R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Autotalli => Aiheen aloitti: karppa - 12 Maaliskuu, 2023, 20:29:40
-
harvinainen GAZ CCCP v.1939
-
Legendaarinen Podeda CCCP....monen pojan ensi tuttavuus autojen ihmemaailmaan...
-
Trabant, DDR
-
Ifa F8, DDR, farmarimallissa ulkoverhoilu osittain puuta....
-
Tatra, Tsekkoslovakia....
-
Mosse...niin vihattu ja rakastettu....
-
Lujaa laatua Lada, perusmalli 1200 L....CCCP....
-
Skoda, Tsekkoslovakia.....
-
Zastava, Jugoslavian helmi autoilevalle kansalle....
-
Puolan autoteollisuuden parhaita paloja....Syrena, Warsava ja Polle...
-
Helmi DDRärrästä...Wartburg....
-
Volga, CCCP, ei esittelyjä kaipaa....
-
luksusta ja prameutta politrukeille.....Tsaika...
-
Pieni voi olla kaunis muttei kestävä....Jalta, CCCP
-
Zwickau P 70 Coupe DDR , tuotu Suomeen 11 kpl....
-
Elite ei liikooja esittelyjä kaipaa....
-
jos sä metsään haluat mennä nyt...Niva.....
-
aikalailla silmää hivelevää kauneutta....1967 Skoda 1000 MBX
-
jossä metsään haluat mennä nyt.....
-
Wärtsilä OY:n edustusautona ollut Zaika...7.2 litranen kone ja kolmivaihteinen laatikko...
-
Minua on aina kiinnostanut kovasti tuo itänaapurin edustusauto... Mitenkäs tuo tekniikkapuoli, onko joku päässyt tälläistä ropeltamaan? Kirjassa "Suomen henkilöautot 1987" mainitaan moottorin olevan huomattavasti pienempi? Sekä muitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia, esimerkiksi kolme jarrutehostinta ;D
-
fasepookista kopsattua...
Wärtsilän yrityksen autonkuljettaja Ilkka Kallisen kertomana vuodesta 1986. 🎞️
Yli kolme tonnia painanut ja yli kuusi metriä pituudeltaan GAZ Chaika eli "Gull" oli vaikuttava lisä Wärtsilän autokantaan jo vuonna 1985.
"Muistan yhä rekisterinumeron. Se oli AVV-130. Leningradissa tai Neuvostoliitossa ajettiin aina. Siellä oli erittäin arvostettu ajoneuvo. Pitää olla ministeritason ihminen saadakseen sellaisen. Saitte myös erityiskohtelua tullissa. Sinun ei koskaan tarvinnut jonottaa. Sait sillä paljon ystäviä minne ikinä menitkin. Ihmiset ottaisivat kuvia autosta rajanylityspaikoilla ja huoltoasemilla.
Etkä koskaan saanut sakkoja kun ajoit Chaikalla. Muilla autoilla ajamalla saisit runsaasti lippuja. Paikallinen tapa. Muistan, että meillä oli taukohuoneen seinällä lauta täynnä kolmen ruplan ja kuuden ruplan lippuja.
7,2 litraisella V8 moottorilla konepellin alla oli Chaikassa virtaa, kun sai sen liikkeelle. Kolminopeuksinen vaihteisto teki autosta hankalaksi: ykkösvaihteistolta kakkosvaihteelle menisi sputteroiluääniä, jos unohtaisi vähän astua kaasusta pois. Siinä oli myös älyttömän pitkä akseliväli, joka teki kääntymisestä varsin mielenkiintoisen. U-käännöksen tekeminen oli vähän treeniä.
Ei ollut halpaakaan. Hinta oli sama kuin suuri S-luokan Mersu, noin 800 000 markkaa. Luulen, että haluaisit mieluummin Mersun. Ainakin tšaika oli käsintehty. Istuimetkin matkivat luksusmersun noja. Heillä oli sama veluurikuvio. ”
Tutustu lisää historiaamme täältä: https://www.wartsila.com/about/190/history
-
Tatra 603, Tsekkoslovakia
-
Oliko tuo se kasikoneinen Tatra?
-
tatra... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_603)
-
Joo, 2,5litran kasi
-
pikkuautoja Puolasta....Mikrus RB 300 ja SFM Smyk B30.
-
silimiä hivelevää kauneutta: ReppuselekäMosse......
-
kehitys kehittyy....