R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Parran pärinää kaikesta yleisesti => Aiheen aloitti: Motorova - 06 Tammikuu, 2021, 01:11:25
-
Olen tottunut tekemään näin kuin kuvaliitteessä on. Hämmästyksekseni (olipas sana) huomasin netistä että todellisessa elämässä kaverit tekevät näin, kuten Youtube videossa näkyy. Onko minua johdettu väärään vai huijattu? Olenko investoinut koneisiin turhaan? Kysyy hämmästynyt.
Taidanpa kokeilla onko verstaani lattiabetoni sopivaa tuohon. Kuka tuo ensimäisenä kannen tai lohkon joka oikaistaan tuolla uudella URAA uurtavalla menetelmällä?
https://www.youtube.com/watch?v=gE6g2zgxLA0
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Niinhän sitä aikanaan isompaan vaneriin laitettiin hiomanauhaa ja jynssättiin tunturin kannesta helma pois.
Tuli hittejä ja huteja?
Hirveesti viilattiin myös mäntiä, saatto sitä jokusesta männästä myös pokopuolen helma lähteä ja sit ihmettelemään missä vika kun ei toimi ?
-
niillä vehkeillä tehdään mitä sattuu oleen...
samat kujeet ollu itelläki ko Kimmolla.....vaneriin maitoliimalla hiomapaperi kiinni ja sitten hommiin ja vielä korkkia mannantapin alle mäntään....
yhtä poikaa neuvoin ko viiilaa takarattaasta joka toisen piikin pois ni alkaa kulkeen......ja Jääsjärvellä yhtä ukkoa että moottorivene lähtee hinaamalla käyntiin....
-
Kyllä tuo ison kiven tai lohkon/kannen hankaaminen tuo ainakin hien pintaan. Osa näyttää melko painaviltakin. Tuo on siis sitä perinteistä manuaalihiontaa. Kumpi on menetelmänä tehokkaampaa, kiven vai lohkon/kannen liikuttaminen? Myllyn kivellä tai reikäkivellä hinkkaaminen voi olla hupaa sormille tottumattomalta.
Poikien mopon viritys on perinteisesti onnistunut jos teho on pudonnut alle 30%. Meilläpäin käytettiin lasin paloja. Jos ei ollut, niin löytyi kiviä, ja taas oli lasin paloja vesihiomapaperin alla.
Kyllä moottorivene lähtee hinaamalla käyntiin. On ihan omakohtaisia kokemuksia. Päijänteellä hinailtiin useamminkin konevikaisia ja varsinkin polttoaineensa loppuun ajaneita rantaan. Kerran 80-luvulla otettiin Ristiselän maisemista hinaukseen vanhempi herra keskimoottoriveneensä kanssa, oli vielä sama matka --Jyväskylään. Suunniteltiin vetävämme mies ja vene omaan laituriinsa.
Vanha perinteinen vene jollain bensa/petrooli koneella. Kohti Jyväskylää tultiin. Eihän se puuvene meidän perässä tuntunut missään. Perinteinen matkavauhti oli n.10 kn. Jossain vaiheessa yksi kaveri peräkannelta tuli sanomaan, että ko vene on lähes rinnalla ja köysi vapaana meidän perässä. Oltiin Lehtisaaren kohdalla. Höllättiin vauhtia ja vedettiin köysi sisään. Hinattava vene ajoi kupeeseen kiinni ja kertoi moottorinsa lähteneen itsestään käyntiin. Oli unohtanut vaihteen päälle moottorin sammuessa. Oli sammunut petroolilla eikä ollut saanut sitä käyntiin käsin. Oisko ollut vesipisara tai roska polttoaineessa. Oli ilmeisesti vaihtanut sitten bensalle ja potkuri oli hiljakseltaan pyörittänyt konetta ja alkanut saamaan bensaa ja oli tullut ratkaiseva kipinä. Kyllä herrakin oli ihmeissään. Kokenut ja tunnettu Päijänteen kulkija.
Että näin. Ja tämä on kyllä tosi.
-
kiven pyörityksestä tuli mieleen ko poikasena käsinkivillä jauhettiin riihessä kuivattua ja varstoilla puitua ruista.....sain syöttää jyviä keskireikään ko isäukko väänsi epäkeskokampea hiki hatussa...
tuli karkeeta jauhoa josta muori haudutti yön yli leiviuunissa uutispuuron....oli se herkkua kuumana voisilmän kanssa....pikkasen rouheeta ko tuppasi myllynkivistä kovia sattumia mukaan...
on muuten semmosta herkkua mistä nykyajan penskat ei tiedä yhtään mitään.....