R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Parran pärinää kaikesta yleisesti => Aiheen aloitti: karppa - 27 Lokakuu, 2018, 08:36:10
-
neuvostoaikaisia kilvanajopyöriä (https://b-cozz.com/the-vostok-racers/?fbclid=IwAR2l5TFFDdJiRnh7dHie7fLBlx1F6E-REdxoya1XY-gqqxqv_20wCclsU_8)
-
vostok
-
M-72
-
Magneetto sytkällä kansivena kone ja plungeri perä
Ihan niinku M-61 ?
Minkähän vuotinen mahtaa olla .
-
krossivehkeissä oli mangeetto....issikka 49 ...
-
ratapeli...
-
K-175 grossi...
-
voshod 175
-
Vihur/CZ
-
riga 9s..
-
käännös sivarin esitteestä..
Moottoripyörä, joka on suunniteltu piirikilpailuun, kehitetty moottoripyörien ja pienitehoisten bensiinin polttomoottoreiden neuvostoliion tieteellisessä tutkimuksen ja teknologiainstituutissa. http://mopedmuseum.ru/historytype/motoprom/ ). Mopon rakenteen piirteitä ovat moottorin nestejäähdytys ja kaikkien pyörien levyjarrut. Tällaisillä moottoripyörillä voitettiin vuosina 1974-1975 Neuvostoliiton mestaruuskilpailuissa.
kiitos Lahden porukoille käännöksestä...
-
Noi 2 edellistä on Riga 15s pyöriä. Niitä on tehty aikoinaan 32 kpl. Latvialaiset tekniikan opiskelijat tekivät pari vuotta sitten sen 33 kappaleen. Tuossa kuvassa pari raaceria lisää. Taempi on Minsk 125 ja edessä Riga 15s. Molemmat Neuvostoaikaisia tehdastekoisia kilpapyöriä. Merkin yhteydessä oleva S tarkoittaa Serpuhovin tehdasta. Siellä suunniteltiin ja osin valmistettiin Neuvostoaikaiset kilpakoneet. Rungot tehtiin pääasiallisesti muualla. Mm Vihur oli tehdas joka teki asiakkaalle moottorin ympärille pyörän. Moottoreina oli itämarkkinoilla usein CZ. Vihureita tehtiin paljon myös Japanilaisten kaksitahtisten ympärille. Vanhoina hyvinä aikoina yritin hommata Vihur runkoa mutta se oli jo silloin hankalaa. Nykyisin hinnat ovat karanneet meikäläiseltä. Tuossa mustavalkokuvassa ne Riga 15s ovat. Edellisen kuvan Rigakin on joku niistä.
-
kiva korovets 250 cm3..
-
90-luvulla olin ostamassa virosta paria Kovrovetz ratapyörää. Omistajina tai hallitsijoina (asiasta ei tainnut olla selvyyttä) oli pari Virolaista kaveria. Asiat oli sovittu. Kun menin niitä hakemaan niin toinen olikin tehnyt oharin ja myynyt ne muualle, pitäen uudelta ostajalta saamansa rahat kokonaan itsellään. Kyllä hatutti. Joitain Kovrovetzin osia tuli ja jotain säästinkin itselläni. Mm Luule Tull ´n Yleisliittolaisen Naistensarjan Mestariajajan Katteen.
-
neeprillä suola-aavikolla ja vielä sähköllä.......
-
iisee...
-
Tiedätkö Karppa mistä tuo kuva on? Näyttää ihan Pikernikin radan "suoja" aidalta.
Mulla on tommonen tankki odottamassa runkoa. Moottoriaihiokin olisi. Mutta kun ei ole sitä runkoa.
-
123,5 kuutiosenttiä...Minsk
-
...
-
grossiurre....
-
Mulla oli tollanen jossain vaiheessa, lähti vuoden päästä eteenpäin .
Muutaman kerran ajoin metsässä ei oikeen ollu mieleinen.
-
ratakoneita DDR:stä...
-
Tuossa Minskissä näyttää olevan ainakin sama pytty ja kansi kun omassani.
Harmi ettei tuossa Rigassa näy mikä kone siinä on, eli jää tunnistamatta. Se on vähän oudon näköinen kokonaisuus. Olisiko etu lokasuojakin alumiinia.
-
maarataa..mikä mahtaa olla koneena...
-
löysin tuommosen...
-
Laita tuosta tekstistä parempiresoluutioinen kuva tai linkki niin katsotaan mitä siinä sanotaan. Tuo on kuitenkin ns junnupyörästä. Ainakin aikaisemmin Neuvostoliitossa oli ihan tehdastekoisia junnuvehkeitä myös tuohon lajiin. Pienimmät olivat 50cc ja sitten 125cc. Sen verran saan tuosta kuvasta selvää että siinä on Minskin 9,5 hp kone.
-
junnuluokan koneita..
-
Tuossa vähän Riga racingia naapurista, virikkeenä tuo talvi kuva. Virossa on todella suosittua tuo mopo kisailu, maastossa, asfaltilla ja jäällä. Montako kaveria on "viivalla"?
https://www.youtube.com/watch?v=ys_16uDljIk
Tuossa vähän talviurheilua.
https://www.youtube.com/watch?v=yq7UUV7rN8Q
Tässä vähän vakavampaa kisailua Rigalla:
https://www.youtube.com/watch?v=XoFh_67OnoU
Tuossa vielä paikallista kisaa:
https://www.youtube.com/watch?v=IskPuu1H7nU&feature=youtu.be
Naapurikylän pojat ovat pärjänneet hyvin. On muuten aikapaljon totisempaa ja ammattitaitoisempaa kuin eteläosavaltiossa.
PV foorumilla on paljon heidän juttujaan.
-
250 kuutioinen vm 1968 erikoismalli..kuusi vaihdetta..
-
Ootko varma että on 250cc. Joku spesiaali voi olla.
Tossa hakuja joilla niitä löytyy lisää:
?? ?-11
?? ?-15
?? ?-16
Elikkä kopioikaa nuo tyypit ja laittakaa hakukoneeseen niin alkaa löytymään lisää.
Tuo tyyppi K-11 on tyyppi joka minullakin on. Pääpiirteissään M-56 mallin kone. Tosin pirteämpi. Onhan se eri pyörä kuin M-56, mutta siitä kehitetty ja moottorin kyllä tunnistaa mistä kehitetty. Runko aivan eri ja paljon muutakin kehitetty, mutta kuitenkin.
Tuossa vielä teknisiä tietoja:
http://www.automotomuseum.ru/motocikli/izh-k-11
-
tuossa kuvateksti traslaterilla...
Uskomattoman epätavallista varten tehtaalle: 250 cm moottori. kuutio.,
Ja myös 6-vaihteinen tarkastuspiste, jossa on toinen lähetys! -!..
Kaikki kuilut ja rattaat olivat golf-laakerit ilman erottimet. Ei se ole sellaista!
Se on 1968, heillä Neuvostoliiton kansallinen joukkue meni 43 kansainväliseen kilpailuun Espanjassa ("kuuden päivän"), ja toi muuten kultaa mitalit
Euroopan mestaruudesta oli myös on varten lähtöön.
-
Joo uskotaan. Ovat kyllä tehneet muistakin pyöristä "väärän kokoisia". Itäblokissa oli aikanaan suunnitelmatalous. Järjestelmään kuului heidän keskeinen kansainvälinen taloutta säätelevä ja "apua" antava elin joka määritteli mm missä tehtaissa ja missä maissa saatiin valmistaa tiettyjä tuotteita, nimeltään COMECON (lyhenne englanninkielisestä versiosta). Tämä koski erityisesti moottoriajoneuvoja, autoja ja moottoripyöriä. Esim DDRssä sai valmistaa vain kaksitahtisia korkeintaan 300 kuutioisia yksisylinterisiä. Tsekkoslovakiassa korkeintaan 350cc kaksitahtisia. 500 cc nelitahtiset saivat poikkeusluvan muutamaksi vuodeksi. Mm Unkari poloinen sai valmistaa vain 250 cc kaksitahtisia joissa piti olla mangneetto jne. Joissakin tehtaissa valmistettiin salaa spesiaalisia tuotteita. Serpuhovissa oleva Vniimotoprom tehdas oli se joka sai valmistaa ja suunnitella kilpamoottoripyörien moottoreita, myös 4-tahtisia. Kaikki Vostokit tulivat sieltä. IZ tehdas sai valmistaa vain 350 cc kaksitahtisia. Koko järjestelmässä ei saanut valmistaa yli 750cc moottorilla olevia pyöriä. Miliisit saivat erikoisnopeita pyöriä jne. Siis tehtiinhän siellä myös paljon luvatta ja ihan luvallakin erilaisia kokeiluja. Baltit eivät saaneet valmistaa moottoreita moottoripyöriin, mutta hehän eivät olleetkaan itsenäisiä. Latvialaiset tekivät mopoja. Virolaiset saivat tehdä Vihureita (mutta ei moottoreita niihin) ja formuloita. Ko formuloita löytyy hakukoneesta esim haulla Formula Estonia ja Kavor Estonia. Kannattaa käydä katsomassa, ovat varsin mielenkiintoisia. Kavor- mikroautoja tuotiin Suomeenkin. Kävin tehtaalla muutaman kerran, oli keskellä Tallinnaa, pääpostikonttorin lähellä. Oli tarkoitus ostaa sieltä mikroautoja Suomeen. Puihin meni se projekti.
-
Tossa Minskin juniori spewa:
http://www.autosoviet.altervista.org/lms.jpg
Ja tossa trial versio:
http://www.autosoviet.altervista.org/MINSK-TRIAL3-232.JPG
Ihan käypäisen näköinen laite.
Ja kun otsikossa mainittiin: "Neuvostoaikaisia kilpapyöriä":
https://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_8163842.jpg
https://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_8163843.jpg
On merkkiä "Sport Sossee", myytiin suomessa mm merkillä "Pääskynen", Harkovassa tehty.
-
Tuo Karpan laittama Kuukeli-käännös on hauska. Vastaavia löytyy kauppallisista jutuista. Mm Suomessa toimiva firma nimeltä Instanko, Vantaalla. Firma venäläinen. Koneistustavaraa pieniin koneisiin. Heillä on nettisivut jotka on osaksi käännetty ko menetelmällä. Joitakin juttuja sieltä on hankala ostaa kun ei oikein ymmärrä mitä teksteissä tarkoitetaan. Onneksi on kuvat. Yhden digi-kulmamitan olen tilannut. On alallaan ehdottomasti maan halvin. Kiinan tavaraa Suomesta nopealla toimituksella. Tuossa esimerkki: (Ostajan pitää tietää aika paljon laitteesta.)
http://instanko.fi/index.php?route=product/product&path=75_81&product_id=303
Tuosta etusivulle:
http://www.instanko.fi/
Huom tämä ei ole todellakaan mainos.
PS Jos venäjästä haluaa kääntää valmiiksi järkevää tekstiä, niin kannattaa käännättää se ensin englanniksi ja sitten Suomeksi niin saa vaikestakin tekstistä selkeän, ellei sitten ole jo Brexit-kieli hallussa.
-
jäärataa...
-
Huomioitavaa tuossa IC:ssä on erillisvaihteisto.
Tuossa tytöt vähän näyttää setille mallia, ja pojatkin. Huomioikaa pojan polvisuoja.
https://www.youtube.com/watch?v=bp1cn0L7g88
Naapurissa on junnuluokille omat kisansa ja sarjansa. Yleensä aloitetaan 125 cc koneilla joissa on Minskin vartavasten suunniteltu junnuspewa kone. Tosin ihan lapsille on perinteisesti tehty itse 50cc koneilla olevia minikokoisia pyöriä. Niissä on käytetty Vairas/Riga yms koneita.
Sitten ajetaan kansallisella tasolla "vasta alkajissa" ic koneella. Huipulla ajetaan ja kautta aikain on ajettu 4-tahti koneilla. Etupäässä Jawalla ja Esollakin. Jawa on edelleenkin kehittynyt huippukone.
Naapurissa jää spewa on ollut aikoinaan hyvin suosittu laji. Myös katsojien puolella. Paikallisia kisoja ajettiin paljon. Nykyään vähän vähemmän. Siellä on käytössä ns liigasysteemi. Eli ajetaan joukkueina. Näin on tosin muuallakin.
Tuossa esittelyssä ?? 6.218:
https://www.youtube.com/watch?v=WxT03oNqLPs
Tässä tosimiesten menoa Shadrinskissa huhtikuussa 2006:
https://www.youtube.com/watch?v=fFVd8GpbaR0
-
Tuossa vähän nopeampi sivari. Kannattaa huomioida kardaanitunneli.
https://www.youtube.com/watch?v=Ckh2eO4YWN8
-
hieno Honekkerin kilvanajokone...kelpais päästellä...
-
levykeulaic..
-
Tällainen oli Markolla Tallinnassa myynnissä muutama vuosi sitten. Tuli Suomeen. Ei mulle vaan etelämmäksi. Tässä kuvassa oleva on rakennettu vähän sinnepäin. Mulla oleva malli on toi vaalean sininen. Kuvassa oleva ei mun yksilö.
-
Puolan grossitaivaan valovoimaisin tähti...Junak
-
tarinaa venäjäksi.. (http://www.motoxp.ru/journal/99/history/vlasteliny-kolets.html?fbclid=IwAR3rnW8kcF_DMebsQl8gJ3pVXtbEF32SOSoWyyxkqjdABVlSxNboud64jvw)
-
harvinaisempi maaratapyörä SHCHEGLOVA 175...
-
radalle uudella 750 koneella....
-
pieni ja siro....Riga 15 S....
-
mielenkiintoinen juttu Dnipro-ratasivarista...tässä (https://oppozit.ru/article105496.html?fbclid=IwAR2wg48o4zU49B6SbQjOer4t1NTdqSY7LCFIAFcaWn-o3cO1yIMkW1gj03M)...ku vain osais kieltä mutta kuvat on kivoja...
-
radalle....Setti...
-
Vähän kannustusta kieliharjoitteluun.
Tässäpä linkkejä kisapyöriin ja vähän muihinkin:
http://www.motoxp.ru/journal/99/history/pokorenie-gryazi.html
http://www.motoxp.ru/journal/99/history/vlasteliny-kolets.html
http://www.motoxp.ru/journal/99/history/narodnyy-lyuks.html
http://www.motoxp.ru/journal/99/history/desyat-luchshikh-let-chast-6.html
http://www.motoxp.ru/journal/99/history/motomuraveynik-chast-9.html
-
on se komia....ratakone iisee..
-
Kummelin sketsiä lainaten...kyllä lähtee....
-
k-125
-
ei löytyny kaikkia alkuperäiskuvia mutta yritetty on.....
komia kisamylly...
-
monet Päitsitkin kierretty ja hyvällä menestyksellä.....Jawa Six Days
-
ärärrää nepukalla.....
-
vanhempia iiceen kisapyöriä...
-
250 kakspyttynen Minsk vm 1962...
-
ei löytyny kaikkia alkuperäiskuvia mutta yritetty on.....
komia kisamylly...
Muutama tuli vastaan. Kovan luokan kone.
-
olis komia peli Iiseessä tuo Vostokin mylly...vois polttaa jo kumia...
-
IZH M 15.....
-
uudempaa kalustoa...500 enduro IC...