R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Moottoripyörien ja mopojen ylläpito ja rakentelu => Aiheen aloitti: Korhosen Mara - 26 Toukokuu, 2025, 08:37:15
-
Taannoin oli IC:n sylinterin alapinnassa vekkiä. Tuttu sorvasi sen suoraksi, mutta huoleton oli ja sorvasi vinoon. Käytin sylinterin myöhemmin porattavana taitavamman kaverin tykönä ja hän oikaisi alapinnankin. En tiedä paljonko yhteensä on otettu.
Nyt kiinnostaisi, että paljonko IC:ssä (Planeta 4:n sylinteri) on alunperin mittaa männän yläpään ja kannen tiivistepinnan välissä. Laitoin pytyn alle alumiinista korotuspalan. Tein aika paksun näppituntumalla. Kulku on huonon sorttinen isoilla kierroksilla. Johtunee siitä, että puristukset ovat varsin maltilliset. Kokeilemaan on ajatus ruveta, mutta alkuperäinen arvo olisi tässä ihan kiva opaste. Tai ainakin kokemusperusteinen lukema. Paljonks on tarpeeks, mutta missä vaiheessa liian vähän?
Ei tällä kovaa tartte päästä, mutta jos sen 85 km/h vaivatta kulkisi. Ennen kulki, nyt ei.
-
Mullon semmonen muistikuva että mäntä on pytyn tasolla ko se on yläkuolokohdasa...alapään tiiviste mukana...
-
Mullon semmonen muistikuva että mäntä on pytyn tasolla ko se on yläkuolokohdasa...alapään tiiviste mukana...
Pitääpäs tänään raotella kantta hiukan.
-
Muistui mieleen, että tuossahan se on hyllyssä edellinen mäntä, johon passaa verrata. Otin mitan ja kyllä siellä reilusti oli vyllinkiä alapinnalla. Otetaan vähän pois ja kokeillaan sitten miten kulkee.
-
Nyt taas ropeltaa komeasti. Edellisen männän mittojen mukaisesti tein ja n. 2,5mm jäi männän reunan ja sylinterin ylemmän tiivistepinnan väliin yläkuolokohdassa. 2,5 milliä oli myös otettu siivua pois sylinterin alapinnasta.
Aiemmin olin siis laittanut kaksi 1,5mm alumiinikoroketta sylinterin alle ja 0,5mm paperitiiviste joka väliin. Otin yhden alumiinin ja paperin pois.
Siksi kasasin noita korokkeita, että kuumana on pitänyt erikoisia ääniä, joiden arvelin johtuvan männän alapinnan sorvaamisesta, joka olisi johtanut järkeilyssäni nakutukseen. Ei se noilla kadonnut, mutta uuden kaasuttimen laitto sen hävitti. Oiskos väljistynyt kaasari sotkenut seokset laihaksi? Ei neulaa säätämällä toennut. Lähipäivinä tulee Ukrainasta paketti, jossa muun muassa uusi imukaula yälle isommalle kaasarille. Katotaan miten asia etenee. Parin viikon päästä tavoitteena Savon reissu.
-
Nakutus voi tulla jos mäntä on väärin päin...oliko männän tappi keskellä... ajele Laukaan kautta..keitellään sumpit...
-
On se mäntä oikein päin.
Katotaan tuota kahviasiaa. Maistuishan se tietysti.
-
Ei joutanut kokeilemaan kuin vähän tallin pihassa, mutta ajokamppeet ainakin alkaa olla jo kohdillaan.