R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-

Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: Arsti vaan. - 31 Maaliskuu, 2019, 23:15:24

Otsikko: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 31 Maaliskuu, 2019, 23:15:24
Kertokeehan viisaammat miten tuo Urren öljypumpun kunto katellaan/mittaillaan jne?..rattaista onko paloja pois,tiiviste ehjä?..eikö nuo vanhat alkuperäset oo hiton vahvoja ja ei oo mittään massa kulutustavaraa,näin kuullu.
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Patse54 - 31 Maaliskuu, 2019, 23:46:35
Itsellä vuoden -71 öljypumppu ja toimii edelleen , en ole kuullut etteikö pelais .
Kain kohta joku kertoo omia kokemuksia.
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 01 Huhtikuu, 2019, 00:45:18
Joo ois kiva kun tulis muitakin kertomaan kokemukset ja mahdolliset vauriot. :) tää rataspumppuhan on siitä hyvä ettei öljynpaineita ole kuten njeprissä,tässä pumpussa on hyvä merkitä rattaat ainakin enen kun irti ottaa että kasatessa menee entiseen pykälän,että aikojen kulumat sattuu taas kohilleen.eipä tässä pumpussa tarvia muuta pelätä kun sitä ettei metallimurusta tai muuta mee rattaisiin,siks pitää kyllä hommata tuo auton öljynsuodatin ja se adapteri vielä.750cc on korkeempi ratas mitä kuuspuokissa,joskus jos sijottas tuohon uuvempaan pumppuun.
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: karppa - 01 Huhtikuu, 2019, 08:53:19
oon tarkastanu rattaat ettei oo koloja.....öljypyttyyn reikanauhalla tms. pumppu kiinni ja akkukoneella pyörittään ni näkee miten roiskuu...
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: VWK - 01 Huhtikuu, 2019, 11:49:27
Urren oma pumppu riittää siitopumpuksi , mihin se on ajateltukin. Mulla oli Uralissa myös öljynjäähdytin omalla pumpulla, ja kyllä se ajokierroksilla hyvin sielläkin kiersi(vaikka ei se urre oikeesti sitä jäähdytintä tarvii, kun ihan erityisoloissa). Jos on suodatillinen kone, niin siihen saa nykyisin (Osatuonti Sasu) uudenmallisia HIFLO suodattimia, se sopii suoraan paikoilleen eikä juuri sitä parempaa suodatusta saa muuten tekemälläkään...eli jos jo suodattimellinen lohko niin en ymmärrä mistä autonputsarista on kyse??Jos haluu enempi suihkia öljyä johonkin tai tehokkaampaa kiertoa jäähdyttimelle, niin laittaa uuden (tarvike) 16mm korkeilla rattailla olevan pumpun, johan mälli lentää...
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 01 Huhtikuu, 2019, 11:57:52
tätä adapteria ajan takaa,mulla kun on vanhanmallin lohko. :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Motorova - 01 Huhtikuu, 2019, 12:22:13
Eipä noissa pumpuissa ole juuri muuta ollut kuin pohjalevyn kuluminen.  Sehän johtuu vain siitä jos likaiset öljyt kiertää aikansa ja ernäiset partikkelit pyörivät pumpussa.  Rattaitahan on ollut eri korkuisia.  Samoin myös pumppuja.
Joskus aikanaan jo edesmennyt harrastaja rakensi ulkopuolisen sähköllä toimivan (Bilteman) siirtojärjestelmän.  Moottorissa oli suurempi öljytilavuus, lauhdutin jne.  Tehojakin oli huomattavasti enemmän kuin normi koneessa.  Missähän tuokin pyörä nykyisin on?
Mulle kulkeutui aikanaan naapurista uusi lohko josta puuttui öljyreikien porauksia.  Olikohan otettu tuotantoketjusta ennen loppua ulos?
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: VWK - 01 Huhtikuu, 2019, 12:24:16
Terve
Joo..jos sulla on siinä jo tuo vas. puoleinen versio paineensäätö tulpalla (sillä pohjatulpalla mikä kuvassa) niin eikös siihen ole paras laittaa vaan oikea suodatin  ..6 eur..   https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17604909    paikoilleen ja antaa hanaa... en haluu olla ahdasmielinen, mutta en vaan ymmärrä mitä tuolla autonfilsulla voittaa? ellei haluu vaan heittää fyrkkaa taivaantuuliin... ;D
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: VWK - 01 Huhtikuu, 2019, 12:34:43
Eipä noissa pumpuissa ole juuri muuta ollut kuin pohjalevyn kuluminen.  Sehän johtuu vain siitä jos likaiset öljyt kiertää aikansa ja ernäiset partikkelit pyörivät pumpussa.  Rattaitahan on ollut eri korkuisia.  Samoin myös pumppuja.
Joskus aikanaan jo edesmennyt harrastaja rakensi ulkopuolisen sähköllä toimivan (Bilteman) siirtojärjestelmän.  Moottorissa oli suurempi öljytilavuus, lauhdutin jne.  Tehojakin oli huomattavasti enemmän kuin normi koneessa.  Missähän tuokin pyörä nykyisin on?
Mulle kulkeutui aikanaan naapurista uusi lohko josta puuttui öljyreikien porauksia.  Olikohan otettu tuotantoketjusta ennen loppua ulos?
Terve
Se taisi olla se 840 ? kuutioinen urre jossa oli se sähköinen jäähdytysöljy kierto (mm. tönärinputkiin oli suuttimet jne.) Kyllä se oli liikkeellä vielä joku aika takaperin, mutta ei enää siinä kokoonpanossa johon se alkujaan tehtiin. Sillähän ajettiin ihan kiihdytysajoissakin, ja tekijä kai viimeksi suunnitteli siihen paineilma vaihteensiirtoo... Mulla on ollut tuollainen tehokas 650 Urre jossa oli mm. tuo öljynjäähdytin,korkeet puristukset, pumppu ortot jne.. mutta mitä enempi kilometrejä ja kovaa käyttöö sille tuli, niin sitä selkeämmin tuli esiin että ei se niitä jäähdyttimiä tarvinnut. Paremmin se kulki kun öljyt oli lämpimät , ja omat (kuumempiinkin oloihin sopivat) mitoitukset öljypumpulle ja roiskevoitelun toimivuus , oli ihan ok. Tärkeää on vaan että kone on kunnossa ja säädöt on oikeat ,silloin se ei käy liian kuumana eikä tukehdu liiasta pensastakaan. Nykyisin saa niin hyviä öljyjä ettei se öljykalvo ihan heti käy liian ohkaseksi.
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Motorova - 02 Huhtikuu, 2019, 14:43:10
Joo,  Todennäköisesti kyseessä sama laite.  Ite oon ajellut noilla boxereilla 90-luvun alusta.  Eikä ole ollut ongelmia öljyjen lämmön takia jos pyörä on liikkeessä.  Siis ajossa.  Ihmiset vain haluaa rakennella kaikenlaista.  Ja sehän on mukavaa kun näkee kaikenlaisia virityksiä.  Jotkut ovat ihan onnistuneitakin. 
Otsikko: Vs: öljypumpusta hieman.
Kirjoitti: Arsti vaan. - 02 Huhtikuu, 2019, 20:08:40
Purin ja pesin pumpun,ainut missä oli "kulumisen" merkkiä oli pohjalätkä,siinäkin vain rattaitten tekemä kiillotus,ei minkäänlaista kulumaa muuten..ei kun kiinni ja halipat tsuippa.