R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: Arsti vaan. - 08 Marraskuu, 2018, 02:13:01

Otsikko: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 08 Marraskuu, 2018, 02:13:01
Miten voi olla noin surkeeta "terästä" lautaset,kupille kääntyyvät ja uppoo lukot noihin vaikka ois niin kun sitä parempaa laatua olevinnaan,tumman harmaata väriltään,ns."aserautaa".Kolma lautasta nyt kupilla silmin nähtävästi ihan selvästi,yks sentään on pitäny mainetta yllä.uus sarja tilattuna,pitäskö viijjä sepälle että karkasis nuo,tuossa ois omalla kylällä takoja seppä mikä paukuttaa ja vääntää leipätyönään kaikenlaista,kyllä sillä varmaan joku kikka ois,mitä sanoo raati. :) ..tai sitten ammattikoululle ja sorvaisvat KUNNON raudasta uudet,mennee vaan ikä ja terveys niitä ootellessa sieltä,tosin ohan tuohon ajokauteen aika huokonen vielä. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 08 Marraskuu, 2018, 09:49:47
kansia tehessä oon huomannu samaa...aina joutunu valkkaan paraat ko purkukoneista oli osia tarjolla...pehmosta rautaa...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 08 Marraskuu, 2018, 11:50:23
Kyllä on,näyttää ja sormissa hypistellessä tuntus "kovalle",todellisuus sitten ihan muuta kun hetken päästä kopan otta auki ja joutuu taas säätää venttiiliä,on niin liki läpi tulossa muutama että jos kovemmin ruukkarillakin vaikka vääntää niin silmille pomppaa lukot. ..ei kö nyt persana vie jostain autosta käy,ohan nyt joku kikotin misssä on ainakin hiton lähelle,ohan vaan ehtiminen. ..Pittääkö viijjä sepälle karkasuun,ei sen luulis sillä reissulla ainenkaan tuosta huonommaksi enää menevän. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 08 Marraskuu, 2018, 22:13:37
Tännäin tutkittua nokkaa ja pähkäiltyä lautasten kupille menoa,tul päädyttyä tälläseen..nokka kun kului tasaseksi päistään,jäi jyrkkä kynnys joka "hyppyyttää",se tekkee siitä kukonpojasta vasaran joka paukuttaa ja kun on huono metallilaatusta lautasta kiinni niin se pistää menemään kupille,nyt ne lähtee karkasuun. ..tuo käsipumppukin jää pois,koneen yläkiinnikkeen putkeen tulee parin desin säiliö,mihin mopon  6mm bensahanat,siitä haarat molemmin puolin konetta nokille tiputtamaan ohuehkoo redlinen öljyä nokan ja nostajan väliin (jos vaan saa siihen sihdattua pillit,kunhan nokalle ainakin tulee,se on hiton hyvä jo,se siitä leviää kyllä joka puolelle)..näin ainakin oon vielä aatellu,ehtii taas muuttua. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 09 Marraskuu, 2018, 12:04:06
mietin tuota karkaisua, melko vikkelään liikkuu vena ja jouset tekee paineen lautaseen....ans kattoo ko kokeilee...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 09 Marraskuu, 2018, 12:26:39
Hintaa tullee sorvuuttaa uuvet lautaset,tää on edullisin vaihtoehto,ei jaksa ennee tuota ainasta kansi jumppaa,joku kaunis päivä kun se lukko meni lautasesta läpi niin tulipa soosia,sitten se vasta keitti hatun sisällä...ja ajokausikin tietysti parhaimmillaan,kuten aina kun vaurioita tulee. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 09 Marraskuu, 2018, 16:56:32
Nyt tehhäänkin sellanen juttu että laitetaan pikku lisäputken pätkät kansiin näihin paluu reikiin,tällä kikkaillaan lohkoon palaavan öljyn pintaa pikkisen,että nyt jääpi koppiin "siemen" myös aina ja ei ole kopat kuivina.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 09 Marraskuu, 2018, 21:32:03
..vanhoihin venakoppiin sulasta mielenkiinnosta laitettava isohko kirkasplexi ikkuna kumpaankin että näkkee tuon tulevan uuden ölynpinnan,sen säädän ja vähän mitä tuolla oikeen ylleensä tapahtuu,laitettava sitten ennen ja jälkeen vitejota tänne.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 09 Marraskuu, 2018, 22:06:19
tarkistusluukku olis kiva, jos lasista ei näy läpi koneen käydessä niin roiskevoitelu skulaa......
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: neepperi - 10 Marraskuu, 2018, 09:45:27
Uralista en tiiä mutta neepperin venttiili koneiston kannen aukasusta on aina löytynyt öljyä.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 10 Marraskuu, 2018, 11:24:53
On näissäkin pikkusen ollu,se mitä jää sen paksun kopan tiivisteen kynnyksen taakse jemeliin. kuvaa ja vitejota en saa laitettua kun on jeesuksen vanha puhelin,mutta nyt on kyllä ennätys tuossa lautasen ja lukkojen kairautumisessa,illalla kun pyörittelin toista kantta,sitä missä on suurin uppuma tapahtunu niin ihmettelin että mikä helisee,ravistelin ja pyörittelin ja helinä jatkuu,sitten paljastu,sisä jouset niin löysät että kilajaa,eipä ois kauaa kestäny kun läpi lautasesta tulivat. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: VWK - 20 Marraskuu, 2018, 13:46:36
Terve
Kuinkas paljon sillä uralilla (650??) piti ajaa että sai venttiilinlautaset luokille?? ..mistä tuli sellainen tunne ettei roiske/öljysumu voitelu riitä venttiilinnostajan ja nokan voiteluun? ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 20 Marraskuu, 2018, 18:56:13
raudan laadun heikkous,tänään se tuli todettua ihan viilalla,näyttää kovalle mutta on ihan muuta kummatkin,lukot ja lautaset,nyt lähti paja sepän hoiviin ne. ..tässä on rakenteilla uus järjestelmä,missä saapi annettua öljyä nokan ja nostajien väliin,hijasta vaan tää puuhailu ollu,kuitenkin joka päivä vähän nytkähtää etteenpäin,kuvia myöhemmin matkan varrelta kyllä tulee.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 29 Joulukuu, 2018, 11:30:52
pronssista joskus itte tehty venttiilin ohjureita...yritän selvittää oliko se punametallia vai tinapronssia...kesti kuitenkin hyvin...
pronssiseoksia (https://glocon.fi/tuote/pronssi-cusn7znpb/) ja jonssonmetalli (https://glocon.fi/tuote/pronssi-cusn7znpb/)
jos jollaki on irrallista Urren ohjuria ni vois laittaa mitat...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 12:43:49
tuo pronssi kyllä ois kova sana! nää nyky "tarvike" ohjurit on seokseltaan mitä sattuu,ihan kakkaa.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 12:54:46
..sitten kun vielä löytyisi hyvä sorvaaja noille..ottas tuota tankoa enempi kerralla ja sais muukin samalla,jos on hyvä sorvi sorvarilla niin ajaa ohjeman siihen muistiin,rupes pötköä tulemaan. :)
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 29 Joulukuu, 2018, 14:01:58
pitäs miettiä olisko mitään mieltä sorvata ohjurin päähän paikka suojakumille.....niitä löytyy 8 mm venttiileille...
menis samalla ohjelmalla...
ohjurin paikalleen asennusta se vähän hankaloittaa ko menee pää ohkasemmaks...pitää vaan sorvata jus oikianlainen lyöntituurna...
nyt tulee evohitekkia....
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 19:40:43
niin ei se kumi pahasta ois,muta menneekö sitten liika "kuivaksi". uus ohjuri ois nyt tallilla,pittää ottaa mitat paperiluonnokselle.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 19:48:24
Tullu viesti vasepuukin kautta ja nyt ois tiijossa  uusia 8mm tasavarrella olevia venoja..menneekö liika piikaseksi jos ohjurinkin reikä on 8mm..kysyy epätietoisena nimimerkki: viddu kun on uus asia ja näistä tarkoista koneistus jutuista ei sitten ymmärrä kun,yhtä paljon kun sika flipperistä.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Kimmo - 29 Joulukuu, 2018, 19:49:33
Kärsiikö sitä ronssi ohjuria ohentaa ulkomitaltaan virtaus kanavan osuudelta?
Jos tulee siivottua pahimmat valu röpelöt imu- / pako kanavista ?.

Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 29 Joulukuu, 2018, 20:08:00
varmaan siinä pikkusen olis vara ohentaa, imupuolta vallankin.....en ulkoa muista paljonko ne tulee ulos...
lyhentää ei mielestäni voi koska kuluu nopeammin mitä lyhempi ohjuri ja jos paine ei ole kohtisuora venttiiliin....
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 21:17:36
naapurin entinen jokkis harrastaja opetti aikonaan meille junnuille tallillaan kannen teon,siinä hänen vrt.kädestä pitäen opissaan myös ohenettiin ohjuria,muttei lýhennetty.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Aki nyk - 29 Joulukuu, 2018, 21:40:40
Jännä tuo lautashomma... Mulla ei oo ollu mitää ongelmaa, tai
Sit vaa hyvä tuuri. Tarviiko Artsi lautasia, mulla ois tallissa?
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 29 Joulukuu, 2018, 21:42:57
katotaan ensin mittee tullee noista mitkä vein sepälle karkasuun,jos ripsunu halki niin kyllä vain kelepaa. :)
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Aki nyk - 29 Joulukuu, 2018, 22:19:21
Joo. Just kävin tallissa ni katoin. Lautaset ok mut lukko palikat oli kulunu.. näköjää aina jompi kumpi antautuu???
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 02 Tammikuu, 2019, 09:56:37
tinapronssi (JM3 / CuSn12) olis kulutusta kestävämpi vaihtoehto ohjureihin, 14,50 ekuu kilo ja saa 26mm tankona...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: VWK - 02 Tammikuu, 2019, 10:43:46
Terve
BMW:n auton ylikoko (+0.2 OD) imuventtiilin ohjaimista noita on tehty, niissähän on valmiina kumin paikka, vaikka ei sitä näissä tarvi, kuten vw koneissakaan, kun öljy ei nouse kopas niin korkealle että menis venttiilin varsille. Nuo valmis ohjainpaketit (4 kpl) maksaa muistaakseni koneistamolta ostettuna n. 20 eur. Venttiilin uusi ohjain tehdään siihen asennuskokoon mikä se kuumasta kannesta irrotetun (n. 200--220 *C) wanhan ohjaimen koko (jäähtyneenä) oli ja uloslyönnin tiukkuuden perusteella uusi tehdään löysään + 0.04 tai tiukkaan ja ok tiukkaan sama tai +0.01 mikä se SIINÄ uloslyönti reiässä olevassa oli. Eli ei niitä oikein valmiiksi voi tehdä kuin uuteen tai varmasti tiedetyllä reijillä olevaan kanteen. 8mm ID reiällä oleva uusi kylmä ohjain lyödään siihen kuumaan (200-220*C) kanteen ja kun kansi on jäähtynyt voidaan se ohjain kalvaa haluttuun venttiilin varren välykseen. Yleensä 8mm venttiilin varsi on 7.95..7.97 mitoissa, eli riipuen venttiilin paikasta imu/pako ja venttiilin materiaalista kalvetaan ohjain oikeaan sisämittaan. Usein sisämittaan kalvetaan vasta kun pilotti ohjaimella on koneistettu seetit 3-kulmaan , ja viimeiseksi reikä vaikka h7..tässä lyhyesti ja pintapuolisesti tuo homma.
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 02 Tammikuu, 2019, 15:18:59
täytyypäs käydä HiomoKantaselle pyörähtämässä mitä valamista aihiota löytys....
yhet uralin kannet korjasin tuolla punametalliohjureilla ku oli melkosen väljät, lähti ulos kevyesti napauttamalls ko lämmitti kannet uunissa, uudet alkuperäiset varaosat olivat aivan liian väljät...
vanhoihin verrattuna halkaisijaan 15 satkua lisää, keskelle ensin 5mm reikä, >6,5>7,9 terällä reikä ja 8mm rotsilla loppu ko oli jäähtyny...sitten normi seetin kalvaus ja hionta...
en tiedä missäpäin on kannet nyt menossa, hyvin ne pelas siihen asti ko pistin koneen eteenpäin...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: karppa - 16 Helmikuu, 2019, 08:27:27
viila pysty nokka-akseliin ja vasaroihin....ei tartte ihmetellä sen pitenpään miksei kestäny...ollu Vasililla rapulapäivä karkaisimossa...
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Arsti vaan. - 16 Helmikuu, 2019, 12:01:37
olhan tuo pehmyttä :) nyt on nokka niin kun pittää ja tasohiontaan vasarat ja karkasu päälle..vielä erillisvoitelu nokalle lisäksi,pari kilsaa lisää taas. :D
Otsikko: Vs: venttiilinlautaset on kyllä sitten..
Kirjoitti: Motorova - 16 Helmikuu, 2019, 15:50:03
Pronssia saa valmiina aihioina ja kankena.  Itse tekemällä  saa mitä haluaa ja mittojen mukaan.  Jos itse tekee niin kannattaa tutkia tarkkaan mitä aine on.  Alumiinipronssi voi olla välillä niin kovaa ettei esimerkiksi pikateräs terät pysty.  Eräs paikka teki tilauksesta eräälle polttoainesuuttimia (pronssia).  Ei niitä pystynyt oiken koneistamaan kun olivat niin kovia ja oli sattumia.  Pronssi kuuluu kuparimetalleihin ja on siis seos.  Niitä on standartisoituja seoksia ja  rajaton märä niitä muita.  Punametalli jota usein pidetään hyvänä laakeripronssina on tinapronssia.  Niiden ero on häilyvä.  Lisäämällä lyijyä saadaan siitä helpommin koneistettavaa=lastuuntuu paremmin. Jne.
Venttiilin kumeja mielestäni noissa ei tarvi, asia on tietenkin toinen jos haluaa hifistellä.  Samoin venttiilin ohjurista voi katkaista ylimääräisen kanavan puolelta. 
Juurikin noin se tehdään kuten veli VWK kertoi.
Jos nyt joku haluaa niin voin tehdä pronssista hyvinkin eksoottisen seoksen.  Joskus tulee ihan vahingossakin.  Ja kyllähän valurauta ohjurikin on ihan jees.  Joku tykkää tyttärestä ja joku jopa sen äidistä.
Ja jos tarvetta niin löytyy kaikki työkalut kansien koneistukseen.  Tullut tehtyä kaikenlaisia virityksiä 2,3 ja 4-pyöräisiin kilvanajohärveleihin.  On myös venttiilin seetien hiomakone kivillä.

Tuossa  kuvassa jokainen mäntä tuottaa n 70hp. Halkaisija 92.8mm.  Venttiilit oli muistaakseni 52 ja 37 mm.  Aika tarkkaan sai laskea ja mitoittaa että mahtuivat.  Mäntään tehtiin tilat lautasille + varmuusväli ja viisteet.
Toinen kuva.  Nyt sepityksessä oleva Triumph TR7 imusarja.
Kolmas kuva: En malttanut olla laittamatta.  Toveri rukoilemassa mutterimekkaan päin.

[ylläpito on poistanut liitteen]