuu, 2019, 20:21:59
kiitos näistä,kartotan tarpeeni ja otan yhteyttä :) paa mulle yyveenä osotetietosi,huomenna saattasin saada iskarin matkaan. :)
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 13 Syyskuu, 2019, 20:30:21
Nyt se taas käy,tai siis joo käy ja käy mutta "pyörii",sanotaanko paremminkin näin. :D vaihoin 130.sen suuttimen,tuhkan vaaleksi meni tulpat..no alkuperänen kaasuttimen 155.nen sisän,ihan tuhkaset-pölysen-karvaset mustat nokiset tulpat mutta vastaa kaasuun..huomenna 14.nen sisään,nyt rupee jo olemaan alueella,jotain toivoa kuitenkin näkyvissä.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 14 Syyskuu, 2019, 18:05:00
ajamaan pääsi,nyt on jo lähellä säädöt.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 14 Syyskuu, 2019, 18:17:16
kun nyt pääsit ajaa, niin tulpan väriä ei lähelle sopivalla seoksella näe kun vasta n. 20..30km normiajon jälkeen. Mutta selvästi liian rikas tai öljyä polttava kyllä selkiää nopeammin. Eli jos on lämmin kesä ilma niin monipuolista ajoa se n. 20..30 km ja kone seis ennen kotitalliin  rullaten pihaan..ei tyhjäkäyntiä! ennen kun tulpat on tutkittu, silloin näkee ajoseokset.(no alumiinikannesta ei kannata niitä tulppia avata ennen kun kone on jäähtynyt) kun ajokki on normiajossa ja tarkastelee tulppien väriä, niin keskielektrodin alue vaalean harmaa/kermakahvi, ja reunaosa (lähellä kierrettä) voi olla mustempi ,joska se yleensä mustuu aina tyhjäkäynnillä. Toivotaan että alkais jo mopo sykkii!
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 14 Syyskuu, 2019, 18:20:51
taas tuli uutta tietoa,kiitos kovasti :) ..tulpat on tuhkanharmaat,liki sitä ruskeaa,ei ole ennee kaukana,pittää vaan näköjään tuo mittari hommata ja laittaa sähköpumpun jälkeen,pittää kokeilla sähkösellä pumpulla,tuntuu tosiaan ettei soppa riitä kun tarve kovempi on,hetki pittää ootella ja sitten taas mentiin.kylmänä ja tälleen lähtee tosi hyvin käyntiin kun ryypyn vetäsee täysin päälle,hyvä merkki.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: VWK - 14 Syyskuu, 2019, 20:06:46
Joo pumpun se vaatii..muuten tasasella ajonopeudellakin alkaa seos menee liian laihalle, Itse kokeilin monia auton kaasuttimia  SU:T, pienet sivuimut, normi putouskaasuttimet, mutta kaikissa jonkinasteisena sama vika, eli seos muuttuu laihemmalle mitä enempi konetta kuormittaa, ja suuttimien muutos ei juurikaan auta..mutta kun laittaa polttoaine pumpun niin homma toimii niin kun pitää, ja voi asettaa normi suuttimet. HD poijaat on kuulemma poranneet isompia neulasuuttimia vielä Su kaasuttimiin että saisi riittävästi huttua kun oikein tykkää kiihdytellä....Sen paineen säätimen voi tietty korvata sillä ohivuoto putkella...helpommin se käy kun laittaa lähelle kaasutinta t-haaran josta suora linja sähköpumpulta kaasuttimeen ja poikkilinja takas pumpun imuun. poikkilinjaletkun sisään laitetaan vaikka kaasuttimen suutin . jossa esim. 1 mm reikä (suutin koko 100) tai isompi (olisi hyvä mitata kaasuttimelle jääväksi paineeksi kierroksilla n. 0.15 bar)jos paine nousee liian kovaksi, tai pienempi jos jaa liian alas, ja testin jälkeen on tarkastettava ettei kaasuttimen kurkkuun tipu pisaroita(tai jopa sumua ventturasta) tyhjäkäynnillä. jos tippuu niin isompi reikänen suutin paluuputken sisään....kyllä se siitä suttaantuu
Niin vielä, jos katsot tuossa vitjassa olevaa alinta kuvaa jonka lähetin noista solexseista, siinä näet italialaisten tehneen tuohon polttoaineen sisääntuloon valmiiksi tuon "ylipaine" kanavan(kaksi messinki putkea)..tuossa toisessa messinki liitosputkessa on 1mm reikä josta ylimääräinen polttoaine palaa imuun...nerokasta
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 14 Syyskuu, 2019, 20:39:44
tuo pittääkokkeilla ehottomasti :) mie voisin ostaa sen kaasuttimen.
Otsikko: Vs: rättisitikan kaasutin urreen.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 14 Syyskuu, 2019, 20:57:25
seuraava rojekti ois tehhä pyörän alle rullakko,minkä päällä ajatuttaa konetta,dynon tapanen laakeroitu kaks telanen rullakko,siinä sais hyvin säädettyä.