R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: neepperi - 31 Heinäkuu, 2018, 15:19:33
-
Tommonen tuli pihaan huollettavaksi.
Laitetaan toisen ironin ukon kanssa taas pyörimään, jossain vaiheessa.
Tyyppi (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Neepperi/DSCI7512.JPG)
Työkone (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Neepperi/DSCI7511.JPG)
Ja tässä itekseen pitäis saada kuntoon.
IC49 (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Neepperi/DSCI7535.JPG)
Katotaan kumpi on ensin.
-
asiallista hommaa....
-
Tuossa jumissa oleva mäntä kurkistaa
sylinteri (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Neepperi/DSCI7605.JPG)
Nii ja tuossa on sähköpuoli huollon tarpeessa
virranjakaja (https://russianironfinland.kuvat.fi/kuvat/Neepperi/DSCI7610.JPG)
-
Dodii, IC:n kampura on suoristettu, kait tarttis kohta laakereita ja stefoja sovittaa lohkoihin.
-
pikkuhiljaa tulee paras....montako satkua jäi heittoa,,,,,,
-
3 satkua, olise kyllä mietiskelyn ja voiman käytön tulos
-
Älä vaan Neepperi pese tuota IC-49,eikös tuo ole huva kun et tykkää kiiltävästä ;).
-
siinä on ajan patinaa, mutta joutuu siitä pölyt pyyhkimään
-
Onko porilaisesta jäänyt hernekeittopurkki pakoputken päältä pois ja putki täyttynyt vedellä ? Jos mäntä sulkee pakoaukon niin helpohko avata polttoöljyllä. (pakoputkesta se luukku auki ja katsoen missä asetuksessa mäntä näkyy) Palotila täyteen polttoöljyä ja kansi tiiviisti paikoilleen. Ulkoa lämpöä riittävästi. Polttoöljy tunkeutuu paineessa männän ja sylinterin väliin. Ja irti on. useampikin mäntä irroitettu siten. Eilen tervasin pikkuporilaisen pukin. Ensiviikolla pukki kokoon ja kone käyntiin??
-
Porilainen ollu ladossa heinien seassa katon alla koko ajan.
Pitää kattoo toi pakoaukkojuttu.
Otin irti sen voitelujärjestelmän laatikon, niin se reikänen varsi joka liikuttaa ventiileitä meni poikki.
Saako sen irti jotenkin laatikosta?
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Ahvenlammen rompepäiviltä löysi kaverimobilisti BMW:n valurautainen merkin...ylen onnellisena kertoi kuuluvan maamoottoriin ja hänen koneestan puuttuvan..
-
Ongelma sivun latauksessa. Se nyt hukkasi vastauksen ja kuvat.
-
No niin. Uudestaan koko homma.
Siis se käyttöakseli irtoaa ulospäin. Juuressa on 6 kupukantauraruuvia, olipas pitkä sana. Niitä kierretään ulospäin niin paljon kuin mahtuu. Välillä vedetään akselia ulospäin ja homma toistetaan niin monta kertaa että akseli on ulkona. Akselin päässä on epäkesko joka käyttää varsinaisia pumppuja. Siellä on 2 mäntää, akselit joissa on lovet. Ne pyörivät. Joten akselin "kuulat" voi kääntää sivuun. Sen kyllä oivaltaa kun katsoo sisään.
Käyttöakseli purkautuu siten että otetaan ensin akselin ulkopuolella olevan kaksisakaraisen osan juuresta sokka pois ja kierretään osa irti vastapäivään. Se on kiinni kierteellä. Varsinaista "reikävipua" en ole ottanut irti kun tarvetta ei ole ollut. Siinä on sisällä "räikkä toiminto". Akselilla on ms/pronssi holkki laakerina.
Varsinainen öljypumppu on kiinni pohjassa olevalla ruuvilla. Jotta pumppu irtoaa on myös poistettava öljy putken lähtöjen ms- mutterit. Sitten pumppu irtoaa sisään.
Omani jouduin purkamaan kun sinkkinen täyttöaukon tulppamutteri oli mennyt rikki ja päästänyt vettä sisään, seurauksella, että vesi oli jäätynyt ja halkaissut mittalasiputken.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Toinen kuva.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Mullon erillainen öljypumppu, sen kansi on tuommonen.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
No joo. Olen kyllä nähnyt tuommoisenkin. Ei ole ollut tarvetta perehtyä tuon sielunelämään. Itsellä kaikissa kolmessa on tuo Friedmann. Näkyyhän se tuossa kuvassakin jotta on erilainen, kun katsoo.