R.I.F -Ruostetta Rajan Takaa-
Yleinen alue => Parran pärinää kaikesta yleisesti => Aiheen aloitti: Markku - 26 Heinäkuu, 2020, 19:17:45
-
Harrikka kulkeutunut Seinäjoelle...........
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
tästä lähtien käyn tutkimassa mailla jokaikisen ränsistyneen ladon.....
-
Oho!
Melkoinen löytö kerrassaan!
V-M
-
Noita Harrikoita on viety sotavuosien alussa kai aika paljon venäjälle! Missä lienevät nyt.. Varmaan sulatettu ainakin osa. Tuskin montaa löytyy.
-
Kyllä niitä sieltä löytyy vielä.
Ovat vaan nykyään älyttömissä hinnoissa siellä.
-
Vmpk sivuilla joku väitti että 35000 kappaletta olis jenkit myyny niitä harrikoita. Voiko olla perää?! Kuulostaa aika kovalta määrältä valmistaa aikansa tehtaissa!
-
tuota kuvan HD-mallia on jenkit antanut/myynyt neuvostoarmeijalle..en tietä paljonko...
yhden tuommoisen olen nähnyt livenä veteraanirallissa, oli kans tuotu Venäjältä...
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
murmarskin kautta toivat sota jeeppejäkin tuhansia,enemmän vielä toivat sitä amfibiomallia..missähän nekin on?
-
näitä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Alla Salolaisen harrastajan tietoa kyseisistä Harrikoista..
Numerona on kaikissa WLA-pyörissä 42WLAXXXXX. Tarkoituksena oli kait, että saksalaiset eivät selvittäisi todellisia vuosittaisia tuotantolukuja. Aika tyhminä pitivät saksalaisia, jos tuo on totta.... Oikea valmistusvuosi löytyy moottorin pohjasta, ja se on Venäjälle viedyissä lähes aina -44.
Neuvostoliitto rekisteröi kaikki pyörät -42 mallisina ja käytäntö elää edelleen. Suomeen tuodut ovat yleensä Venäjältä tulleita, ja menevät kilpiin Venäläisen rekisteriotteen mukaan. Harva siihen jaksaa muutoksia vaatia.
Useampi WLC on tullut myös vastaan Venäjällä. Ilmeisesti Amerikassa ei oltu turhan tarkkoja, että mitä malleja kyytiin pakattiin. Periaatteessa Venäjälle vietyjen 30 000:n pyörän joukossa on voinut olla mitä vaan H-D:n tuohon aikaan valmistamaa.
XA-mallit jäivät Amerikkaan enimmäkseen. Koekappaleita siitä lähinnä tuotettiinkin, vajaa 1000 yksilöä. Huhuja liikkuu aina, että niitä Venäjällä olisi ja muutamaa on minulle kaupattukin. WLA:sta ja Uralista on kuitenkin sen verran helppo rakentaa XA:n näköinen laite, että en oikeen jaksa vakuuttua huhujen tai myyjien todellisuuspohjasta.
Sivuvaunu-WLA:ta rakennettiin jokunen kappale myös N-liiton pyynnöstä. Käyttöön sekään ei päätynyt.
-
Tästä saa jonkinlaisen kuvan missä määrin noita pyöriä on valmistettu......
Aluksi Harley-Davidson valmisti moottoripyöriä myös muihin kuin valtion käyttöön, mutta vuonna 1943 sotaväen tarpeet olivat kasvaneet niin mittaviksi, että kapasiteettia siviilimallien valmistamiseen ei enää ollut. Yhdysvaltain sotavoimien lisäksi WLA:ta tai sen johdannaisia toimitettiin Neuvostoliittoon, Kanadaan, Etelä-Afrikkaan, Iso-Britanniaan, Kiinaan ja Ranskaan. Sodan loppuun mennessä Harley-Davidson oli valmistanut sotilaskäyttöön noin 88 000 WLA:ta.
-
Suomessakin näitä Harrikoita tuntuu olevan mutta harva niitä tuo esiin,koska harvoin niitä näkee ,alla olevan kuvan Harrikka myyty nettimoton kautten.....
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Parilla mun tutulla on myös sota-ajan HD. WLA (44) löyty belgiasta latoon piilotettuna kaikkine sota hiluineen. ja WLC -43 pohjanmaalta
mopo harrastajalta alkuperäis kuntoon (siviili) entistettynä. Hauskoja pelejä kyllä.